استاندار گلستان گفت: تکمیل کریدورهای تجاری در مرزهای ریلی، جاده ای و دریایی زمینه ساز تبدیل این استان به دروازه تجاری و مفری برای صادرات کالا و خدمات به آسیای میانه خواهد بود.

تبدیل گلستان به دروازه صادرات کشور نیازمند تکمیل کریدورهای تجاری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی محمد زنگانه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توافق اخیر دولت جهادی سیزدهم با مسوولان کشور ترکمنستان در زمینه افزایش میزان تبادلات ریلی و حل مشکلات این بخش اظهارداشت:‌ عزم دولت برای حل موانع صادرات با اوراسیا فرصت استثنایی برای این استان است.

وی خاطرنشان کرد : عزم رییس جمهوری و هیات دولت در حل موانع توسعه تبادلات تجاری با کشورهای اوراسیا به ویژه ترکمنستان ثمرات پرشماری را دنبال خواهد داشت، این رویکرد فرصت استثنایی پیش روی گلستان است تا بتواند بازارهای هدف این منطقه را تسخیر کند.

به گزارش ایرنا ،به دنبال مذاکرات فشرده برگزار شده بین روسای راه آهن ایران و ترکمنستان در روزهای چهارم و پنجم آبان ماه در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، «سید میعاد صالحی»، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همکاری های مشترک ریلی با "آزاد آتامرادوف" رئیس آژانس راه آهن ترکمنستان امضا کرد که شرایط تجارت زمینی و ریلی را تسهیل می کند بر این اساس ظرفیت تبادل واگن های حامل بار در گمرگ اینچه برون با افزایش دوباری به ۱۰۰ واگن در روز افزایش یافت.

استاندار گلستان افزود: افزایش صادرات و تجارت با کشورهای همسایه یکی از پیش شرط های اصلی رونق و تحول در استان گلستان است.

وی  ادامه داد :  با توجه به مزیت های فراوان استان در حوزه تولید محصولات دامی ، زراعی ، معدن و شیلات، توان صادراتی خوبی وجود دارد که باید از آن ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

زنگانه خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه ۲ درصد اقتصاد جهان و پنج درصد جمعیت جهان  به کشورهای عضو پیمان  شانگهای تعلق دارد ، ورود به بازار این کشورها  رونق جدی  برای استان گلستان رقم می زند.

وی به توافق نامه اوراسیا اشاره و اضافه کرد : با توجه به امکان صادرات ۳۶۰  قلم کالا از ایران به کشورهای عضو  اوراسیا ، باید هرچه سریعتر ظرفیت های تبادل کالا در بخش های ریلی و جاده ای به حداکثر ظرفیت برسد.

استاندار گلستان افزود:  رونق منطقه آزاد تجاری و تحقق بندرسبز در بخش شرقی دریای خزر از دیگر ظرفیت  تبادل کالا با کشورهای اوراسیا محسوب می شوند که انشالله زمینه توسعه پایدار استان گلستان را فراهم می آورد.

زنگانه ادامه داد :‌ افزایش صادرات به کشورهای همسایه می تواند ایجاد ارزش افزوده بیشتری برای فعالان بخش های تولیدی در این استان ایجاد کند.

استان گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد اما از این ظرفیت بهره چندانی نمی‌برد که اصلی ترین دلیل آن نبود واحدهای صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات باغی، دامی، زراعی و شیلاتی است.

اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال، دارای یک هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق می باشد که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار