رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: امروز آب با چالش های بسیار زیادی در دنیا و از جمله ایران مواجه است که مدیریت آن نیازمند رویکرد جدید است و باید چند بعدی باشد.

مدیریت آب کشور به رویکرد جدید و چند بعدی نیاز دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا،  علی نجفی نژاد روز چهارشنبه در بیستمین کنفرانس هیدرولیک ایران به میزبانی این دانشگاه به صورت مجازی افزود : مدیریت آب ، برداشت، مصرف، انتقال آن موضوع فوق العاده کلیدی است و توسعه ای اتفاق نمی افتد مگر این که به مساله آب توجه ویژه شود.

وی اظهارداشت : محققان امر بر این باورند که با نگاه تک بعدی نمی توان موضوع آب را که متنوع و گسترده است حل کرد چرا که به این مساله باید چند بعدی نگریسته شود.

لزوم سرمایه گذاری روی آب

وی ادامه داد : آمارها نشان می‌دهد سرمایه گذاری بیشتری روی موضوع مدیریت آب از جمله در حوزه مهندسی رودخانه ها صورت گیرد.

نجفی نژاد با اشاره به این که تلاش در مدیریت موضوع آب از نگاه تک بعدی در حال تغییر به سمت چند بعدی بوده است ، یادآور شد : این نگاه از سال ۲۰۰۰ میلادی در بعد ادبیاتی آن آغاز شده و از سال ۲۰۱۰ میلادی هم در کتاب، کنفرانس ها و تحقیقات افزایش یافته است.

رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ادامه داد: امروز اگر می خواهیم میزان موفقیت را در این خصوص افزایش دهیم باید موضوع و چالش های آب را تغییر داده و نگاه بین رشته ای و فرا رشته ای را گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: می طلبد که تلفیق آب با جامعه شناسی پیوند پر رنگ خورده و چالش های آن از جمله برداشت بی رویه زمینی، موضوع جامعه شناسانه، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی آن مورد بررسی قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد : پیشنهاد می شود انجمن هیدرولیک ایران که بسیار قوی و فعال در جامعه علمی کشور در این حوزه است پیشقدم در حل آن با رویکرد تلفیقی و با بهره گیری از محققان و کارشناسان استفاده کند.

مهندسی رودخانه ها مهم است

نجفی نژاد بر فعال کردن کارگروه مشترک بین رشته ای برای موفقیت در حل چالش های این بخش تاکید و اضافه کرد: امروز توجه به مهندسی رودخانه بسیار مهم است چون سالانه اعتبارات زیاری توسط وزارت نیرو برای انجام این مهم با اجرای طرح هایی از جمله دیواره سازی با رویکرد مهندسی سازه انجام می گیرد.

وی با اشاره به این که جای مهندسی رودخانه با پوشش گیاهی خالی است، افزود : باید این موضوع در سرفصل درسی رشته های دانشگاهی از جمله مهندسی عمران طراحی شده و در نظام مهندسی و پیمانکاری و سازمان برنامه و بودجه دیده شود.

به تاکید وی با تغییر رویکرد و نگاه مدیریتی در حل چالش های مهندسی رودخانه می توان شاهد رودخانه مناسب و حفظ اکوسیستم باشیم.

ضرورت تغییر رویکرد مدیریتی در حل چالش آب

وی از وزارت نیرو خواست بخشی از فعالیت های خود را در مهندسی رودخانه ها با کمک دانشگاه و انجمن هیدرولیک ایران به طرح آزمایشی اجرا کند تا نتیجه آن را گسترش دهد.

بیستمین کنفرانس ملی هیدرولیک با هدف تبادل دانش فنی و انتقال تجربیات در مباحث مربوط به علم هیدرولیک، سازه‌های هیدرولیکی و صنعت آب امروز به صورت مجازی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز به‌کار کرد.

محور اصلی این کنفرانس، هیدرولیک و محیط زیست دریای خزر و خلیج فارس با محورهای جنبی آن مانند هیدرولیک جریان و رسوب سواحل، تالاب ها و خلیج، دریا و بنادر تجهیزات و فناوری های نوین در مهندسی رودخانه و سیلاب در کنش جریان سطحی با جریان های زیر سطحی و زیر زمینی ، مدیریت سیلاب تجربه نگاری و آینده پژوهی، مهندسی رودخانه و هیدرولیک سیلاب ، هیدرولیک شبکه های آب و فاضلاب و مجاری تحت فشار و هیدرولیک انفورماتیک است.

این کنفرانس با همکاری انجمن هیدرولیک ایران و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به مدت ۲ روز در حال برگزاری است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار