مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در راستای اجرای تامین چوب بیش از 385هزار اصله نهال صنوبر و اکالیپتوس در نهالستان خصوصی و دولتی تولید شده تا در فصل کاشت بصورت رایگان در بین مجریان و بهره‌برداران محلی توزیع ‌شود.

زراعت چوب راهکار مقابله با قطع درختان جنگلی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از رکنا از گلستان،لطفی  با بیان اینکه این طرح در 500هکتار از زمین‌های گلستان اجرایی می‌شود، یادآور شد: بخشی از این طرح در اراضی زمینه های زراعی حفاظت و بهره برداری انجام می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه درختکاری در استان تنها به اسفند ماه منتهی نشده است، افزود: بعد از انتخاب محدوده‌های مستعد برای جنگل کاری و توسعه جنگل، این مهم با  مشارکت آبخیزنشینان و جوامع محلی، توسط تشکل های تخصصی منابع طبیعی وآبخیزداری و پیمانکار بخش خصوصی  عملیات  جنگل کاری و غنی سازی جنگل با بذر و نهال گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم در سطح استان  انجام می شود.

لطفی تاکید کرد: با توجه ظرفیت قانونی ایجاد شده باستناد به بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور برای تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی شامل فارغ‌التحصیلان و بهره‌برداران محلی شهرستان مجوز لازم صادر و از آنها در عملیات‌های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده شده است.

لطفی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می‌شود، تاکید کرد: یکی از موثرترین راهها برای ممانعت از قاچاق چوب و صدمه جبران ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت صنوبر و بهره‌برداری از آن در صنعت چوب است.

وی افزود: با زراعت چوب می توان از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، درآمدزایی داشت همچنین چوب مورد نیاز بازار را تامین و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرد چون در واقع کاشت صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود.

عبدالرحیم لطفی یادآور شد: اگر به موضوع زراعت چوب توجه کافی نشود با کمبود مواد سلولزی در آینده مواجه خواهیم شد لذا برای حفظ اکوسیستم مناطق مختلف درختکاری باید توسعه یابد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری، استمرار و تلاش در کار و نگاه درست به آینده یکی از ملزومات کشاورزی موفق است، اظهار داشت: برای رسیدن به سود بالا در صنوبر کاری باید سرمایه حداقل ۲ سال و حداکثر هشت سال در این کار باقی بماند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار