حمل‌ونقل و ایمنی آن نقش مهم و ارزنده‌ای در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی دارد و از این رو برای ارتقای ایمنی جاده‌های استان گلستان، از سال ۹۸ تعریض ۲۰ دوربرگردان در این استان در اولویت قرار گرفت اما با گذشت دو سال تنها ۹ دوربرگردان به بهره‌برداری رسیده است.

قصه پر غصه دوربرگردان‌های ناایمن گلستان کی به پایان می‌رسد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، آبان ماه سال ۹۷ بعد از تصادف در بریدگی ورودی غربی گرگان که منجر به فوت «نوربخش» و «تاج‌الدین» مدیرعامل و معاون پارلمانی وقت سازمان تأمین اجتماعی شد، حساسیت‌ها نسبت به ایمنی بریدگی‌ها در گلستان تشدید شد و بعد از برگزاری چندین جلسه مقرر شد که تعریض ۲۰ دوربرگردان در دستور کار قرار گیرد.

تعریض دوربرگردان‌های روستای ورسن در غرب گرگان، روستاهای حکیم‌آباد و زینب‌آباد در شمال شهرستان رامیان، کمربندی علی‌آبادکتول، کارخانه آرد زاهدی گرگان، سعدآباد خان ببین شهرستان رامیان، قره‌سو و اسلام‌آباد گنبدکاووس و ده حسن خان مینودشت جزو تعهدات اداره کل راهداری و دوربرگردان‌های لرد گاز و باران آهنگر محله از توابع گرگان، باغوکناره شهرستان بندرگز، دوربرگردان غربی النگ کردکوی، کمربندی آزادشهر، روستاهای نوده ملک و نودیجه گرگان، خروجی غربی کردکوی، پلیس راه نوکنده و مزنگ بندرگز و دوربرگردان شرقی تلور همین شهرستان نیز از تعهدات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل استان است.

تاکنون و با گذشت ۲ سال از ابلاغ مصوبه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل استان، تنها ۹ دوربرگردان تعریض شده و با توجه به اینکه متأسفانه گاها شاهد حوادث تلخ منجر به فوت یا جرح رانندگان در این مناطق هستیم، نیاز است که هر چه زودتر نسبت به تکمیل تعریض دوربرگردان‌های اولویت‌دار و در ادامه سایر بریدگی‌های ناایمن اقدام شود.

هزینه ۱۰ میلیاردی تعریض هر دوربرگردان

غلامرضا بیکی_ معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان به ایسنا گفت: از حدود ۶۰ دوربرگردان مستعد تصادف در استان، از سال ۹۸ ایمن‌سازی ۲۰ دوربرگردان به شکل «یوترن» در دستور کار قرار گرفت که ۱۰ دوربرگردان به اداره کل راهداری و ۱۰ دوربرگردان نیز به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل استان محول شده است.

وی با اشاره به خطرهای دوربرگردان‌های نوک منقاری، گفت: تاکنون دوربرگردان‌های ورسن، کارخانه آرد زاهدی، کمربندی و حکیم‌آباد شهرستان علی‌آبادکتول که جزو تعهدات راهداری بوده به بهره‌برداری رسیده و ۶ دوربرگردان دیگر نیز در حال ساخت است.

معاون راهداری گلستان بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ۳ دوربرگردان که دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی هستند ظرف یک تا دو ماه آینده و مابقی نیز تا پایان امسال به اتمام برسد.

بیکی خاطرنشان کرد: در زمان تصویب مصوبه ایمن‌سازی دوربرگردان‌ها، هزینه ایجاد هر دوربرگردان یوترن ۲ میلیارد تومان بود اما امروز این هزینه به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون راهداری گلستان خاطرنشان کرد: اخیراً در بررسی صورت گرفته ۱۱۶ نقطه جدید دارای تصادف در استان شناسایی‌شده که از این تعداد ۳۵ مورد آن دوربرگردان است. در همه بریدگی‌ها علائم هشدار دهنده لازم نصب شده است اما معتقدیم که همه دوربرگردان‌های منقاری باید تبدیل به یوترن شوند.

اتمام تعریض دوربرگردان ها ظرف یک سال آینده

علی‌اصغر رفیعی نژاد_ مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان به ایسنا گفت: تصادف به عوامل مختلفی از جمله خودرو، راننده و جاده ربط دارد و با توجه افزایش تعداد خودرو، ظرفیت جاده‌های ما رو به اشباع است. دوربرگردان‌های موجود با وجود داشتن جان پناه، برای این تعداد خودرو ایمن نیستند و باید حتماً تعریض شوند. موضوع تعریض دوربرگردان‌ها متناسب بااعتباری که برای آنها در نظر گرفته می‌شود، در دست اقدام و پیگیری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تعریض ۱۰ دوربرگردان به شرکت توسعه زیرساخت واگذار شده است، گفت: تاکنون دوربرگردان‌های باران، لردگاز، غرب کردکوی، شرق روستای النگ کردکوی و سه راه کلاله به بهره‌برداری رسیده است. دوربرگردان‌های شهرک صنعتی بندرگز، باغوکناره، تلور و کمربندی سلطان‌آباد و معصوم‌آباد نیز در حال اجرا بوده است.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های گلستان ادامه داد: قرارداد با پیمانکار برای این پروژه‌ها سه‌ساله بوده که تاکنون ۲ سال آن گذشته است و امیدواریم ظرف یک سال آینده مابقی دوربرگردان‌های دیگر نیز به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان شروع پروژه، پیش‌بینی اعتبار برای هر دوربرگردان با توجه به موقعیت آن، ۲ تا ۴ میلیارد تومان بوده اما الان ساخت هر دوربرگردان حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رفیعی نژاد با اشاره به مشکلات تأمین منابع مالی تعریض دوربرگردان‌ها، گفت: اعتبارات این ۱۰ دوربرگردان در قالب تکمیل پروژه بزرگراه بهشهر به قوچان دیده شده و اعتبار اضافه‌ای بابت این موضوع دریافت نکردیم. امیدواریم با اختصاص مناسب بودجه بتوانیم هر چه زودتر تعریض دوربرگردان‌ها را انجام دهیم.

تخصیص بودجه مناسب نیست

غلامعلی کوهساری، نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس به ایسنا گفت: متأسفانه امسال درصد تخصیص اعتبار به استان‌ها بسیار پایین بوده و استان گلستان هم از این قاعده مستثنی نیست. با وجود تلاش‌های صورت گرفته و قول‌هایی که مسئولین در سفرها دادند، متأسفانه تخصیص اعتبارات در حوزه دوربرگردان‌ها یا دیگر بخش‌های راه گلستان مناسب نبود.

وی بیان کرد: نیاز است باز هم مدیران استان در سطح دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه در حوزه وزارت راه و شهرسازی پیگیری‌های لازم را داشته باشند. نمایندگان استان هم در این راستا پیگیری‌ها را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی دوربرگردان‌ها در استان ایمن شده است، گفت: امیدواریم در آینده با بهبود شرایط اقتصادی کشور، تعریض دوربرگردان‌های باقیمانده هر چه زودتر اجرایی شود.

ایمن‌سازی راه‌ها در کاهش تصادفات بسیار مؤثر بوده و این کار میزان خسارت مالی و تلفات انسانی در سطح جاده‌ها را به حداقل می‌رساند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار