مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: مناطق تحت پوشش محیط زیست گلستان به شبکه منسجم اطفا حریق مانند پارک ملی گلستان نیاز دارد.

نیاز مناطق محیط زیست گلستان به شبکه منسجم اطفا حریق

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به توسعه شبکه اطفاء حریق در مناطق تحت مدیریت محیط زیست، اظهار کرد: در پارک ملی گلستان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود ۲۴ میلیارد تومان برای توسعه شبکه اطفاء حریق هزینه کردیم، اما در بقیه مناطق از جمله جهان‌نما در کردکوی، هیرکانیا در گرگان، لوه در گالیکش و زاف در کلاله متاسفانه شبکه اطفاء حریق منسجمی مانند پارک ملی گلستان وجود ندارد.

کنعانی ادامه داد: پیگیری های لازم را در این زمینه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام داده ایم که اگر امکان داشته باشد، اعتبار لازم را به ما اختصاص دهند تا بتوانیم شبکه اطفاء حریق مان را در دیگر مناطق حفاظت شده مانند پارک ملی گلستان گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در هر منطقه بستگی به خصوصیاتی که دارد، اقدامات پیشگیرانه را انجام داده ایم، افزود: به طور مثال در پارک ملی گلستان اطلاعیه‌های هشدار دهنده نصب شده، شماره ۱۵۴۰ را اطلاع رسانی گسترده کردیم و همچنین تجهیزات را تست کرده تا از سالم بودن آن‌ها اطمینان کسب کنیم.

مدیر کل محیط زیست گلستان اضافه کرد: مناطقی هم که از نظر حریق مستعد هستند با استفاده از ظرفیت شبکه های مردم نهاد پاکسازی می کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در پارک ملی گلستان، آتش‌بُر می زنیم و مسیرهای غیر رسمی را که برخی افراد با خودرو وارد عرصه جنگلی می شوند، مسدود کرده و البته نیاز است تا امکاناتی از جمله پدهای بالگرد، استخرهای ذخیره و مخازن ذخیره آب مورد بررسی قرار گیرد که اگر نیاز به رفع ایراد داشته باشد، برطرف کنیم.

کنعانی افزود: همچنین اکیپ های گشت در مسیرها قرار داده می شود و چادرهای آتش بان نصب می کنیم، همچنین تلاش می کنیم تا پیگیر موضوعات در کمیته مدیرت بحران شهرستان ها بوده تا بتوانیم برای تعامل با دیگر دستگاه های برنامه ریزی کنیم.

۶۰ هکتار از مناطق پارک ملی گلستان در سال ۹۹ طعمه حریق شد

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰ هکتار از مناطق پارک ملی گلستان دستخوش حریق شد، تصریح ان کرد: این در صورتی است که میانگین حریق ما در ۱۰ سال گذشته در پارک ملی گلستان سالی ۲۰۰ هکتار بوده است، اما تا پایان آذر ماه ۹۹ حدود پنج هزار متر از پارک ملی گلستان در آتش سوخت که بیشتر مربوط به منطقه دره شمالی بود.

مدیر کل محیط زیست گلستان، عوامل طبیعی و انسانی را از عامل ایجاد حریق معرفی کرد و گفت: یعنی در زمانی که برگ درختان خشک است، انسانی با انداختن آتش و درست کردن آن باعث ایجاد آتش سوزی می شود که ممکن سهواً یا اتفاقی باشد، در واقع مجموعه ای از عوامل انسانی و طبیعی باعث آتش سوزی شده که اگر سریعاً رسیدگی نشود، باعث ایجاد حریق های گسترده می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار