هرمزی از وجود ۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در گلستان خبر داد و گفت: ریشه اصلی کم آبی در گلستان فعالیت چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از چاه های مجاز است.

ریشه اصلی کم آبی در گلستان چاه های غیرمجاز است/ برداشت بیش از ۹۰ درصد منابع آب زیرزمینی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ بهزاد هرمزی با اشاره به بحران کم آبی در گلستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: آب منطقه ای متولی آب است و مدیریت منابع آب بر عهده این دستگاه است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: ما در سال های گذشته نسبت به برداشت بی رویه از منابع آبی در گلستان و به دنبال آن تغییر کمیت و کیفیت آب هشدار دادیم.

 

وی افزود: سفره آب زیرزمینی گلستان یک سفره واحد است که در آن 36 هزار حلقه چاه وجود دارد و از این تعداد به جز 600 حلقه که در حوزه آب شرب است مابقی چاه ها در حوزه کشاورزی استفاده می شود، وقتی در فصل بهار و تابستان با برداشت بی رویه آب مواجه هستیم سهمی برای آب شرب باقی نمی ماند.

 

هرمزی بیان کرد: در شرایط خوب تقریباً یک هزار و 350 لیتر بر ثانیه می توان از چاه های شهر گرگان آب استحصال کرد این در حالی است که نیاز آبی شهر گرگان در حال حاضر یک هزار و 750 لیتر بر ثانیه است و این مهم در سال 1415 به یک هزار و 910 لیتر بر ثانیه می رسد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه با فعالیت چاه های کشاورزی غیرمجاز سطح سفره آب زیرزمینی کاهش می یابد، تأکید کرد: به نظر می رسد در حال حاضر مشکل آب شرب استان گلستان در حوزه آب شرب حل نمی شود و باید در حوزه کشاورزی حل شود، در واقع باید برای چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه از چاه ها تدبیری اندیشیده شود.

 

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر چاه های کشاورزی به تدریج رو به خاموشی است و پس از خاموشی این چاه ها سطح سفره آب زیرزمینی به حالت تعادل می رسد و با بارش باران بالاتر می آید.

 

هرمزی با بیان اینکه تقریباً 88 درصد آب در حوزه کشاورزی استفاده می شود، یادآور شد: آب یک بحث فرابخشی است و تک قطبی نیست و در استان گلستان وابسته به بخش کشاورزی است، در واقع اگر برداشت های غیرمجاز از آب در بخش کشاورزی نباشد ما در مسئله آب مشکلی نداریم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان از وجود 13 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان گلستان خبر داد و تأکید کرد: می توان، گفت ریشه اصلی مشکل ما در منابع آبی به همین مسئله مرتبط است، همچنین برداشت بی رویه از دیگر چاه های کشاورزی عامل دیگری برای معضل کم آبی در استان است.

 

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش آب منطقه ای گلستان در پایان تیرماه کل ذخایر آب های زیرزمینی ما یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب است و تقریباً نزدیک به 300 میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی ما کم شده و به 900 میلیون مترمکعب رسیده است.

 

هرمزی افزود: براساس شاخص ها اگر بیش از 40 درصد از منابع آب زیرزمینی استفاده شود آن جامعه دچار چالش خواهد شد این مسئله در حالی است که بیش از 90 درصد منابع آب زیرزمینی استان گلستان برداشت و در حوزه کشاورزی استفاده می شود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان نسبت به فرونشست زمین هشدار داد و گفت: ما سیاست سازگاری با کم آبی را مصوب کردیم و برای هر کدام از دستگاه ها تکلیفی مشخص شده است.

 

وی متذکر شد: جهاد کشاورزی باید نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام می کرد که متأسفانه این مهم تحقق نیافت و در حال حاضر نیز کشت چغندرقند را ترویج می دهد که کشت آن به صرفه نیست و اگر بدتر از کشت برنج نباشد بهتر از آن هم نیست.

 

هرمزی با بیان اینکه ما در مقابل بخش کشاورزی از پیش شکست خورده ایم، بیان کرد: ۶۰۰ حلقه چاه برای تأمین آب شرب است و اگر چاه های کشاورزی روشن شود تأمین آب شرب استان با مشکل مواجه می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار