علیرغم گذشت یک دهه از برگزاری جشنواره «پاییز هزار رنگ» در گرگان، اما مسئولان نتوانسته‌اند این رویداد را ثبت ملی کنند.

جشنواره رنگ های پاییزی در النگدره/ مدیرانی که با خلاقیت فاصله دارند

به گزارش گلستان ۲۴؛ هرچند جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گلستان بی‌شمار است، اما یکی از منحصر به‌ فردترین این جاذبه‌ها به وجود پارک‌های جنگلی ناهارخوران و النگدره برمی‌گردد، پارک‌هایی که به سبب داشتن یک سپر فشرده از درختان انجیلی در فصل پاییز به منطقه رویایی تبدیل می‌شود.

در این مناطق طیف گسترده‌ای از برگ‌های نارنجی، زرد، قرمز، حنایی و صورتی، چشم انداز‌های بدیع خلق کرده که گویا هنرمندی چیره دست این مناظر رنگی را نقاشی کرده است.

در سال‌های اخیر مدیران شهری گرگان با اتکا به این ویژگی و تلاش برای رساندن گرگان به یک مقصد گردشگری، جشنواره «پاییز هزار رنگ» را طراحی و پیاده سازی کردند؛ موضوعی که قرار بود به محلی برای جذب گردشگران و ایجاد تحول در مسیر گردشگری تبدیل شود، اما به یک مراسم تکراری با برنامه‌های ساده بدل شده و حتی جاذبه خاصی برای بومیان شهر هم نداشته است.

یک دهه از آغاز جشنواره پاییز هزار رنگ گرگان می‌گذرد و با وجود هزینه‌های چند صد میلیون تومانی در سنوات گذشته و دعوت از خوانندگان و مجریان مطرح کشور، اما بازخورد مناسبی را شاهد نبوده‌ایم.

اگر مدیریت شهری گرگان قصد تبدیل این شهر به مقصد گردشگری را دارد باید ضمن بهره گیری از نظر نخبگان و کارشناسان، در اجرای جشنواره پاییز هزاررنگ بازنگری کرده و طرحی نوین و کاربردی ترسیم کند تا با استمرار آن در سال‌های آتی، توفیقاتی برای جذب گردشگر فراهم شود.

با توجه به رویکرد جدید شهردار گرگان مبنی بر مدیریت منابع مالی و تلاش برای تحقق بودجه، امید است اعضای شورای شهر و مدیران شهر گرگان برنامه‌هایی را برای این جشنواره طراحی کنند که با حداقل منابع مالی، جذب حداکثری گردشگر اتفاق بیفتد.

ناهارخوران برند گردشگری گرگان است

یک کارشناس گردشگری در این خصوص گفت: با وجود آنکه گلستان و گرگان تفرجگاه‌های متعددی مانند روستای زیارت، امامزاده رنگو، خانه‌ها و مدارس علمیه تاریخی مختلف دارد، اما منطقه گردشگری ناهارخوران و النگدره در سالیان دور تاکنون به عنوان مهم‌ترین منطقه تفرجگاهی گرگان شناخته می‌شود و به زبان ساده‌تر ناهارخوران برند اصلی گردشگری گرگان در کشور است.

فاطمه زمانی افزود: النگدره و ناهارخوران، به سبب وجود درختان انجیلی، حدود چهار ماه از سال زیبایی منحصر به فردی یافته و در آن چشم انداز‌های بدیع خلق می‌شود.

او گفت: قرار گرفتن گرگان در مسیر ارتباطی تهران و مشهدالرضا، سبب شده تا سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر از این شهر عبور کنند که اگر ما بتوانیم این ویژگی خاص ناهارخوران و النگدره را به اهالی کشور معرفی کنیم، می‌توانیم زمینه ماندگاری بیشتر مسافران عبوری را فراهم کنیم.

زمانی با بیان اینکه مدیران شهری باید از نیرو‌های خلاق در این زمینه استفاده کنند، افزود: همان‌طور که گلابگیری در کاشان و یا جشن بهار نارنج در برخی از شهر‌ها مطرح است، می‌توانیم با برندسازی، علاوه بر ثبت این رویداد، زمینه جذب گردشگر را فراهم کنیم.

او تاکید کرد: علاوه بر تبلیغات گسترده در سطح کشور و معرفی جاذبه‌ها، وجود زیرساخت‌هایی مانند دسترسی به آب، سرویس بهداشتی، فروشگاه، نمازخانه و ایجاد دیگر زیرساخت‌ها همانند مراکز اقامتی و... تحقق این امر را ممکن می‌کند.

تنوع رنگی برگ‌های انجیلی

یک کارشناس جنگلداری هم در این خصوص گفت: جنگل‌های هیرکانی در گلستان به ویژه در گرگان از گونه‌های متعددی از انواع درختان و درختچه‌ها شکل گرفته که از آن جمله می‌توان به درخت انجیلی یا درخت آهن اشاره کرد.

قاسم آذریان افزود: درختان انجیلی غالباً در جنگل‌های جلگه‌ای و زیر حد دامنه رشد و نمو کرده که در گرگان رویشگاه اصلی این درخت در منطقه ناهارخوران و پارک جنگلی النگدره متمرکز است.

او اضافه کرد: پارک جنگلی ناهارخوران به سبب برخورداری از هزاران اصله درخت انجیلی در فصل پاییز به یکی از زیباترین جنگل‌های کشور تبدیل می‌شود.

آذریان گفت: درختان انجیلی علاوه بر دارا بودن جنس سخت چوب یک ویژگی شاخص دارند و آن تنوع در رنگ بندی برگ‌ها است.

او ادامه داد: برگ درختان انجیلی از نظر فرم، اندازه و رنگ طیف گسترده‌ای داشته و برخلاف سایر درختان در پاییز طیف رنگی مختلفی پیدا می‌کند که به واسطه رنگدانه‌های تجمع یافته در سطح برگ متغیر است.

جشنواره در ۳ بخش برگزار می‌شود

رئیس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص جشنواره پاییز هزاررنگ گفت: جشنواره پاییز هزار رنگ در سه بخش فرهنگی و هنری، ورزشی و گردشگری برگزار خواهد شد.

علی اکبر بصیرنیا با بیان اینکه زمان اجرای جشنواره از پنج آذر -روز گرگان- تا ۱۲ آذر است، افزود: در کنار برگزاری جشنواره، همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت شهری» را برگزار که در آن بسته‌های سرمایه گذاری همچون تله کابین، شهربازی (هتل، چرخ و فلک، سالن سرپوشیده و...) ارائه می‌شود.

او گفت: در حوزه فرهنگی و هنری، جشنواره عکس پاییزه و جشنواره فیلم یک دقیقه‌ای و در حوزه ورزشی مسابقات مختلف از جمله پیاده روی خانوادگی، دوچرخه کوهستان، دارت، مسابقات بومی و محلی و... برگزار می‌شود.

بصیرنیا اضافه کرد: در حوزه گردشگری با توجه به آنکه گلستان  به خوبی معرفی نشده و به لحاظ تبلیغات ضعیف عمل شده است، اولین همایش مدیران انجمن دفاتر خدمات مسافرتی سراسر کشور را به همراه مدیران دفاتر خدمات مسافرتی خارج از کشور (عراق، عمان و قزاقستان) برگزار خواهیم کرد و مدیران تورلیدر‌های فعال دعوت شده تا بتوانند علاوه بر برگزاری تور، ظرفیت‌های گردشگری استان را به کشور‌های دیگر معرفی کنند.

او با اشاره به فعالیت چهارهزار هنرمند صنایع دستی در استان، گفت: نمایشگاه صنایع دستی گرگان و گلستان برگزار شده و با توجه به اینکه هنرمندان استان در ایام کرونا زیان دیده‌اند، این جشنواره فرصتی خواهد بود تا تولیدات خود را عرضه کنند.

بصیرنیا افزود: جشنواره گرگان‌گردی هم از دیگر برنامه‌هایی خواهد بود که در آن اتوبوس‌های شهری تزئین شده، مردم را به دیدن جاذبه‌های گردشگری مانند بافت تاریخی و النگدره و یا پروژه‌های شهرداری می‌برند.

او اضافه کرد: دعوت از هنرمندان مطرح کشور در کنار جشنواره موسیقی و آداب و رسوم از دیگر برنامه‌ها است و به دنبال این هستیم که این جشنواره مانند گلابگیری قمصر کاشان، ثبت ملی شود.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه محل اجرای برنامه‌ها النگدره است، گفت: علیرغم برگزاری این جشنواره از سال‌های گذشته، این رویداد به خوبی در سطح کشور مطرح نشده لذا همایش‌هایی را در دستور کار داریم و دبیرخانه دائمی را راه اندازی خواهیم کرد.

بصیرنیا ادامه داد: از شبکه تلویزیونی سراسری و بین‌المللی هم دعوت شده تا این رویداد را معرفی کنند، زیرا هدف ما از برگزاری این جشنواره ایجاد شور و نشاط، معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی گرگان و ظرفیت‌های حوزه مدیریت شهری به سرمایه گذاران است.

او افزود: ستاد سیاستگذاری و اجرایی این جشنواره ایجاد شده و دستگاه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان و ... در آن عضو هستند.

دعوت از مهمانان خارجی

شهردار گرگان هم در هشتمین جلسه کمیسیون گردشگری شورای این شهر، گفت: اقلیم گلستان به ویژه شهر گرگان بسیار خاص است و باید از ظرفیت‌های آن به خوبی بهره ببریم.

محمدرضا سبطی افزود: در جشنواره پاییز هزاررنگ باید از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی استفاده کنیم، زیرا فصل پاییز، سرمایه اقتصادی و اجتماعی برای شهر گرگان را به همراه دارد.

او گفت: برای این جشنواره ابتدا نیاز است یک فراخوان با محوریت معرفی شهر گرگان به جهت انتخاب شعار برای گرگان طراحی و برنامه‌ریزی شود.

سبطی افزود: همچنین با توجه به تفاهم نامه خواهرخواندگی و اینکه در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط ایران و چین هستیم، می‌توانیم از مهمانان ویژه مانند سفیر کشور چین در این جشنواره بهره‌مند شویم.

به گفته وی، طبیعت خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی در فصل پاییز بسیار غنی است که این موضوع شهر گرگان را در سطح کشور و حتی بین‌المللی متمایز می‌سازد.

پاییز هزار رنگ گرگان فرصتی مناسب برای جذب گردشگر است و در صورتی که ما نتوانیم در این زمینه برندسازی و آن را در سطح کشور مطرح کنیم، شهر‌های دیگری به جشنواره رنگارنگ پاییز پرداخته و این مقوله در گرگان کمرنگ می‌شود.

منبع:مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار