مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: در حریقی که آخر هفته گذشته در منطقه حفاظت شده جهان نما به عنوان بهترین زیستگاه پستاندارانی نظیر قوچ و میش، مرال، خرس و پلنگ رخ داد، لاشه حیوانات در آتش سوخته مشاهده نشد.

حیات وحش «جهان نما» در آتش سوزی تلفات نداشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: حریقی که از ظهر پنجشنبه ۱۱ شهریورماه در محدوده منطقه امن دره مغزی منطقه حفاظت شده جهان نما به وقوع پیوسته بود، در کمتر از ۲۴ ساعت مهار شد.

وی با اشاره به عملیات اطفای حریق، گفت: بلافاصله بعد از اعلام وقوع حریق، ۴۶ محیط بان و ۴۰ نیروی جنگلبانی به منطقه اعزام شدند. در روز دوم نیز ۴۳ نیروی یگان ویژه نیروی انتظامی استان و ۵۰ تن از نیروهای سپاه و بسیج شهرستان برای کمک به عملیات اطفای حریق در منطقه حضور یافتند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: بر اساس پایش میدانی محدوده حریق حدود ۱۲۹ هکتار از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد طعمه حریق شده است.

کنعانی بیان کرد: عمده درختان منطقه شامل اُرس، بلوط، ممرز، ولیک، داغداغان، زرشک، نسترن وحشی و... و انواع گیاهان مرتعی کلاه میرحسن، گرامینه ها، سریش، آویشن، درمنه و... بوده است.

وی افزود: عدم بارش تابستانه، وزش باد شدید، صعب العبور بودن، پوشش مرتعی خشک، وجود درختان سوزنی برگ مانند اُرس، خزان زودرس، درختان سرپا خشک و افتاده و گسترش آتش از ارتفاعات به دره ها با افتادن درختان مشتعل، عملیات اطفای حریق را با سختی رو به رو کرده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: منطقه حفاظت شده جهان نما بهترین زیستگاه پستاندارانی از جمله قوچ و میش، مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گراز و ... انواع جوندگان، خزندگان و پرندگان شاخص مانند قرقاول، دارکوب، سارگپه و جغدها است.

کنعانی خاطرنشان کرد: در پیمایش به عمل آمده در این آتش سوزی، لاشه حیوانات در آتش سوخته مشاهده نشد.

وی با اشاره به بکارگیری بالگرد، گفت: از روز دوم بالگرد اطفای حریق سپاه در منطقه حضور یافت و اقدام به ۸ سورتی پرواز شناسایی و آب پاشی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه طی این چند روز حریق مجددی در منطقه رخ نداده است، خاطرنشان کرد: دود مشاهده شده ناشی از سوختن کنده بوده و همکاران ما در حال پاکسازی آن هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار