اجرای طرح سامانه انتقال آب صنعت در گلستان نیازمند سرمایه‌گذاری زیرساختی در این حوزه است تا دغدغه تامین آب پایدار برای تولید و رونق اقتصادی منطقه به صورت ریشه ای برطرف شود.

سرمایه‌گذاری برای انتقال آب صنعت در گلستان ضروری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، مطابق آمار ارایه شده سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به ایرنا، در این استان شمالی یک هزار و ۳۴ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت اشتغالزایی ۲۶ هزار و ۵۸۵ نفر وجود دارد که از این میان ۸۲۵ واحد با ظرفیت ۱۳ هزار فرصت شغلی  در ۲۴ شهرک و نواحی صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی ( یک هزار هکتار ی اترک) مستقر است که اکنون ۶۰۰ واحد آن بین ۷۰‌ تا ۳۰ درصد ظرفیت فعال هستند.

اکنون آب این واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک ها، نواحی صنعتی و منطقه اقتصادی اترک و پراکندگی در سطح گلستان، فقط از محل منابع آبی زیر زمینی و با حفر چاه بوده که منابع موجود، برای پاسخگویی به نیاز صنعت استان در شرایط عادی به ویژه فصل تابستان به خاطر کشاورزی بودن منطقه و در شرایط مواجهه با کم بارشی و بروز خشکسالی، مناسب نیست.

یکی از نیازهای اولیه برای استقرار صنایع گوناگون اعم از صنایع کوچک یا بزرگ، وابسته یا غیر وابسته به کشاورزی منفرد یا وابسته به شهرک ها و نواحی صنعتی در گلستان، وجود آب با کمیت مورد اطمینان و کیفیت مناسب است که برای جبران عقب ماندگی صنعتی استان میزان آب لازم در افق سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده که تامین ۵۰ درصد آن از منابع آب سطحی و نیمی دیگر از منابع زیر زمینی لحاظ شده است.

به گفته کارشناسان و مسوولان حوزه صنعت گلستان، تامین آب پایدار یکی از نیاز های اولویت دار مهم و اولیه  زیرساختی برای سرمایه گذاران بخش صنعت استان به شمار می رود که باید این معضل هرچه سریعتر با عملیاتی شدن طرح انتقال آب از سدها و جذب حق آبه صنعت، محقق شود.

این عده تاکید دارند با تحقق حق آبه بخش صنعت در گلستان، از طرفی بخشی از نگرانی ها در خصوص تامین آب حل شده و از طرف دیگر ظرفیت معطل مانده سدها به عنوان تامین کننده پایدار آب صنعت منطقه مورد استفاده قرار گرفته و توجیه اقتصادی آنها به حد مورد انتظار خواهد رسید و از همه مهم تر اشتغال و ارزش افزوده استان رشد جهشی و قابل توجهی خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در خصوص وضعیت تامین آب صنعت به ویژه در شهرک ها و نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در استان گفت: اتصال منابع آبی شرق و جنوب شرق استان به صنایع در حال احداث و مطالعه از جمله شهرک صنعتی اترک، پتروشیمی و سایر صنایع در دست احداث و در حال مطالعه در غرب و شمال غرب استان، گزینه " سامانه انتقال و توزیع آب صنایع استان گلستان " را پیش روی ما می گذارد.

سید محسن حسینی روز دوشنبه به ایرنا گفت: در شمال استان به دلیل وجود آبخوان های فقیر و شور امکان تامین آب مطمئن زیرزمینی وجود ندارد و از طرف دیگر سدهای استان به دلایل فنی و اقتصادی به طور عمده در شرق و جنوب شرقی استان احداث شده یا در حال احداث و مطالعه است، ضرورت سرمایه گذاری در اجرای طرح انتقال و توزیع آب را از سدهای مد نظر و استفاده از حق آبه پیش بینی شده بخش صنعت را در استان دوچندان می کند.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن سامانه انتقال و نوزیع آب صنایع در گلستان، انشعاباتی از سدهای بوستان، گلستان، نرماب و سایر سدهای در دست احداث و در حال مطالعه که دارای تخصیص آب صنعت هستند، پس از تامین آب صنایع موجود یا در دست توسعه پایاب آن سدها، آب را به شمال گرگانرود انتقال داده، سپس خط لوله اصلی، انتقال آب را به محل مصرف نهایی برعهده می گیرد.

حسینی ادامه داد: همچنین در مسیر انتقال با ایجاد انشعابات فرعی، صنایعی که در مسیر خط انتقال احداث خواهند شد با توجه به میزان آب موجود و آب مورد نیاز می توانند به تناسب، صاحب انشعاب اختصاصی شوند.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، اکنون در هر یک از سدهای در حال بهره برداری "گلستان" و "بوستان" سالانه پنج میلیون متر مکعب آب و همچنین سد در دست ساخت نرماب مینودشت با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد آمادگی اختصاص ۱۰ میلیون متر مکعب آب از ظرفیت آن برای تامین نیاز صنعت استان وجود دارد.

 سرپرست دفتر مطالعات قراردادهای شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین از آغاز مرحله نخست طرح مطالعه سامانه انتقال و توزیع آب صنایع استان از سد های نرماب مینودشت، بوستان در کلاله و گلستان در گنبدکاووس با برگزاری مناقصه و انتخاب شرکت مشاور خبر داد.

سید تقی میر دیلمی بیان کرد: این طرح بیشتر با هدف مشخص کردن نیاز آبی صنایع و تعیین نقاط اولویت دار و ارایه طرح تاسیسات موردنیاز برای آبرسانی به صنایع شمال استان پیگیری می شود.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح مطالعه انتقال آب به بخش صنایع استان از سدهای مزبور ، افزون بر ۲ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که در مدت ۶ ماه پایان می یابد.

پیشتر ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان از مدیران اقتصادی ذینفع استان از جمله استانداری، شرکت آب منطقه ای، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی، بررسی و پیگیری اعتبار مطالعاتی برای "سامانه انتقال و توزیع آب صنایع استان گلستان" خواستار شده بود.

با وجود این، یکی از نیازهای اولیه برای استقرار صنایع گوناگون اعم از صنایع کوچک یا بزرگ، وابسته یا غیر وابسته به کشاورزی منفرد یا وابسته به شهرک ها و نواحی صنعتی در گلستان، وجود آب با کمیت مورد اطمینان و کیفیت مناسب است که به گفته کارشناسان استفاده از حق آب سدها در استان بسیار ضروری است.

مطابق داده‌های شرکت آب منطقه ای گلستان در این استان از ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس شامل یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب زیر زمینی و ۸۸۸ میلیون متر مکعب آب سطحی، ۸۴ درصد آن به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای شرب و سه درصد هم برای هریک از حوزه های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می شود.

میانگین سرانه آب تخصیصی برای هر گلستانی بین  هزار و ۳۰۰ تا  هزار و ۴۰۰ متر مکعب در سال  است.

آب  مورد نیاز استان گلستان در افق ۱۴۰۴ برای بخش‌های شرب و بهداشت، محیط زیست، صنعت، خدمات و کشاورزی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب پیش بینی می‌شود در حالی که توانمندی منطقه حدود ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

هم مرز بودن گلستان با ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق زمینی و ریلی، افزون بر ۱۰۰ کیلومتر ساحل خزر و خلیج گرگان و نزدیک بودن به بنادر امیرآباد بهشهر و نوشهر مازندران، فعالیت گمرک مرزی اینچه‌برون و وجود فرودگاه های گرگان و کلاله از جمله ظرفیت های زیرساختی استان برای افزایش زمینه فعالیت اقتصادی در شهرک‌ها و نواحی منطقه است.

اقتصاد اصلی گلستان بر پایه کشاورزی استوار است و به همین دلیل در بخش صنایع تبدیلی مزیت بالایی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار