معاون فرهنگی مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان گفت: بانوان با تأسی از زنان عاشورایی، اصلی‌ترین هسته اجتماع یعنی خانواده را مدیریت کرده و بستری مناسب برای رشد و بالندگی همسر و فرزندان فراهم کنند.

بانوان از زنان عاشورایی الگو گیری کنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از حوزه از گرگان، نشستی با محوریت «زنان عاشورایی در نهضت امام حسین(علیه‌السلام) با حضور جمعی از کارکنان و طلاب مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، خانم زهرا رجبلو بیان کرد: در جریان کربلا علاوه بر این‌که مردان نقش‌آفرینی کردند، زنان نیز با صبر و استقامت در برابر مصیبت‌ها، رنج‌ها و اسارت در حماسه عاشورا نقش بسزایی داشتند؛ بانوان و دختران جامعه اسلامی از نور هدایت این بزرگواران بهره گرفته و آنان را سرلوحه خویش در زندگی قرار دهند.

وی با اشاره به این‌که قرآن زنانی مانند آسیه(س)، مریم(س) و دیگر بانوان را به عنوان الگو معرفی می‌کند، تشریح کرد: در نهضت عاشورا زنان هاشمی و غیرهاشمی نقش‌آفرینی کردند؛ بر این اساس، اگر اسلام با قیام و شهادت امام حسین(علیه‌السلام) زنده است، سهم بزرگی از حرکت آن حضرت را حضور و فعالیت جهادی زنان تشکیل می‌دادند که همراه کاروان بودند.

 معاون فرهنگی مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان ادامه داد: بانوان در کربلا نشان دادند که حضور در عرصه‌های مختلف به مردان اختصاص ندارد؛ بلکه آنان می‌توانند برای دفاع از دین و ارزش‌های الهی در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور یابند.

رجبلو در پاسخ به این سؤال که چرا زنان در کربلا حضور داشتند، بیان کرد: امام حسین(علیه‌السلام) با علم به شهادت، برای تحقق اهداف خویش و رسوا کردن بنی‌امیه و جلوگیری از انحراف امت و تحریف حقایق، زنان و فرزندان را همراه خود بردند.

وی افزود: اگر حضرت اباعبدالله(علیه‌السلام) بدون خویشان و بستگان به کربلا می‌رفتند و به شهادت می‌رسیدند، تاریخ این حادثه را فقط از منظر دشمنان ثبت می‌کرد، اما زنان عاشورایی به سرپرستی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) حقایق و واقعیت‌ها را آشکار و افکار عمومی را روشن کرده و نهضت کربلا را زنده نگه داشتند.

استاد حوزه خواهران، تقویت روحیه صبر و استقامت را از نقش‌های زنان عاشورا برشمرد و تصریح کرد: بانوان حاضر در کربلا با وجود شهادت همسر، فرزندان و بستگان خویش صبر و اسقامت ورزیده و دیگران را دلداری می‌دادند.

رجبلو، دفاع از ولایت و امامت را از دیگر نقش‌های بانوان عاشورا معرفی کرد و افزود: زنان تا پای جان از امام خود دفاع کرده و اهداف قیام عاشورا را در بین مردم نشر دادند و اگر آنان نبودند، کربلا به فراموشی سپرده می‌شد.

وی، مهم‌ترین وظیفه بانوان جامعه اسلامی را الگوگیری از زنان عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: بانوان با تأسی از زنان عاشورایی، اصلی‌ترین هسته اجتماع یعنی خانواده را مدیریت کرده و بستری مناسب برای رشد و بالندگی همسر و فرزندان فراهم کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار