سفره در فرهنگ ترکان رامیان از قداست و احترام ویژه برخوردار است. زیبایی بافت و طرح و نقوش سفره‌ها بازگوکننده هنر اصیل و بی‌نظیری است که سده‌ها از آن می‌گذرد.

قداست «موشِندانه» در میان مردم رامیان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، موشِندانه(نوعی سفره) پشنداز(پیش انداز یا سفره) ترکیبی از رنگ سیاه و سفید با اشکال هندسی و حاشیه‌های ساده و یا رنگی با رگه‌هایی از سبز یا قرمز بافته می‌شوند.

از لحاظ ساختاری و شکل پشندازها طرح‌های قابی یا رضوان دارند، دورگیری و پرداخت و طرح‌های قرینه و اشکال هندسی و در واقع تکرار یک نقش‌مایه در سراسر کار بافت دیده می‌شود.

پشندازهای رامیانی در واقع با نقش‌هایی شبیه به جانماز رامیانی، نشانگر احترام خاص به نان و در واقع برکت خداوندی است.

پشنداز در مراسم مذهبی و آیینی مردم رامیان نقش ویژه‌ای دارد. نان که نماد رزق و برکت خداوندی است و حلوا که از برنج و شکر، به سبک رامیانی‌ها با عنوان برنج حالوا پخته می‌شود، در روز عروسی توسط خانواده عروس در دو سینی آماده می‌شود و هر سینی در سفره موشندانه بسته‌بندی و همراه عروس به خانه داماد فرستاده و یک تکه نان و حلوا به عنوان تحفه‌ای بین اقوام داماد تقسیم می‌شود.

 

در مراسم عزا نیز پخت نان و حلوای برنجی با همین سبک انجام می‌گیرد و سفره هم در خانه صاحب‌عزا و هم مسجد پهن می‌شود و نان و حلوا بر روی آن گذاشته می‌شود.

این سنت‌ها امروزه نیز همانند گذشته اجرا می‌شود و سفرها به عنوان هدیه و همین‌طور کالایی سنتی دادوستد می‌شوند. طرح‌ها و نقش‌ها و جنس‌ها امروزه نیز همان سبک قدیم یعنی نخ و کاموا و بعضاً ابریشم هستند. تزیینات سفره‌ها نیز با خلاقیت بافندگان آراسته به نقش و نگاره‌های خاص می‌شوند که بر زیبایی بی‌نظیرشان می‌افزاید.

 

امروزه علاوه بر طرح‌های موشندانه که هنوز هم توسط هنرمندان خوش‌ذوق بافته می‌شوند، طرح‌های جدید و ساده‌تر با زمینه‌های ساده و طرح‌های راه‌راه، به کار گرفته می‌شوند. رنگ‌ها برخلاف طرح‌های قدیمی سیاه و سفید، طبق سلیقه بافنده متنوع و رنگارنگ هستند و سفرهایی با زمینه‌های سفید و رگه‌های رنگی دلخواه بافته می‌شود. اندازه سفره‌ها و طول آنها نیز دلخواه و طبق سفارشات بافته می‌شود.

نوع دیگر از بافت سفره، سفره‌های مسجدی هستند که معمولاً طول آنها به ده متر یا بیشتر هم می‌رسد. بافندگان آنها را معمولاً به‌صورت نذر و رایگان به مساجد و تکایا هدیه می‌دهند که طرح اکثر آنها موشندانه است.

صدیقه بای، پژوهشگر تاریخ محلی گلستان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار