مراقبت از مرال‌های قرمز پارک ملی گلستان در فصل گاوبانگی با استقرار ۱۵چادر استقرار محیط بانان از امروز آغاز شد.

آغاز مراقبت فصل گاوبانگی مرال قرمز در پارک ملی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، رئیس پارک ملی گلستان، گفت: فصل گاوبانگی مرال‌های نر هر ساله از اواسط شهریور برای تعیین قلمرو خود و جفت یابی آغاز می‌شود.

مهدی تیموری افزود: مدت زمان ۴۰روزه‌ای که در آن گوزن‌های نر با سردادن بانگ‌های بلند و بروز رفتار‌های خاص ماده‌ها را به سوی خود می‌کشانند و همچنین نر‌های دیگر را از آمدن به قلمروشان می‌رانند به فصل گاوبانگی معروف است و این فصل علاوه بر اینکه یکی از جذاب‌ترین زیبایی‌های حیات وحش قلمداد می‌شود در عین حال برای مرال‌ها خطرآفرین نیز است، زیرا عده‌ای از شکارچیان فرصت طلب با تقلید صدای مارال نر، مارال‌های ماده را به سمت خود کشانده و اقدام به شکار آن‌ها می‌کنند.

وی افزود: امسال نیز مقرر شد برای محافظت از مرال‌های قرمز با همکاری ۳۰تن از نیرو های محیط زیست و ۶۰تن از نیرو های همیار طبیعت و دوستاران محیط زیست و جوامع محلی برای مراقبت بیشتر از مارال‌ها و برآورد جمعیت آنها در مناطق مختلف این پارک در ۱۵چادر محیط بانی استقرار یابند.

تیموری، جمعیت فعلی مرال‌های قرمز در پارک ملی گلستان را بیش از ۶۰۰راس عنوان کرد و گفت: فصل گاوبانگی فرصت خوبی برای سرشماری جمعیت این گونه است و در پایان این دوره بعد از جمع‌بندی مشاهدات ثبت شده توسط محیط‌بانان و همیاران طبیعت، آخرین وضعیت جمعیتی مرال قرمز اعلام خواهد شد.

پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱هزار و ۸۹۵هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال۱۳۵۴ به سبب داشتن هزار و ۳۵۰گونه گیاهی و ۳۰۲گونه جانوری به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ذخیرگاه بیوسفری (زیست محیطی) جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

این پارک زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی از جمله مرال قرمز به عنوان یکی از بزرگترین انواع گوزن حمایت شده به‌شمار می‌آید که هر ساله بر اساس غریزه و شرایط محیطی از میانه شهریور ماه به مدت ۴۰روز با سردادن صدا‌هایی خاص به دنبال تثبیت قلمرو و جفت‌گیری از میان مارال‌های ماده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار