مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: پرونده پنج هزار متقاضی ساخت مسکن روستایی استان از ابتدای سال مالی جاری(تیرماه) برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت به بانک های عامل ارسال شده است.

۵ هزار متقاضی ساخت مسکن روستایی گلستان به بانک‌ها معرفی شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحمد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از این تعداد، یکهزار و ۶۰۰ متقاضی برای دریافت تسهیلات با بانک های عامل قرارداد امضا کرده و وارد عملیات اجرایی ساخت شده اند.

به گفته وی برنامه ریزی شده با همکاری بانک های عامل استان، پنج هزار متقاضی معرفی شده به بانک ها تا پایان ماه آذر سال جاری، قرارداد دریافت تسهیلات را امضا کنند.

وی ادامه داد: برای نوسازی هر خانه فرسوده، یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد پنج درصد، دریافت ضامن زنجیره ای و بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضی ارائه می شود.

ارایه تسهیلات ارزان قیمت توسط دولت

حسینی از نشست تخصصی این اداره کل برای تسریع در رفع مسائل و مشکلات پیش روی پرداخت تسهیلات توسط بانک های عامل در روزهای آینده خبر داد و  افزود: اکنون برای ساخت هر خانه روستایی مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت توسط دولت در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان به ابلاغ ۹۰ درصد از تسهیلات ساخت خانه روستایی این استان برای سال مالی جاری به هشت بانک عامل اشاره و اضافه کرد : رقم تسهیلات بانکی ابلاغی به بانک های عامل در استان ، ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است.

وی تصریح کرد: امسال این اداره کل ساخت هفت هزار خانه روستایی را با جذب هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت، هدفگذاری کرده است.

وی در خصوص ارایه خدمات به متقاضیان برای ساخت خانه تصریح کرد: در زمان حاضر تمام ساخت و سازهای روستایی از سوی کارشناسان خبره عضو نظام فنی و مهندسی روستایی طراحی و نظارت می شود و ۲۱۰ ناظر فنی و ۹۵ دفتر فنی و مهندسی ساخت و سازهای روستایی را طراحی و نظارت می کنند.

کاهش شمار خانه های ناایمن روستایی

حسینی با اشاره به ۱۲۸ هزار خانه روستایی ناایمن در گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، گفت: این آمار طی چهار سال اخیر ۲۳.۵ درصد کاهش یافته و به  رقم ۹۸ هزار واحد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی ادامه داد: بیشترین شتاب در نوسازی خانه های نا ایمن روستایی استان مربوط به سال هال ۹۹ و ۹۸ با ساخت ۲۲ هزار واحد بوده که در قالب طرح های مختلف از جمله سیل، خانه محرومان، جوانان و ایتام اجرا شد.

وی  افزود: این در حالی است که سهمیه تخصیص تسهیلات ارزان قیمت سالانه این اداره کل برای نوسازی سه هزار واحد است.

۱۴۱۰ پایان خانه های ناایمن روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با اشاره به این که این اداره کل نقشه راه برای حذف خانه های روستایی ناایمن در استان دارد، گفت: برنامه ریزی این اداره کل در این خصوص برای سال ۱۴۱۰ است.

وی بیان کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده طرح حذف خانه های ناایمن روستایی در استان طی ۲ برنامه پنج ساله پیگیری و تسهیلات بانکی ارزان قیمت تخصیصی دولت را در قالب طرح های مختلف، جذب خواهد کرد.

حسینی گفت: خانه های ناایمن روستایی این استان در نوار شمالی قرار دارد که مصالح آن ها بیشتر گلی و خشتی است.

وی ادامه داد: بیشترین خانه های ایمن روستایی استان در شهرستان گنبدکاووس ۲۰ درصد، گرگان ۱۰ درصد و در مراوه تپه، کلاله و گالیکش هفت درصد بوده و بقیه در ۹ شهرستان پراکنده است.

حسینی یادآور شد: برای شتاب در ایمن سازی خانه های روستایی استان نیاز مبرم به استقبال خانوارها برای استفاده از تسهیلات و همکاری بانک های عامل برای تسریع در ارایه آن به متقاضیان واجد شرایط دارد.

مطابق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان از مجموع ۲۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی در این استان شمالی از سال ۸۴ تاکنون، ۸۴ هزار واحد توسط این نهاد

به خاطر خطرپذیری بالای ابنیه به سبب تهدیداتی همچون سیل و زمین لرزه، مقاوم سازی شده و مورد بهره برداری خانوارهای واجد شرایط قرار گرفته است.

خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گلستان برای ساخت مسکن از  جمله مقاوم سازی در ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی ارایه می شود.

۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، روستایی بوده و این استان رتبه دوم کشوری را به لحاظ جمعیت روستایی در کشور دارد .

اقتصاد ساکنان ۲ میلیون نفری استان گلستان برپایه کشاورزی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار