مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: خوشبختانه امسال از ابتدای مهرماه تاکنون وضعیت بارندگی بهتر شده و شاهد افزایش ۴۸ درصدی بارندگی، کاهش دو دهم درصدی دما بودیم، البته با توجه به اینکه آبخوان‌ها به‌تدریج جایگزین می‌شوند، کماکان شاهد افت ۲۰ درصدی تراز آب هستیم.

افت ۲۰ درصدی تراز آب گلستان با وجود افزایش ۴۸ درصدی بارندگی/ آغاز مطالعات شیرین‌سازی آب دریا برای ۲۰۰ هزار گلستانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحسن حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: حفر و تجهیز هر حلقه چاه برای شرب، ۵ میلیارد تومان هزینه دارد که اعتبارات سال‌های گذشته آبرسانی نشان می‌دهد به این موضوع در سال‌های گذشت توجه زیادی نشده است.

وی با موضوع طرح‌های آبرسانی تصریح کرد: امسال با پیگیری‌های صورت گرفته، اعتبار این طرح‌ها به ۱۵۹ میلیارد تومان رسیده است، با این اعتبار در ۶ ماهه اول سال جاری در بندر ترکمن و گمیشان یک حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده و یک حلقه نیز تا انتهای سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: در گرگان نیز سه حلقه چاه، یک مخزن و یک ایستگاه پمپاژ به بهره‌برداری رسیده و چهار حلقه چاه دیگر و یک مخزن و خط انتقال نیز تا پایان سال، در آزادشهر و رامیان دو حلقه چاه به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال دو چاه دیگر به علاوه یک مخزن و خط انتقال، در کلاله نیز یک حلقه چاه تا پایان سال و در نوار مرزی هم سه حلقه چاه تا پایان سال حفر می‌شود.

حسینی به سفر معاون وزیر نیرو طی یک ماه گذشته به استان اشاره کرد و گفت: در این سفر مجموعاً ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل برخی از ۶ طرح آبرسانی تقاضا شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در سال‌های نرمال سالانه به طور متوسط دو و نیم میلیارد مترمکعب آب در استان در اختیار داریم که اگر آن را به جمعیت ۲ میلیونی استان تقسیم کنیم، سهم هر گلستانی از آب در بخش شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت در طول سال یک‌هزار و ۲۵۰ مترمکعب بوده که کمتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: در سال آبی گذشته شاهد کاهش ۲۹ درصدی بارندگی، افزایش حدود دو درجه‌ای دما، کاهش ۴۰ تا ۸۰ درصدی رواناب رودخانه‌ها و افت ۲۰ درصدی حجم آب‌های زیرزمینی در استان بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: خوشبختانه امسال از ابتدای مهرماه تاکنون وضعیت بارندگی بهتر شده و شاهد افزایش ۴۸ درصدی بارندگی، کاهش دو دهم درصدی دما بودیم، البته با توجه به اینکه آبخوان‌ها به‌تدریج جایگزین می‌شوند، کماکان شاهد افت ۲۰ درصدی تراز آب هستیم.

حسینی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۴ میلیون مترمکعب معادل ۱۴ درصد کل ظرفیت، آب در سدهای استان ذخیره‌سازی شده در حالی‌که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی تصریح کرد: برای تسریع در روند آبرسانی، ۶ طرح آبرسانی شهرهای بندرترکمن، گمیشان، گرگان، آزادشهر، رامیان، کلاله و بخشی از نوار مرزی به شرکت منطقه‌ای محول شده است.

حسینی به طرح جامع آب شرب در استان اشاره کرد و گفت: براساس این طرح در افق سال ۱۴۲۵، ۱۸۰ میلیون مترمکعب برای شرب نیاز داریم که ۷۰ میلیون مترمکعب آن از محل آب‌های زیرزمینی، ۶۰ میلیون مترمکعب از محل سدها و چشمه‌ها و ۵۰ میلیون مترمکعب آن باز محل شیرین‌سازی آب دریا دیده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به آغاز مطالعات برای شیرین‌سازی آب، گفت: در حال حاضر مجوز شیرین‌سازی آب برای ۲۰۰ هزار نفر در استان گرفته شده اما در طرح جامع آب شرب استان برای ۶۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار