مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به گلایه برخی کشاورزان مبنی بر اینکه سموم کارایی لازم را از دست داده‌اند، پیگیری این مسئله در دستور کار مدیریت حفظ نباتات استان قرار گرفت و نتایج خوبی هم به دست آمد.

عوامل تأثیرگذار در کاهش کارایی سموم کشاورزی

کیانوش حق نما در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت پهنه‌بندی ارقام، اظهار کرد: با این کار جلوی استفاده از بذوری که به بیماری خاصی حساسیت دارند، در آن منطقه حساس گرفته می‌شود. کشاورزان توجه داشته باشند که هر رقم، برای منطقه‌ای خاص توصیه شده و نباید خارج از این عمل شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از بیماری‌ها با اعمال تناوب کنترل می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال اگر دو سال متوالی محصول کلزا در یک زمین کشت شود، بیماری، آفت و علف هرز بیشتر خواهد شد و نهایتاً کنترل آن سخت شده و موجب کاهش تولید می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان به موضوع کیفیت آب سمپاشی هم اشاره کرد و گفت: خشکسالی‌های اخیر میزان سختی آب را بیشتر و PH آب را نیز دچار تغییر کرده لذا کیفیت آبی که کشاورزان در گذشته برای سمپاشی استفاده می‌کردند با الان متفاوت است.

حق نما با بیان اینکه غالب سموم کشاورزی، اسید پسند هستند، افزود: با توجه به اینکه آب موجود ما حالت قلیایی و سختی پیدا کرده، برای استفاده از آن در سموم کشاورزی نیاز است که اصلاح‌کننده‌های PH را هم در محلول به کار بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان ادعا می‌کنند که تمامی این مراحل را رعایت می‌کنند اما باز هم آفت و بیماری کنترل نشده است؛ موضوع را که بررسی کردیم دیدیم که این کشاورزان از سمپاش‌های شلنگی برای علف‌کش‌ها استفاده می‌کنند درحالی‌که برای علف‌کش باید از سمپاش‌های پشت تراکتوری بوم دار استفاده کرد.

مدیر حفظ نباتات گلستان گفت: کشاورزان توجه داشته باشند که از یک سمپاش نمی‌توان هم برای قارچ‌کش، هم علف‌کش و هم برای حشره‌کش استفاده کرد.

حق نما در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به شرایط زیست‌محیطی برخی از سموم حذف شده‌اند، تصریح کرد: اختلاط چندین سم با یکدیگر شاید شرایطی را به وجود بیاورد که اثر سم بالاتر یا پایین‌تر شود که در هر حالت اول محصول را می‌سوزاند و در حالت دوم هم انگار سمی استفاده‌نشده است.

وی تأکید کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود که زمان استفاده از یک سم بر اساس تقویم باشد. کشاورزان در سمپاشی باید هدف کنترل آفت را در نظر داشته باشند.

حق نما خاطرنشان کرد: با وجود تمامی این شرایط، حفظ نباتات این تعهد را می‌دهد که آنالیز شیمیایی سموم را انجام دهد.

مدیر حفظ نباتات گلستان با تأکید بر تهیه سم از مراکز مجاز، گفت: در تابستان گذشته شاید هر هفته با موارد سموم تقلبی حتی با برچسب برندهای اصلی مواجه می‌شدیم. سامانه مانیتورینگ سموم در استان در حال راه‌اندازی است تا کیفیت سموم بررسی و کسانی که تخلف کرده‌اند، به مراجع قضایی معرفی شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار