عزم دولت جهادی برای حل موانع صادرات با اوراسیا و افزایش گستره تبادلات ریلی با ترکمنستان از جمله در محور راه آهن اینچه برون گلستان زمینه‌ساز توسعه صادرات محصولات داخلی و تقویت نقش ترانزیتی راه‌آهن شده و توسعه بیش از پیش منطقه و استانهای همجوار را فراهم می‌کند.

گشایش تبادلات ریلی با اوراسیا، زمینه‌ساز توسعه صادرات گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا ، به دنبال مذاکرات فشرده برگزار شده بین روسای راه آهن ایران و ترکمنستان در روزهای چهارم و پنجم آبان ماه در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، "سید میعاد صالحی"، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همکاری های مشترک ریلی با "آزاد آتامرادوف"رئیس آژانس راه آهن ترکمنستان امضا کرد که شرایط تجارت زمینی و ریلی را تسهیل می کند بر این اساس ظرفیت تبادل واگن های حامل بار در گمرگ اینچه برون با افزایش ۲ باری به ۱۰۰ واگن در روز افزایش یافت، موضوعی که می تواند زمینه توسعه روز افزون گلستان را فراهم سازد.

رئیس دولت جهادی و مردمی سیزدهم اولویت اصلی سیاست خارجی را بر تامین نیازهای اساسی و درمانی با توجه به همه گیری کووید ۱۹، توجه و تمرکز بر واقع گرایی، تنش زدایی و گسترش روابط با همسایگان، حمایت از دیپلماسی اقتصادی و صادرات غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی گذاشته و در کوتاه مدت موفقیت‌های ملموسی داشته است.  

آیت الله سیدابراهیم رئیسی تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی اساس دولت سیزدهم است و در این راستا باید سهم جمهوری اسلامی در فعالیت‌ها و اقتصاد منطقه و جهان تامین شود.

به اعتقاد  جمعی از کارشناسان، دولت مردمی سیزدهم به طور قطع با اتخاذ راهبردهای کارشناسی، گامهای اثر بخشی را در حوزه های اقتصادی به ویژه روابط و تجارت خارجی برداشته است.

جمعیت سیصد میلیونی ترکمنستان و کشورهای مشترک المنافع و نیازمندی های محسوس کشورهای این منطقه در حوزه کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی فرصتی بی بدیل برای گلستان تا با استفاده از ظرفیت های موجود در این استان کم برخوردار را به واقعیت تبدیل کند.

ارتقای تعداد واگن های حامل بار از مسیرهای ریلی مختلف به سوی ترکمنستان به ویژه اینچه برون، نشانه ای از  تلاش مسوولان دولت جهادی سیزدهم برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت های گلستان و  نوید بخش رونق روز افزون تبادلات کالا از مسیر ریلی این استان به سوی کشورهای مشترک المنافع است، موضوعی که ثمرات اقتصادی آن در  توسعه همه جانبه این منطقه شمال و کشور بر کسی پوشیده  نیست.

توسعه گلستان با استفاده از ظرفیت های موجود می تواند پیشرانی مناسب برای توسعه استان های مجاور هم محسوب آورد موضوعی که با توانمندی های استان همخوانی دارد.

تبدیل گلستان به دروازه تجاری ایران به بلوک شرق

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: گلستان می تواند به دروازه تجاری ایران به سوی بلوک شرق تبدیل شود، هم مرزی با ترکمنستان و دسترسی به کشورهای اوراسیا و کشورهای بلوک شرق از مسیر ترکمنستان، گلستان را در یک جایگاه  راهبردی قرار داده است که استاندار جدید باید برای تبدیل این ظرفیت بالقوه به بالفعل راهکار مناسبی ترسیم کند.

رحمت اله نوروزی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: مسیر ریلی اینچه برون یکی دیگر از ظرفیت های ارزشمند گلستان است که می تواند زمینه صادرات ایران را افزایش دهد.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم های آمریکا، وجود منطقه آزاد تجاری مفری برای رهایی از تحریم های ظالمانه است که باید از سوی استاندار به عنوان پیشرانی برای توسعه  گلستان مد نظر قرار بگیرد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد :‌ نقش ثقلی گمرک و راه آهن اینچه برون در کریدور بین "قزاقستان و ترکمنستان ایران" بر هیچ کارشناسی پنهان نیست.

محسن اعتماد خاطرنشان کرد :‌ در ۶ سال گذشته که اتصال راه آهن با حضور روسای جمهور سه کشور اتفاق افتاد در بخش های زیرساختی مانند پل مرزی، خطوط نرمال و خطوط عریض نواقص بسیاری وجود داشت و این مسائل سبب شد تا چشم انداز ترسیم شده برای صادرات محقق نشود.

دولت دریچه نوینی در حوزه تبادلات ریلی با ترکمنستان گشود

وی با اشاره به تحولات اساسی ایجاد شده  پس از شروع فعالیت دولت سیزدهم اظهارداشت :‌ رویکرد دولت جدید در تعامل بیشتر با ترکمنستان، دریچه ای نوینی را در حوزه تبادلات ریلی با ترکمنستان گشوده است.

وی با اشاره ملاقات های رئیس جمهوری دولت جهادی با مسوولان کشور ترکمنستان در مراسم تحلیف و یا در نشست شانگهای اظهارداشت:‌ تقویت مناسبات ۲ کشور و مذاکرات فشرده برگزار شده بین روسای راه آهن ایران و ترکمنستان در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های چند جانبه بین ایران و ترکمنستان سبب شد تا رویکرد مطلوبی از سوی کشور همسایه و دوست ترکمنستان مشاهده شود.

اعتماد ادامه داد: در توافق صورت گرفته مقرر شد تا امکان تردد روزانه ۱۰۰ واگن باری از گمرک اینچه برون عملیاتی شود در حالی که در زمان حاضر این رقم به صورت روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ واگن در نوسان است و در متوسط روزانه تبادلات ریلی از این رقم هم کمتر است.

وی به برگزاری نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران راه آهن ترکمنستان اشاره  و اضافه کرد:‌ برگزاری این جلسه که در نوبه خود بی سابقه بود بیانگر عزم دوستان ما در آنسوی مرزها برای بهبود سطح تبادلات است.

سقف تبادلات ریلی تا سقف ۶ میلیون تن کالا

اعتماد اظهار امیدواری کرد با استمرار مذاکرات و اجرایی شدن مصوبات فعلی در افق ۱۴۱۴ می توانیم به سقف تبادل ریلی ۶ میلیون تن کالا در سال برسیم که این امر ثمرات بسیار چشمگیری برای استان و حتی کشور حاصل می کند.

وی گفت : هم اکنون دست کم ۱۵۰ نفر در ایستگاه راه آهن اینچه برون مشغول به کار هستند که به ازای بارگیری هر ۶۰۰ تن کالا زمینه اشتغال دائم یک نفر فراهم می شود.

هدایت سرمایه گذاران به منطقه اینچه برون

اعتماد با اشاره به اقدامات بسیار ارزشمند در رفع دغدغه های موجود در بخش تبادل ریلی تصریح کرد: هم اینک که بستر کار مهیا شد باید سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را به منطقه اقتصادی اینچه برون هدایت کنیم.

اعتماد تصریح کرد :۵۳۸ هکتار اراضی در اینچه برون برای ایجاد مرکز لجستیک به راه آهن واگذار شده تا با آماده سازی زیرساخت ها شرایط حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.

"لجستیک" شامل یکپارچه سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه جایی کالا و بسته بندی است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ بیان کرد: زیرساخت‌های آب، برق، گاز و فیبرنوری در اینچه برون با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در حال تامین است که تلفن و فیبرنوری آن فراهم شده و قرارداد گازرسانی و برق‌رسانی هم بسته شده است و برای آب هم قول مساعد داده شده تا پنج متر مکعب آب را به منطقه ببریم.

به گفته وی در یک سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان پروژه در اینچه‌برون ایجاد شد که البته این رقم غیر بحث قرارداد خارجی آن است که حدود ۲ میلیون و ۲۵۰هزار دلار بوده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: در سال گذشته یک محوطه تخلیه و بارگیری داشتیم که هم اکنون پنج محوطه بزرگ استاندارد تخلیه و بارگیری در اینچه‌برون ایجاد شده است.

وی گریزی به تغییر سیاست های  تجارت ریلی ترکمنستان در ۲ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم کشور ترکمنستان عوارض وضع شده بر تبادلات ریلی ۲ کشور را ۴۰ درصد کاهش داد که این موضوع مشوق ارزشمندی برای سرمایه گذاران و تجار کشورهای ایران ترکمنستان و قزاقستان شده است.

فرصت استثنایی برای گلستان

استاندار گلستان با اشاره به توافقات اخیر دولت سیزدهم با مسوولان کشور ترکمنستان در زمینه افزایش میزان تبادلات ریلی و حل مشکلات این بخش گفت :‌ عزم دولت برای حل موانع صادرات با اوراسیا فرصت استثنایی برای این استان است.

علی محمد زنگانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عزم رییس جمهوری و هیات دولت در حل موانع توسعه تباددلات تجاری با کشورهای اوراسیا به ویژه ترکمنستان ثمرات پرشماری را دنبال خواهد داشت، این رویکرد فرصت استثنایی پیش روی گلستان است تا بتواند بازارهای هدف این منطقه را تسخیر کند.

استاندار گلستان افزود: افزایش صادرات و تجارت با کشورهای همسایه یکی از پیش شرط های اصلی رونق و تحول در گلستان است.

وی  ادامه داد : با توجه به مزیت های فراوان استان در حوزه تولید محصولات دامی ، زراعی ، معدن و شیلات، توان صادراتی خوبی در گلستان وجود دارد که باید از آن ظرفیت استفاده کرد.

لزوم تکمیل کرویدورهای ریلی، جاده ای و دریایی 

زنگانه خاطرنشان کرد:‌  تکمیل کریدورهای تجاری در مرزهای ریلی ، جاده ای و دریایی زمینه ساز تبدیل گلستان به دروازه تجاری و مفری برای صادرات کالا و خدمات به آسیای میانه خواهد بود.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه ۲ درصد اقتصاد جهان و پنج درصد جمعیت جهان به کشورهای عضو پیمان شانگهای تعلق دارد ، ورود به بازارهای این کشورها  رونق جدی برای استان گلستان رقم می زند.

وی به توافق نامه اوراسیا اشاره کرد و گفت : با توجه به امکان صادرات ۳۶۰ قلم کالا از ایران به کشو رهای عضو اوراسیا ، باید هرچه سریعتر ظرفیت های تبادل کالا در بخش های ریلی  و جاده ای به حداکثر ظرفیت برسد.

استاندار افزود: رونق منطقه آزاد تجاری و تحقق بندرسبز در بخش شرقی دریای خزر از دیگر ظرفیت ای تبادل کالا با کشورهای اوراسیا محسوب می شوند که انشالله زمینه توسعه پایدار استان را فراهم می آورند.

زنگانه ادامه داد :‌ افزایش صادرات به کشورهای همسایه می تواند ایجاد ارزش افزوده بیشتری برای فعالان بخش های تولیدی در استان ایجاد کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم گفت: مسیر ریلی اینچه برون عقب ماندگی‌های صنعتی گلستان را برطرف کرده و زمینه توسعه استان را محقق می سازد.

امیر یوسفی افزود: با توجه به ظرفیت های متعدد گلستان در بخش تولید محصولات زراعی و گشایش انجام شده می توان از این فرصت برای  ایجاد ارزش افزوده برای محصولات زراعی استفاه کرد.

به گفته وی ایجاد مشاغل پایدار و دسترسی به بازارهای چند صد میلیونی کشورهای اوراسیا  از جمله ثمرات این گشایش است.

تولید سالانه حدود پنج میلیون تن محصول در حوزه های دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع، کسب رتبه های اول تا چهارم در تولید سویا، خاویار، کلزا، گندم، مرغ، آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو قطره طلا و خرمالو ِتولید روزانه مرغ گوشتی بین ۸۰۰ تا ۷۰۰ تن و بهره مندی از کشتارگاه های صنعتی طیور و متناسب با استاندارد صادرات، توان تولید جوجه یک روزه برای صادرات، تولید تخم مرغ، پای مرغ، گیاهان دارویی از جمله زعفران، میگو و مرکبات و ادوات کشاورزی و وجود صنایع ارزشمندی همچون کارخانه سیمان، محصولات خانگی و ید از جمله ظرفیت های محسوس گلستان در زمینه صادرات است که بخش زیادی از این محصولات را می توان از مسیر ریلی  به ترکمنستان و سایر کشورهای مشترک المنافع صادر کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار