بررسی قبض برق تابستان در شرایطی که شاهد قطعی‌های پیاپی بودیم از افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری مبلغ قبوض برق خبر می‌دهد و باعث شده مردم گلستان اعتراض خود را به دستگاه‌های مربوطه برسانند.

بهای بالای قبض برق گلستانی‌ها را گرفت/ افزایش ۱۰ برابری مبالغ

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، گلستان در حالی روزهای آخر تابستان را با هوای نسبتاً خوبی پشت سر می‌گذارد که از اردیبهشت ماه امسال افزایش دمای شدید را تجربه کرد. گرمی هوا اما چالش جدی مردم گلستان نبود بلکه قطعی مکرر برق در طول شبانه از اردیبهشت ماه آنها را کلافه کرد. چالشی که تا هفته‌های آخر تابستان هم ادامه داشت.

با این حال به‌جای برق، قیمت قبوض برق مصرفی گلستانی‌ها را گرفت و با دیدن پیامک قبوض فیوز پراندند. بهای برق مشترکین گلستانی نسبت به مرحله قبل حتی تا ۱۲ برابر افزایش داشته و گلستانی‌ها را قبض به دست به اداره برق کشاند.

اما مسئولین مربوطه فقط یک جواب برای مردم معترض داشتند؛ شما مصرف کردید و باید پرداخت کنید، در غیر این صورت، برق شما طبق قانون در موعد مقرر قطع خواهد شد و نهایت همکاری آنها این بود که بهای مصرفی را در سه مرحله بپردازند.

ولی الله نصیری یکی از شهروندانی است که برای اعتراض در اداره برق گرگان حاضر شده است. وی با بیان اینکه بهای برق دوره قبل من ۲۲۰ هزار تومان بود ولی این دوره دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده است، به خبرنگار مهر گفت: بیش از ۱۲ برابر مرحله قبل باید بهای برق بپردازم و این مبلغ در توان من نیست، مسئولین به ما می‌گویند مصرف داشته‌اید و قیمت‌ها را افزایش نداده‌ایم، درحالی‌که فیش برق من در مدت‌زمان مشابه سال قبل چندین برابر کمتر بوده است.

یکی از اهالی روستای کفشگیری هم که در این جمع حاضر بود و از معرفی نامش خودداری کرد به خبرنگار مهر گفت: من مستأجر هستم و در روستا زندگی می‌کنم؛ باتوجه‌به اینکه قبض برق مناطق روستایی ارزان‌تر است، چطور محاسبه کردند که بهای برق مصرفی من پنج میلیون تومان حساب شده است؟

یکی از شهروندان گرگانی که ناباورانه نسبت به افزایش قبض برق خود می‌خندید هم به خبرنگار مهر گفت: فیش برق من مبلغ ده میلیون تومان آمده است در صورتی که مبلغ قبلی فیش من ۳۰۰ هزار تومان بود.

وی افزود: نه کارخانه دارم و نه مصرف صنعتی این مبلغ برای یک خانوار کوچک چه توجیهی دارد؟

عباس لگزایی از شهروندان گرگانی پیامک دو دوره اخیر برق خود را به خبرنگار مهر نشان داد و افزود: همان‌طور که ملاحظه می‌کنید بهای برق من از ۳۵ هزار تومان ماه قبل این ماه به ۵۴۴ هزار تومان رسیده است، برای یک واحد کوچک آپارتمانی این افزایش چه توجیهی دارد.

وی بیان کرد: بهای برق را در شرایطی تا این حد افزایش دادند که در اوج گرما ساعت‌های طولانی قطعی برق داشتیم و فرزند خردسالم را ساعت‌ها در لگن آب نگه می‌داشتم تا گرمازده نشود. با این شرایط خدمات‌رسانی این فیش‌ها عادلانه نیست.

بهای برق را در شرایطی تا این حد افزایش دادند که در اوج گرما ساعت‌های طولانی قطعی برق داشتیم و فرزند خردسالم را ساعت‌ها در لگن آب نگه می‌داشتم تا گرمازده نشود

زینب عرب بالاجلینی که بر اثر نوسانات برق تعدادی از وسایل برقی منزلش سوخته به خبرنگار مهر گفت: مسئولین اداره برق به من گفتند باید ابتدا وسایل برقی منزل را خودم تعمیر کنم و همراه فاکتور و مدارک شخصی در سامانه ثبت نام کنم و هر زمان که بیمه اعلام کرد، کارشناس بیمه می‌آید و درصورت تایید تنها ۳۰ درصد خسارت را پرداخت می‌کنند.

وی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود ادامه داد: خسارت پرداختی را اگر هم پرداخت کنند، منصفانه نمی دانم.

 

تداوم گرما عامل اصلی افزایش بهای برق مصرفی مردم!

مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان در گفتگوی ویژه تلویزیون به این اعتراض‌ها پاسخ داد و گفت: گرمای زودرس هوا که از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تداوم گرما عامل مصرف بالای انرژی الکتریکی در خانه‌ها و واحدهای تجاری در استان شده است.

علی‌اکبر نصیری افزود: پیش‌ازاین به مردم تذکر داده بودیم که اگر میانگین مصرف را رعایت نکنند جزء مشترکین پرمصرف محسوب می‌شوند و بهای برقشان مثل سال‌های قبل محاسبه نمی‌شود.

نصیری ادامه داد: در برخی روزها تا هزار و ۵۰۰ مگاوات و در ۴۵ روز روزانه بالای هزار مگاوات مردم برق مصرف کردند که مصرف بالایی است.

مدیرعامل برق استان گلستان در مورد افزایش تعرفه‌های برق گفت: مشترکین کم‌مصرف تنها هفت درصد و مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نکرده‌اند ۱۶ درصد افزایش بهای مصرفی اعمال شده است.

وی ادامه داد: تجهیزات برقی نظیر کولر نیاز به خنک شدن دارند و گرمای بی‌سابقه به وسایل سرمایشی فشار وارد کرده و مصرف برق را تا چندین برابر افزایش داده است.

افزایش روزهای مصرفی در فیش برق، تأثیری در تصاعدی شدن مصرف برق ندارد

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که افزایش روزهای دوره برق مصرفی از ۴۵ روز به ۶۲ روز عمدی بوده و باعث تصاعدی شدن بهای برقشان می‌شود گفت: افزایش روزهای محاسبه برق مصرفی تاثیری در تصاعدی شدن بهای برق ندارد و حتی به نفع مردم هم است.

مدیرعامل برق گلستان افزود: استان گلستان تعرفه سه و چهار مناطق گرمسیری را دارد و اگر قرار بود این تعرفه نباشد قطعاً بهای برق مردم بالاتر این محاسبه می‌شد.

نصیری در خصوص مشترکینی که به علت نوسانات برق خسارت دیدند، توضیح داد: شرکت توانیر درصدد است با شرکت بیمه قراردادی تنظیم کند تا بتواند به کسانی که خسارت دیدند کمک بیشتری کند و در صورت نهایی شدن قرارداد به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

وزیر نیرو پاسخگوی افزایش مبلغ قبوض برق باشد

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مهر گفت: باتوجه‌به گرمای شدید هوا تا ۵۰ درجه سانتیگراد و شرجی بودن هوا، استان ما هم شرایطی نظیر خوزستان را تجربه کرد.

رحمت‌الله نوروزی افزود: شرایط به وجود آمده باعث شد مصرف برق مردم افزایش یابد و باتوجه‌به اینکه استان ما جزء مناطق گرمسیر هم محسوب نمی‌شود، بهای برق مصرفی مردم هم طبق قانون تصاعدی بودن بسیار بالا برود.

وی بیان کرد: این موضوع را با وزیر نیرو در رحمت‌الله میان گذاشتم و از ایشان می‌خواهیم پاسخگو باشند؛ ما هم در حال بررسی و پیگیری هستیم.

طبق گفته مسئولان افزایش قیمت برق آن هم با رشد ۱۰ تا ۱۲ برابری طبیعی است اما گلایه‌های مردم بخصوص تفاوت و رشد عجیب قیمت‌ها این فاصله تعرفه را توجیح نمی‌کند و باید منتظر پاسخ وزیر نیرو نسبت به این افزایش مبلغ قبوض ماند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار