مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان گلستان نزدیک به هشت درصد شده است.

نرخ بیکاری در گلستان به ۸ درصد رسید/ برگشت ۹۰۰ طرح به بانک‌های استان به‌خاطر انحراف تسهیلات

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس، سعید مازندرانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته تعاون اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان گلستان نزدیک به هشت درصد شده است که یکی از دلایل آن افزایش نرخ مشارکت اجتماعی است.

وی تعاون را یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: در برنامه پنجم و ششم هدف این بود سهم بهره‌وری و تولید کشور ۲۵ درصد در بخش تعاون باشد ما در استان گلستان در حال‌ حاضر ۲ هزار و ۴۵۳ تعاونی با ۲۲ هزار و ۶۸۹ شاغل داریم اعضای تعاونی متفاوت هستند.

* بیش ‌از یک میلیون نفر در استان گلستان عضو تعاونی‌ها هستند/ گلستان در بخش حمایت از تعاونی‌ها جزو استان‌های موفق است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان افزود: بیش ‌از یک میلیون نفر در استان عضو تعاونی‌ها هستند بیشترین سهم تعاونی با میزان ۵۰ درصد متعلق به بخش کشاورزی و ۴۶ درصد در بخش خدمات است که در زمینه تولید و اشتغال فعالیت دارند.

مازندرانی با بیان اینکه گلستان در بخش حمایت از تعاونی‌ها جزو استان‌های موفق است، گفت: استان گلستان رتبه سوم اعطای تسهیلات رونق تولید را به خود اختصاص داده‌ است، در زمینه حمایت از تعاونی خرد و کوچک اقدامات خوبی در استان گلستان انجام گرفت.

به گفته وی؛ تعداد ۲۰ تعاونی برای دریافت ۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به بانک‌ها معرفی شدند، در خصوص تبصره ۱۸ امسال سهمیه ویژه‌ای در نظر گرفته ‌شده است، گرچه هنوز سهم استانی مشخص نشده‌ است، ۸۰۰ میلیارد تومان در بخش تعاون کشور در نظر گرفته‌ شد که پیش‌بینی می‌شود ۳۰ میلیارد تومان سهمیه استان باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان ادامه داد: سیاست ما در گام دوم انقلاب اسلامی توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی است هدف این بود که روی تعاونی فراگیر کار کنیم، در استان گلستان ۲۹ تعاونی فراگیر را ثبت کردیم، تعاونی مرتع‌داران که بخش اعظم مرزنشینان در آن فعالیت اقتصادی می‌کنند، ۱۳ تعاونی مرزنشینان با ۱۸۰ نفر عضو داریم.

*  حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد صادرات توسط تعاونی‌های استان گلستان صورت می‌گیرد

مازندرانی گفت: بخشی از صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری در استان توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد صادرات توسط تعاونی‌های استان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بخش خدمات تعاونی خبازان ۲ هزار و ۸۰۰ عضو دارند، ابراز کرد: کمبود تعاونی در استان نداریم عملکرد خوبی در ثبت تعاونی سال گذشته انجام شد، ۱۰۵ درصد سهمیه استان در ثبت تعاونی‌ها را داشتیم اما باید نیازهای تعاونی توجه شود و تسهیلات ارزان‌قیمت به آن‌ها تعلق بگیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان بر لزوم حمایت‌های بیمه‌ای از تعاونی‌ها تاکید کرد و افزود: امسال ۱۰۶ تعاونی با یک‌هزار و ۴۶۹ عضو به وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی معرفی شدند که بیمه آن‌ها به‌صورت یارانه‌ای در ایام کرونا پرداخت شود تا حمایت شوند.

مازندرانی از معرفی تعاونی‌ها به منظور برخورداری تسهیلات ارزان‌قیمت خبر داد و گفت: نیاز است بازسازی و مدیریت منابع تعاونی مورد توجه باشد اندوخته‌های خرد تعاونی باید مدیریت شود تا آنها فعال باشند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ارتباطات و بازارهای شبکه‌ای از اولویت‌های مهم است تمرکز تعاونی‌ها را به این نکته مهم ضروری دانست و افزود: فروش محصولات در فضای مجازی که با اداره پست و جهاد دانشگاهی قرارداد بستیم اما همچنان عقب‌ماندگی در این حوزه در استان وجود دارد.

به گفته مازندرانی، بیش از ۹۰۰ مورد برگشت طرح به بانک‌ها که انحراف تسهیلات داشتند ثبت شد، برخی طرح‌ها به‌خاطر گرانی و تورم اجرا نشدند که متمم برای آن‌ها در نظر گرفتیم هدف ما از ارائه تسهیلات ایجاد اشتغال است و باید فرد در تامین اجتماعی و صندوق عشایر روستایی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار