مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: جشنواره کالاهای فرهنگی(جایزه فیروزه) ظرفیتی برای تولید انبوه، صادرات و برندسازی آثار صنایع دستی اقوام مختلف این استان است.

جشنواره فیروزه ظرفیتی برای تولید و صادرات صنایع دستی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، عادله کشمیری روز پنجشنبه در آیین رونمایی از پوستر و فراخوان سومین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی استان در سالن جلسات این اداره کل افزود: این جشنواره با سه موضوع، محور اول هدایای فرهنگی نظیر زیور آلات، رودوزی، صنایع دستی بومی مصرفی و کاربردی، قلم زنی روی مس، سفال، کاشی سنتی، نگارگری و تذهیب، منبت و غیره ،محور دوم عروسک و محور سوم اسباب بازی برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را در پرتال(درگاه) jayezehfiroozeh.ir بارگذاری و اصل اثر را به دبیرخانه جشنواره در اداره کل تا ۲۰ دی ماه ثبت نام و ارسال کنند.

وی تصریح کرد: سومین جایزه فیروزه جشنواره کالاهای فرهنگی گلستان با هدف زمینه‌سازی برای نوآوری و تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌های هنرمندان استان، تقویت ظرفیت فرهنگ ایرانی- اسلامی، افزایش مصرف آثار و تولیدات استان، ایجاد توجه فرهنگی میان خانواده‌ها، توجه به ابتکارات و خلاقیت‌های مردم و نهادهای غیردولتی در رابطه با کالاهای فرهنگی با الگوی نمادی اقوام مختلف با عنایت به شعار سال امسال برگزار می‎ شود.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره متناسب با شعار امسال در راستای استفاده از ظرفیت های اقوام و حمایت از صادرات و تولید انبوه کالاهای فرهنگی اقوام به همراه برندسازی آنان است.

وی اظهارداشت : با توجه به اینکه اکثریت اقوام کشور در گلستان مستقر هستند از تنوع هدایای فرهنگی نظیر گلیم باقی، فرش و زیورآلات مختلف برخوردار است و باید از نمادهای قومی در صنایع دستی برای انتقال به نسل جوان بتوانیم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: عروسک در طول دوران منتقل کننده آداب، رسوم، سنت های اقوام و ترویج کننده فرهنگ هاست و ظرفیتی که در جذب افراد و به خصوص کودکان تاثیرات گسترده ای دارد ولی با وجود این پیشینه قوی، از عروسک های وارداتی کشورهای دیگر استفاده می کنیم که تلاش این جشنواره براین است از ظرفیت های استان و کشور در این رابطه استفاده شود.

کشمیری ادامه داد: هر نوع وسیله بازی متناسب نیازهای رشدی سنین مختلف که در انتقال مفاهیم ارزشی و مولفه های فرهنگی ثمربخش باشند می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

کشمیری بیان کرد: هر فردی که بتواند از نمادهای قومی و فرهنگی در صنایع دستی و آثار ارسالی خود استفاده کند قابلیت شرکت در این جشنواره را دارد.

وی اضافه کرد: اقلیم ها و اقوام مختلف در پرورش و جذب گردشگر فرهنگی ظرفیتی بی بدیل هستند که باید از این ظرفیت بتوانیم نهایت استفاده را در معرفی استان گلستان داشته باشیم.

وی همکاری بیشتر شهرداران استان در اختصاص مکان فرهنگی مربوط به هنرمندان صنایع دستی را خواستار شد.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: پس از بررسی هیات داوران نفر اول چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نفر دوم سه میلیون تومان، نفر سوم ۲ میلیون تومان  و افراد شایسته تقدیر یک میلیون تومان به همراه  تندیس و لوح تقدیر همزمان با اختتامیه جشنواره  در ۳۰ دی ماه دریافت می کنند.

این جشنواره  فیروزه (کالای فرهنگی با الگوی ایرانی - اسلامی ) در دوره‎ های پیش در بخش‌های اسباب‌بازی، سرگرمی و عروسک، نوشت‌افزار و لوازم التحریر، هدایای فرهنگی،کالاهای فرهنگ محور خانواده،هنرهای دستی، پژوهش‌ فرهنگی با موضوعات اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی و ایده های نو استارت‎آپ ‎های حوزه فرهنگی  برگزار شده است.

پنجمین جشنواره "جایزه فیروزه" با هدف حمایت از کالاها و محصولات فرهنگی ملی با الگوی اسلامی- ایرانی با حضور و مشارکت سه استان گلستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان به عنوان سه مرکز فرهنگ قومی، تمدن بومی ایرانی و عرضه و نمایش اقلام و کالای فرهنگی برگزار شد.
استان گلستان در پنجمین دوره جایزه فیروزه موفق به کسب رتبه دوم شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار