پزشک متخصص عفونی با بیان این‌که ابتلا به قارچ سیاه در کودکان صفر نیست، گفت: ضعف سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های خاص دلیل عمده ابتلای کودکان به بیماری قارچ سیاه است.

این کودکان در خطر ابتلا به قارچ سیاه هستند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ مسعود یونسیان، در خصوص ابتلا به بیماری قارچ سیاه گفت: بیماری موکور که به همان قارچ سیاه معروف است، در محیط وجود دارد و همه افراد با آن سروکار دارند. در بیشتر مواقع فقط افرادی که سیستم ایمنی‌ بدن آنها به هر دلیلی ضعیف شده ممکن است مبتلا به این بیماری شوند.

این متخصص عفونی به علت ضعف سیستم ایمنی در بدن اشاره و افزود: برخی‌بیماری‌ها ازدلایل ضعف سیستم ایمنی در بدن محصوب می‌شوند. یکی از شایع‌ترین این بیماری‌ها، دیابت یا مرض قند است. همچنین افرادی که به دلیل سرطان از داروهای ضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند یا افرادی که پیوند اعضا انجام داده‌اند مستعد ابتلا به قارچ سیاه‌اند که کودکان هم از این موارد مستثنی نیستند.

یونسیان در ادامه از مهم ترین علل بروز بیماری قارچ سیاه در بدن خبر داد و گفت: در بیماری کرونا، مهم‌ترین علتی که باعث ایجاد بیماری قارچ سیاه در افراد می‌شود این است که این عوامل روی هم سوار می‌شوند، یعنی اگر فردی به دیابت یا یک بیماری سیستم ایمنی مبتلا باشد و بعدها به دلیل اینکه به بیماری کووید پیشرفته مبتلا شده است، یا از ترس اینکه بیماری آن پیشرفت نکند، به او داروی (کورتیکواستروئید) یا همان چیزی که اصطلاحاً به آن کورتون می‌گویند، داده‌اند.

وی در خصوص بیماری کرونا عنوان کرد: بیماری کووید-۱۹ نوعی ویروس است که در بدن تکثیر پیدا کرده و باعث ایجاد عفونت می‌شود، بعد که بیماری یک مقدار جلوتر می‌رود، سیستم ایمنی بدن شروع به تخریب یکسری از بافت‌های بدن از جمله ریه می‌کند و بیماری که اصطلاحاً به آن «توفان سایتوکاینی» می‌گویند، رخ می‌دهد.

یونسیان با بیان اینکه می‌توان با چند دارو، موقتا تخریب سیستم ایمنی بدن را مهار کرد، گفت: برای اینکه در این مرحله بتوانیم موقتا جلوی پیشرفت، تخریب سیستم ایمنی بدن را بگیریم می‌توانیم از داروهایی مانند کورتیکو استروئید یا داروهای دیگر می‌توان سیستم ایمنی بدن را که شروع به تخریب خود می‌کند را مهار کنیم اما در همین موقع متأسفانه بیماری موکور یا قارچ سیاه می‌تواند ایجاد شود.

این متخصص عفونی یکی از دلایل افزایش قارچ سیاه را تجویز بی‌رویه داروی کورتن دانست و بیان کرد: یکی از دلایلی که بیماری قارچ سیاه افزایش پیاده کرده این است که داروی کورتن را بی‌مورد تجویز می‌کنند؛ یعنی در افرادی‌که پیشرفت بیماری نگران کننده نیست این دارو را با دُز بالا دریافت می‌کنند. گاهی هم در افراد مبتلا به کرونا که بیماری زمینه‌ای دارند داروی کورتن با دز بالا تجویز می‌شود که سیستم ایمنی ضعیف آنها را نابود می‌کند در برخی موارد این‌چنینی راهی جز کورتن درمانی آن هم با دز بالا نیست اما در غالب موارد این افراد باید مدام تحت کنترل باشند و داروی کورتن را با دزهای پایین دریافت کنند.

آیا کودکان هم به قارچ سیاه مبتلا می‌شوند؟
یونسیان در رابطه با ابتلا کودکان به قارچ سیاه توضیح داد: اگر کودکان هم بیماری کووید پیشرفته‌ای بگیرند و بخواهند برای درمان آن بیماری کووید پیشرفته داروی کورتیکواستروئید یا کورتن بگیرند به احتمال زیاد دچار بیماری قارچ سیاه می‌شوند. اما اولاً دیابت در کودکان نسبت به بزرگسالان خیلی نادرتر است. دیابت نوع دوم هم در واقع بیماری است که افراد چاق و سالمندان درگیرآن می‌شوند بنابراین این نوع دیابت در کودکان کمتر است. نکته حائز اهمیت آن است که کودکانی که سیستم ایمنی خوبی دارند نسبت به ابتلا به کرونا مقاوم هستند اما احتمال بروز بیماری قارچ سیاه در کودکان صفر نیست.
منبع: آنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار