مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در پنج ماهه ابتدای سال جاری تعداد آتش سوزی در عرصه های طبیعی گلستان نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

افزایش ۲برابری حریق جنگل های گلستان/۸۵۰ کیلومتر آتش بُر ایجادشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، عبدالرحیم لطفی شامگاه دوشنبه در گفتگوی خبری اظهارکرد: در پنج ماهه ابتدای سال جاری تعداد آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی گلستان نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: یکی از عمده دلایل این موضوع، خشکسالی و کم بارشی بود و البته باید توجه داشت که بیشتر آتش سوزی‌ها در استان، منشأ انسانی دارد.

وی بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها امکان تهیه بالگرد اطفا حریق برای سازمان جنگل‌ها ممکن نیست لذا از بالگرد وزارت دفاع استفاده کرده که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.

لطفی با اشاره به اقدامات مقابله‌ای انجام شده، اضافه کرد: ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز بین زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها است لذا در این زمینه آموزش‌ها لازم به مردم بومی را آغاز کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تاکنون ۸۵۰ کیلومتر آتش بر زده شده که ۲.۵ برابر سال گذشته است و کشاورزان هم می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

وی استقرار دیده بان ها و نصب دوربین‌های حفاظتی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

لطفی با بیان اینکه وسعت عرصه‌های جنگلی استان، ۴۵۲ هزار هکتار و مرتعی، ۸۶۲ هزار هکتار است، گفت: در شرایط عادی به ازای هر هزار هکتار جنگل و برای هر ۱۵ هزار هکتار مرتع، یک قُرقبان لازم است که در استان این تعداد قرقبان وجود ندارد.

گفتنی است از ابتدای سال تاکنون ۱۹۱ مورد آتش سوزی در عرصه‌های گلستان اتفاق افتاده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار