به زودی؛

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: جهت فراهم شدن زمینه لازم برای ثبت جهانی طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور، ساخت نخستین پایگاه دیوار بزرگ گرگان به زودی آغاز می‌شود.

نخستین پایگاه دیوار دفاعی گرگان ساخته می شود

به گزارش  خبرنگارپایگاه خبری گلستان24، احمد تجری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: هم‌زمان با انجام مطالعات باستان‌شناسی، مرمت و احیای بخشی از تأسیسات دفاعی دیوار دفاعی گرگان و برای فراهم شدن زمینه لازم برای ثبت جهانی طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور، ساخت نخستین پایگاه دیوار بزرگ گرگان به زودی آغاز می‌شود.

وی  گفت: فعالیت این پایگاه با محوریت خدمات پژوهشی، حفاظتی و گردشگری است.

او گفت: نخستین پایگاه دیوار بزرگ گرگان در محدوده روستای قلعه‌جیق بزرگ شهرستان گمیشان ساخته می‌شود و برای ساخت آن بیش از ۱۳ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ساخت و تجهیز پایگاه‌های کوچک و بزرگ در طول مسیر دیوار دفاعی گرگان و در محدوده روستا‌های واجد شرایط علاوه بر معرفی، حفظ و نگهداری میراث فرهنگی ملموس و ناملموس می‌تواند سبب توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار شود.

دیوار دفاعی گرگان به طور تقریبی ۲۰۰ کیلومتر طول دارد که با آجر و خشت در زمان ساسانی برای جلوگیری از هجوم قبایل نواحی شمال شرقی ایران و تأمین امنیت جاده ابریشم، آسایش بازرگانان و دهقانان ساخته شده بود.

این دیوار سومین دیوار دفاعی طولانی تاریخی جهان است.

شهرستان‌های گمیشان، آق قلا، گنبد، مینودشت و کلاله با سی روستا در امتداد این دیوار وجود دارند.

دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در متون قدیمی مار سرخ نامیده می‌شد، نخستین بار در سال ۱۳۱۶ توسط اریک اشمیت خلبان آمریکایی شناسایی شد و عکس‌های هوایی او سندی برای تحقیقات باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفت.

این دیوار ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۴۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار