افزایش زیرساخت کارخانه‌های نوآوری و خلاق، خبر نویدبخش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یک‌روزه به گلستان بود که در کنار دیگر رویدادهای هفته قبل، ساکنان این استان را به رفع چالش‌های موجود امیدوارتر کرد.

توسعه کارخانه‌های خلاق، مژده معاون رییس جمهوری به گلستان در هفته قبل

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، گذشتن تعداد واکسن کرونای تزریق‌شده از مرز ۲ میلیون دُز، تحویل ۱۹ دستگاه تراکتور یارانه ای به عشایر، کاهش ذخیره آبی سدهای استان به ۱۵ درصد و رصد مستمر خلیج گرگان برای جلوگیری شیوع آنفلوآنزا از دیگر رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یکروزه به گلستان علاوه بر افتتاح چند طرح نوآوری و خلاق، از اولین مزرعه گردشگری کشاورزی کشور در گرگان دیدن کرد و سپس در جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید در استانداری حاضر شد.

گلستان با وجود داشتن منابع خدادادی طبیعی، زیرساخت‌های متعدد گردشگری طبیعی و تاریخی، زمین‌های حاصلخیز و باغات و اشجار سرسبز، نزدیکی به دریا و جنگل و رودخانه‌های متعدد، وجود معادن مختلف در طول سال‌های اخیر همواره با مشکلات عدیده به ویژه در بحث توسعه و اشتغال مواجه بوده است.

محدودیت در دسترسی به منابع مالی مکفی سبب شد تا برخی مشکلات و دغدغه ها در گلستان نمود بیشتری پیدا کنند اما مدیران دولت سیزدهم بر این امر اتفاق نظر دارند که بسیاری از گره ها و مشکلات موجود گلستان، فارغ از نیاز به بودجه و اعتبارات میلیاردی به اراده و برنامه ریزی متولیان احتیاج دارد.

 یکی از راهبردهای جدی برای باز کردن گره های اقتصادی گلستان، توجه به توان نخبگان و مباحث حوزه علم و فناروری است که در سفر یکروزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان بر آن تاکید شد.

ستاری کارخانه فناوری گرگان بعنوان نخستین  کارخانه فناوری شمال کشور و ششمین کارخانه فناوری ایران، خانه خلاق و نوآوری تقوی در بافت قدیم گرگان را با محوریت پشتیانی از استارتاپ های حوزه صنایع خلاق ،مرکز نوآوری سلامت و فرهنگ دانشگاه علوم پزشکی و سه طرح فناورانه در مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان را افتتاح کرد.

**

مدیر مجتمع دخانیات گلستان گفت که این مدیریت از جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حوزه توسعه و استقرار خطوط تولید در مجتمع دخانیات قرق علی‌آباد استقبال می‌کند.

مهران یونسی اظهار داشت: کارخانه مجتمع دخانیات قرق شهر علی‌آبادکتول به عنوان یکی از کارخانه های مهم تولید محصولات توتون  کشور دارای سه هزار متر مربع سوله است که بخشی از آن در حوزه تولید محصولات توتون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به زیرساخت‌های مناسب مجتمع دخانیات قرق برای رونق تولید و ممانعت از خام فروشی گفت که این کارخانه زمینه توسعه جدید از جمله استقرار ۲ دستگاه ماشین تولید سیگارت را دارد.

**

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: ۱۹ برنامه ویژه به مناسبت هفته کتاب از بیست و چهارم آبان ماه تا یکم آذر در این استان برگزار می‌شود.

عادله کشمیری افزود: برای هفته کتاب برنامه‌هایی متنوعی چون برنامه شب‌های دانایی پیش بینی شده که هر شب در این برنامه رونمایی و معرفی یک کتاب در فضای مجازی، نشست با ناشران و کتابفروشان و فعالان کتابخوانی استان با هدف رفع مشکلات، دیدار با مسئولان کتابخانه‌های فعال کانون مساجد و تجلیل از کتابداران و اهدای کتاب برگزار می شود.

**

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان از توزیع ۲۰۰ هزار کیلوگرم مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۲۰ هزار تومان در استان خبر داد و گفت که ۸۰ هزار کیلوگرم از این گوشت سفید معادل ۴۰ درصد داخلی و بقیه وارداتی است.

**

مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: ۱۹ دستگاه تراکتور سهمیه‌ یارانه‌ای با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی این استان تهیه و بین عشایر و تشکل‌های عشایری متقاضی توزیع شد.

رضا علیپوری یادآور شد: سال گذشته ۲ حلقه چاه آب با اختصاص ۴۱ میلیارد ریال در محدوده محل استقرار عشایر استان حفر و خط انتقال آب به محل مخازن در روستای کرند گنبدکاووس و قره‌دام مراوه‌تپه حفر شد.

وی تصریح کرد: ۲ دستگاه آب‌شیرین‌کن نیز که توسط سازمان امور عشایری کشور خریداری شده است برای نصب در محل ۲ مخزن انتقال آب شهرستان‌های مرزی گنبدکاووس و مراوه‌تپه به این اداره کل تحویل گردید.

**

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان از تزریق بیش از ۲ میلیون دُز واکسن کرونا در استان خبر داد و گفت: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلامی نرم افزار ماسک  شهرستان بندرگز در وضعیت، کردکوی، گرگان، علی آباد و گنبدکاووس در وضعیت زرد و هشت شهر مراوه‌تپه، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، رامیان، آق‌قلا، کلاله، گمیشان و ترکمن در وضعیت آبی شیوع این ویروس قرار دارند.

**

مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به بارش ۶۲ میلیمتر باران در ۴۵ روز نخست فصل آبی زراعی در این استان گفت: این بارش نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

نوربخش داداشی اظهارداشت: این بارش ها  نتیجه فعالیت پنج سامانه بارشی بود که آورده آبی خوبی برای این استان به همراه داشت.

**

فیلم "در میان تپه‌ها" اثر محمدرضا کیوانفر هنرمند گلستانی همزمان با برگزاری جشنواره بین‌المللی سینمای ایران در شانتی فرانسه در سینمای الیزه و ژان‌داک‌سولیز این کشور به نمایش درآمد.

نمایش اثر هنرمند گلستانی در فرانسه دوازدهمین حضور بین‌المللی این فیلم در بین هفت فیلم منتخب جشنواره شانتی فرانسه به شمار می‌آید.

**

فرماندار بندرترکمن با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به عرصه‌های طبیعی این شهرستان گفت که سرکشی از واحدهای صنعتی پرورش طیور و پایش زیستگاه‌های پرندگان وحشی در خلیج گرگان برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان تشدید می‌شود.

سیدصادق شیرنگی اظهار داشت : با توجه به اینکه خلیج گرگان و زیستگاه های متعدد آبی، تالاب ها و آب بندان های منطقه از قابلیت گسترش و شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان برخوردار است، کارگروه های مربوط به پایش این بیماری فعال شده و پهنه سرزمینی شهرستان به طور ویژه توسط دامپزشکی و محیط زیست در حال رصد و کنترل است.

وی بیان کرد: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بندرترکمن مشاهده نشده اما برای پیشگیری لازم است پرورش دهندگان طیور با تشدید ضوابط بهداشتی قرنطینه ای نسبت به محافظت از گله های خود اقدام کنند.

**

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که وزارت نیرو برای جبران قطع درختان در مراحل گوناگون احداث سد نرماب مینودشت تاکنون در ۷۷۹ هکتار از اراضی شهرستان‌های مینودشت و گالیکش درختکاری کرد.

عبدالرحیم لطفی اظهارداشت: ایجاد این سطح پوشش درخت با حجم تخریب صورت گرفته برای ایجاد بدنه، راه‌های دسترسی و ایجاد تونل این سد برابری می‌کند.

وی در خصوص وضعیت درختان داخل مخزن سد نرماب خاطرنشان کرد: مخزن این سد ۵۸۰ هکتار وسعت دارد که ۱۷۰ هکتار آن اراضی ملی بوده و مابقی در تملک اشخاص است و درختان ۵۰ هکتار از این اراضی ملی شامل ۲ هزار و ۸۷۷ اصله درخت باید قطع شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: برآورد خسارت قطع درختان جنگلی واقع در سد نرماب مینودشت افزون بر ۹۰ میلیارد ریال است که وزارت نیرو پیش از قطع باید این مبلغ را به حساب خزانه واریز کند اما تاکنون پولی واریز نشده است.

**

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که حجم آب موجود در پشت سدهای این استان تا زمان آخرین محاسبه، در هیجدهم آبان حدود ۳۶ میلیون متر مکعب معادل ۱۵ درصد کل ظرفیت مخازن است.

سیدمحسن حسینی اظهارداشت: این میزان در مدت مشابه سال قبل حجم آب ذخیره‌شده در پشت سدهای استان ۴۸ میلیون مکعب معادل ۲۰ درصد از ظرفیت مخازن بود.

**

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به تحصیل بیش از ۳۸۵ هزار دانش‌آموز در ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه این استان گفت که براساس شاخص‌های استاندارد، ۲۰ درصد کلاس‌های درس گلستان نیازمند بازسازی است.

احسان گوهری‌راد با اشاره به ساخت سالانه ۱۵۰ کلاس درس در استان اظهار داشت: از مجموع ۱۳ هزار و ۲۰۰ کلاس درس استان ۲ هزار و ۶۴۰ کلاس در ۵۰۰ مدرسه نیازمند بازسازی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار