مدیر جهاد کشاورزی کلاله در شرق استان گلستان گفت که این شهرستان پنج هزار و ۴۷۰ هکتار اراضی کشاورزی با قابلیت اجرای سیستم‌های آبیاری نوین (قطره‌ای و بارانی) دارند که تا کنون شیوه‌های نوین آبیاری در سطح هزار و ۷۴۰ هکتار از مزارع آن معادل تقریبی ۳۲ درصد اجرا شده است.

۳۲ درصد مزارع کلاله با شیوه‌های نوین آبیاری می‌شوند

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که هم اکنون عملیات اجرایی و تجهیز ۸۳۰ هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی کلاله به شیوه‌های نوین آبیاری با استفاده از کمک‌های بلاعوض دولت و تسهیلات بانکی در دست اقدام است. 

وی بابیان اینکه راندمان آبیاری به شیوه سنتی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است، افزود: با اجرای روش‌های نوین آبیاری، بهره‌برداری از منابع آبی در شرایط کم آبی و خشکسالی فعلی که بخش‌های زیادی از کشور و استان گلستان با آن مواجه است، بسیار بیشتر خواهد شد.

علیزاده اضافه کرد: توجه به حفظ بهره‌وری و حاصلخیزی خاک کشاورزی با توجه به کاهش منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آن، ضرورت استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را دو چندان کرده است زیرا در این روش راندمان آبیاری سطحی به شیوه بارانی به ۸۰ درصد و به شیوه قطره‌ای تا ۹۰ درصد ارتقا می‌یابد.

مدیر جهادکشاورزی کلاله، پخش کود در سطح مزرعه، نیاز کمتر به نیروی انسانی برای آب‌پاشی روی گیاه به منظور حفاظت در مقابل سرما و یخبندان و به تعویق انداختن زمان تشکیل غنچه و گل، مرطوب کردن سطح خاک برای جلوگیری از فرسایش بادی، کنترل محیط و خنک کردن خاک، گیاه و هوای پیرامون را از مهمترین مزایای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار برشمرد.  

وی گفت: اجرای سیاست‌های تشویقی دولت برای به‌کارگیری شیوه‌های نوین آبیاری به صورت بلاعوض تمایل کشاورزان را برای استفاده از این روش‌ها نسبت به گذشته بیشتر کرده است.

علیزاده افزود: در آبیاری قطره‌ای برای هر هکتار ۴۰۰ میلیون ریال، برای انواع سیستم‌های آبیاری تحت فشار (ثابت و نیمه متحرک) هر هکتار ۳۰۰ میلیون ریال و برای ماشین‌های آبیاری (سنترپیوت، لینیر و قرقره‌ای بوم‌دار ) هر هکتار ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات تشویقی بلاعوض پرداخت می‌شود.

شهرستان کلاله با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ۶۸ هزار و ۲۰۳ هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که تنها در ۹ هزار و ۴۳۲ هکتار آن به صورت آبی و بقیه دیم کشت می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار