مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع و اراضی کشاورزی شمال استان در معرض خطر بیابان شدن قرار دارد.

 ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان در معرض خطر بیابان شدن قرار دارد

به گزارش گلستان24 ؛ابوطالب قزلسفلو ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فقر پوشش گیاهی در مراتع استان اظهارداشت:  برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد بیش از 300 هزار هکتار از اراضی شمال استان در معرض بیابان‌زایی قرار دارد و اگر جلوی این روند گرفته نشود، گلستان در آینده با پدیده گردوغبار مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به اختصاص 24 میلیارد ریال برای مقابله با بیابان‌زایی در استان افزود: این اعتبار برای تولید نهال‌های مرتعی، ایجاد 68 مورد سطح‌عایق با هدف هدایت باران به مخزن و تامین آب شرب موردنیاز دام، ایجاد هلالی‌های آبگیر شامل بوته‌کاری و بذرپاشی هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: طرح ذخیره نزولات جوی نیز از محل اعتبارات مقابله با بیابان‌زایی در 640 هکتار از اراضی شمال استان به اجرا درآمده است. کپه‌کاری نیز از دیگر برنامه‌های منابع طبیعی برای تقویت پوشش گیاهی مراتع بوده که در یکهزار و 400 هکتار انجام شد.

وی گفت: اصلاح و احیا 2 هزار هکتار از مراتع دارای پوشش ضعیف گیاهی شرق و شمال استان با استفاده از گونه‌های بومی و مقاوم به خشکی و شوری نیز در دستور کار قرار گرفت.

قزلسفلو بیان داشت: یکهزار و 500 هکتار از بوته‌کاری انجام شده توسط منابع طبیعی و 500 هکتار نیز از سوی تعاونی‌های مرتعداران و مراتع خصوصی انجام شده است.

وی گفت: اجرای این طرح افزون براینکه از شدت روند بیابان‌زایی در استان می‌کاهد، از نظر اقتصادی نیز برای دامداران قابل توجه است.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار