رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس واقع درشرق استان گلستان از تولید ۵۰۰ هزار بوته (نهال) مرتعی برای کاشت در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع ملی و طبیعی این شهرستان مرزی به منظور پیشگیری از بیابانی شدن آنها خبر داد.

۵۰۰ هزار بوته مرتعی در گنبدکاووس تولید شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ فرشید رحمانی روز یکشنبه در گفت گو با ایرنا اظهار داشت: برای تولید این مقدار نهال مرتعی از گونه‌های "اترپیلکس، کانی سنس، لنتی فورمیس، هالیموس، لئوکوکلادا، آگروپایرون، النگاتوم و قره‌داغ"، مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از منابع ملی و استانی هزینه شده است.

وی بابیان اینکه تولید گونه‌های مرتعی توسط پیمانکار و گروه‌های کارگری آن و با نظارت کارشناسان منابع طبیعی انجام می‌شود، افزود: این نهال‌ها پس از تکمیل دوره رشد سه ماهه، به تدریج از آذرماه امسال جهت کاشت در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع نواحی شمالی گنبدکاووس (کلیجه و قیزلر) منتقل خواهد شد.

رحمانی اضافه کرد: ایستگاه تولید بذر و نهال چیرقویمه گنبدکاووس هر سال اقدام به تولید بوته‌های مرتعی مطابق سهمیه ابلاغی می‌کند که نهال‌های تولیدی آن از سال ۹۶ تا سال گذشته در سطح هفت هزار و ۳۴۰ هکتار از مراتع این شهرستان کاشته شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس همچنین با اشاره به جدی بودن خطر بیابانی شدن بخشی از مراتع و اراضی زراعی مناطق شمالی این شهرستان، از مردم بومی و کشاورزان ساکن در نوار مرزی خواست در اجرای طرح‌های حفاظت و احیای مراتع و نیز رعایت اصول کشاورزی حفاظتی، انجام عملیات صحیح خاک ورزی و کشت بوته‌های مرتعی با این اداره بیشتر همکاری کنند.

وی افزود: اداره منابع طبیعی گنبدکاووس برای جلب مشارکت کشاورزان و بومیان محلی برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری و بیابان‌زدایی و یا ایجاد مراتع خصوصی نهال‌های مرتعی رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، ۳۴۱ هزار هکتار اراضی ملی و مرتع دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار