شماری از پیشکسوتان دفاع مقدس در شرق استان گلستان روحیه خودباوری ، خوداتکایی، همدلی و وحدت این حماسه تاریخی را مهمترین نیاز امروز جامعه برای غلبه بر مشکلات فراروی بخشهای مختلف کشور برشمردند.

روحیه خودباوری و همدلی دفاع مقدس مهمترین نیاز امروز جامعه

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کشور عزیزمان برغم مواجهه با مشکلات عدیده و نزدیک به ۲ سال اخیر شیوع ویروس کرونا به حرکت و توسعه خود ادامه داده است اما داشتن روحیه خودباوری، همدلی و وحدت همچون دفاع مقدس و تزریق روحیه امید مهمترین نیاز ضروری شرایط اکنون جامعه است تا با تلاش جهادی دولت مردمی سیزدهم با سرعت از گردنه چالشها عبور کنیم.

شعار هفته دفاع مقدس در سال جاری "ما مقتدریم" انتخاب شده و این شعار در عمل هم محقق شده است بطوری که ایران اسلامی مقتدرانه قله‌های رفیع پیشرفت و تعالی را فتح می‌کند.

کارشناسان معتقدند رسانه‌های داخلی باید با تلاش بیشتر به معرفی داشته‌ها و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی و بویژه حماسه دفاع مقدس بپردازند تا از این طریق چشمه امید را در جامعه به جوشش درآورند و مانع از دیده نشدن نقاط قوت کشور شوند.

دفاع مقدس حماسه ماندگار تاریخ ایران اسلامی است که ملت و مسوولان در همه ادوار می توانند با الگوگیری از ارزشها و دستاوردهای آن بر همه مشکلات فراروی جامعه غلبه و روی توسعه را برای این ملت وفادار به نظام و انقلاب اسلامی فراهم کنند.

۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ همزمان با حمله رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی، مردم کشورمان به فرمان امام خمینی(ره) به واکنشی مقدس برخاسته و علیه دشمن متجاوز، که از سوی جبهه گسترده ای از قدرت های جهانی پشتیبانی و تجهیز می شد، بسیج شده و در برابر دشمن سینه سپر کردند.

این رویارویی بی امان، هشت سال استقامت، ایستادگی، ایثار رزمندگان اسلام در برابر تمام قدرتهای جهانی را در پی داشت. رزمندگان ایران اسلامی با الگوپذیری از قافله سالار کربلا و نهضت عاشورا به مقابله با دشمن متجاوز پرداختند و توانستند با حداقل امکانات، تنها با اتکا بر قدرت ایمان و اراده یکی از درخشان‌ترین و غرورانگیزترین قطعات تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زده و نگذارند یک وجب از خاک کشورمان به دست بیگانگان بیفتد.

حضرت امام خمینی(ره)، به عنوان پیر و مقتدای این میدان نابرابر در خصوص جنگ تحمیلی فرمودند که "ایران برای خدا قیام کرده است، برای خدا ادامه می‌دهد و جز دفاع، جنگ ابتدایی با هیچ کس نخواهد کرد". (صحیفه نور،ج۱۶، ص۶۸)

اتحاد و وحدت لازمه موفقیت دفاع مقدس

احمد آیتی یکی از رزمندگان گنبدی دوران دفاع مقدس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و سقوط رژیم ستم‌شاهی و نه گفتن به استعمارگران غرب و شرق به خصوص آمریکا، دشمنان از ترس افزایش قدرت ملت ایران در کنار اعمال توطئه‌های مختلف، گزینه جنگ را نیز به انقلاب نوپای ملت ایران تحمیل کردند.

وی بابیان اینکه ملت ایران تحت فرمان امام راحل و با توکل بر خداوند برای دفاع از سرزمین خود در جبهه نبرد حاضر شدند، افزود: رزمندگان ما بدون ریاکاری و در سایه اتحاد، سخت‌کوشی و پاکدستی هشت سال در مقابل دشمن ایستادگی کردند و اجازه تصرف یک وجب از خاک کشور را ندادند.

این رزمنده پیشکسوت عرصه ایثار و مقاومت ادامه داد: در میدان نبرد هشت ساله دوران دفاع مقدس به جوانان اعتماد شد و خیلی از فرماندهان آن دوران جوان بودند که بدون ترس و ریاکاری و با شجاعتی مثال زدنی در مقابل دشمن ایستادگی کردند.

خوداتکایی و خودباوری مهمترین ویژگی دفاع مقدس

آیتی اضافه کرد: تمام اقشار جامعه از زنان خانه‌دار که انواع لباس و غذا را برای رزمندگان تهیه می‌کردند تا پزشکان و پرستاران همپای رزمندگان بدون هیچ توقعی با اتحاد، همدلی و خوداتکایی درگیر جنگ هشت ساله بودند.

وی اظهارداشت: امروز هم جامعه برای گذر از مشکلات نیاز به حاکمیت روحیه اتحاد و همدلی، سخت‌کوشی و پاکدستی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس دارد.

به گفته وی، دشمنان تمام تلاش خود را برای از بین بردن روحیه اتحاد، ایثارگری و خوداتکایی و ایجاد تفرقه در میان مدیران به‌کار گرفتند و در برخی مواقع موفقیت‌هایی نیز داشتند که نتیجه آن ایجاد روحیه ترس و ضعف در بعضی مدیران است.

لزوم ارزشهای دفاع مقدس به نسل جوان

این رزمنده دوران دفاع مقدس، مهمترین علت موفقیت دشمن در ایجاد روحیه ترس در برخی مدیران را انتقال نیافتن روحیه ایثار و فداکاری و تجارب موفق رزمندگان دوران دفاع مقدس به نسل جدید دانست و اظهار داشت: رزمندگان در بعضی نقاط درگیری با دشمن با کمبود امکانات و تجهیزات نظامی مواجه بودند اما با روحیه خود اتکایی خیلی از مهمات را ساختند.

آیتی افزود: سُستی در بعضی از اعتقادات، توکل نداشتن به خداوند و افزایش رفاه طلبی از مهمترین دلایل کمرنگ شدن روحیه همدلی و همراهی دوران دفاع مقدس در جامعه امروز است که مسوولان امر را مکلف می‌کند تا بیش از گذشته برای تبیین این روحیه برای نسل جدید تلاش کنند. 

وی که در عملیات‌های مختلف فتح بستان، فتح المبین، بیت المقدس، فتح خرمشهر و والفجر ۲ و هشت حضور داشت، گفت: وقتی امام خمینی(ره) تکلیف کرد از نوجوانان و جوانان تا افراد مسن با وحدت و همدلی به سمت جبهه‌های جنگ گسیل شدند.

داشتن روحیه همدلی برای عبور از مشکلات 

آیتی اضافه کرد: ملت ایران در شرایط کنونی باید با روحیه همدلی و تبعیت از ولایت فقیه برای حفظ و ارتقای قدرت ایران اسلامی و حل مشکلات کشور تلاش کنند.

دیگر رزمنده گنبدی دوران دفاع مقدس نیز مهمترین عامل موفقیت رزمندگان در جنگ تحمیلی را اتحاد و اطاعت پذیری از امام خمینی(ره) دانست و بیان کرد: ملت ایران از پیر تا جوان با لبیک گفتن به بیانات امام راحل برای اعزام به جبهه‌ها صف کشیدند.

منصور منصوری، اتحاد در سایه پیروی از دستور رهبری را رمز قدرت و پیشرفت‌ در عرصه‌های مختلف بویژه در دوران دفاع مقدس دانست و گفت: نیاز است از طریق رسانه‌ها و یا فضای مجازی فرهنگ ایثار و شهادت حاکم بر دوران دفاع مقدس به نسل امروز انتقال یابد.

لزوم حل مشکلات با روحیه جهادی دفاع مقدس

وی افزود: حل مشکلات فعلی جامعه بدون اطاعت از ولایت فقیه امکان پذیر نیست لذا مسوولان باید با داشتن روحیه ولایت پذیری و الگوگیری از مدیریت هشت ساله جنگ تحمیلی برای موفقیت بیشتر ایران اسلامی گام بردارند.

منصوری که ۳۶ ماه در عملیات‌هایی مانند والفجر چهار، ۶ و هشت دوران دفاع مقدس حضور داشت، گفت: رزمندگان با وحدت و همدلی و اطاعت از ولایت فقیه از تصرف خاک ایران اسلامی توسط رژیم بعثی جلوگیری کردند و با اقتدار دشمن را شکست دادند.

۳۳ هزار رزمنده گلستان برای دفاع از میهن و پایداری انقلاب به ندای امام خمینی (ره) لبیک گفتند و در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور یافتند و در این راه بیش از سه هزار و ۷۰۰ هزار شهید و حدود ۱۲ هزار جانباز و یک هزار و ۱۷۹ نفر آزاده کارنامه پرافتخار مردم این خطه شمالی ایران در طول جنگ تحمیلی است.

محل شهادت شهدای استان گلستان در ۷۷ منطقه جنگی ثبت شده که بیشترین فراوانی با نزدیک به ۴۰۰ شهید در شلمچه، بیش از ۲۵۰ شهید در مریوان، بیش از ۲۰۰ شهید در منطقه فاو عراق و حدود ۲۰۰ شهید در پاسگاه زید عراق بوده است.

۳۱ شهریور تا ششم مهر ماه  هر سال در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان هفته گرامیداشت دفاع مقدس نامگذاری شد.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ۵۱۶ شهید، ۲۷۳ آزاده و هزار و ۷۱۰ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار