کارشناس مصرف منطقی دارو و پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: قرص‌های سرماخوردگی انواع مختلفی دارد که تأثیرات متفاوتی بر روی بدن افراد می‌گذارد.

همه چیز درباره داروهای سرماخوردگی

دکتر مجید حنیفه ، اظهار کرد: سرماخوردگی و آنفلوانزا دو بیماری ویروسی با علائم متفاوت هستند که در فصل سرما و زمستان بیشتر افراد را درگیر می‌کنند.

به گزارش گلستان24، وی افزود: داروهای سرماخوردگی دسته‌های دارویی مختلفی دارند به طوریکه برخی از آن مربوط به داروهای ضداحتقان است و به صورت موضعی، قطره و اسپری‌های بینی مانند نفازولین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حنیفه تأکید کرد: در صورتی‌که مجاری بینی و گوش مسدود شده باشند، داروهای ضداحتقان مجاری را باز کرده و علائم را بهبود می بخشد اما افراد مبتلا به پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، پرکاری تیروئید و اعصاب و روان گروهی هستند که پیش از مصرف داروهای ضداحتقان باید با داروساز داروخانه و پزشک مشورت کنند.

وی عنوان کرد: اگر مدت زمان مصرف داروهای ضداحتقان موضعی برای گرفتگی بینی بیش از پنج روز طول بکشد، احتقان برگشتی می‌دهد و منجر به کیپ‌تر شدن بینی می‌شود.

این کارشناس مصرف منطقی دارو به ترکیبات داروهای سرماخوردگی اشاره کرد و گفت: دسته‌ای از داروهای سرماخوردگی مربوط به آنتی‌هیستامین‌هاست که بیشتر در سرماخوردگی‌های تابستانی همراه با آبریزش بینی، اشک‌ریزی و علائم عطسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حنیفه افزود: ترکیبات آنتی‌هیستامین به گونه‌ای است که افراد مسن مبتلا به بیماری پروستات، آب سیاه و مصرف‌کنندگان داروهای خاص بهتر است پیش از مصرف با داروساز و یا پزشک خود مشورت کنند.

وی اظهار کرد: استامینوفن نوع دیگری از داروهای ضدسرماخوردگی است که برای کاهش درد و تب استفاده می‌شود و مصرف کوتاه‌مدت آن منعی ندارد.

حنیفه تصریح کرد: بروفن دسته دیگری از داروهایی است که برای کاهش علائم سرماخوردگی و درد استفاده می‌شود اما مصرف آن در افراد مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی، فشارخون و بیماران کلیوی باید با مشورت و تجویز پزشک صورت گیرد.

این کارشناس مصرف منطقی دارو با بیان اینکه قرص‌های شب و روز نوع دیگری از قرص‌های ضدسرماخوردگی مورد استفاده عموم هستند، اظهار کرد: از آنجا که در تهیه این قرص از ترکیبات آنتی‌هیستامین استفاده شده است بنابراین علاوه بر اینکه موجب خواب‌آلودگی می‌شود، برای افراد مبتلا به بیماری‌های پروستات، آب سیاه، اعصاب و روان و پرفشاری خون توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف ویتامین C، موادمعدنی، روی، عصاره گیاه سرخارگل و شربت‌های تهیه شده از این گیاه و شربت آلوئه‌ورا در تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی موثر است.

این کارشناس مصرف منطقی دارو درباره واکسن آنفلوانزا نیز اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا از ویروسی است که عامل بیماری آنفلوانزاست بنابراین ارتباطی با سرماخوردگی ندارد و نباید انتظار داشت با تزریق واکسن آنفلوانزا، سرما نخوریم.

وی افزود: کودکان زیر 12 سال، سالمندان، مادران باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص جزء دسته‌ای هستند که حتما باید پیش از مصرف هرگونه دارو با پزشک خود مشورت کنند.

 

منبع: ایسنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار