تیم مطالعات ژاپنی جایکا به منظور بررسی روند پروژه توانمندسازی کشاورزی خانوار محور با رویکرد گیاهان دارویی به استان گلستان سفر کردند.

پروژه توانمندسازی کشاورزی خانواده محور در گلستان کلید خورد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، ایران و ژاپن در طرح توانمندسازی کشاورزی خانوار محور با رویکرد گیاهان دارویی به دنبال توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی هستند و اجرای این طرح در استان گلستان در راستای ارتقای بخش کشاورزی است.

 طرح توانمندسازی کشاورزی خانواده محور با رویکرد بهبود معیشت کشاورزان خسارت دیده از سیل گلستان و کاھش مخاطرات مربوط به آب مانند وقوع سیل کلید خورد و با همکاری آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن «جایکا» طرحی با ھدف نمایش و ترویج محصولات جایگزین از جمله گیاھان دارویی در این استان اجرا شده است.

 

جایکا از سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۷) به مدت پنج سال طرح استقرار سیستم مدیریت مشارکتی آب در گلستان را با ھدف تقویت توانمندی مدیریت آب در اراضی آبی اجرا کرد.

استان گلستان با داشتن ۸۶۲ هزار هکتار مرتع،  ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و اراضی شیب دار، ظرفیت بکری برای ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی دارد که به اعتقاد کارشناسان سرمایه گذاری در این حوزه علاوه بر ایجاد درآمد و اشتغال برای جوامع محلی، پیامدهای زیست محیطی خوبی از جمله پیشگیری از فرسایش خاک، بروز سیلاب مخرب و جلوگیری از ریزگردها برای این استان شمالی به ارمغان خواهد آورد.

در گلستان که اقتصاد اصلی آن برپایه کشاورزی استوار است، ۴۷ درصداز جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری آن در بیش از هزار روستا و آبادی، مستقر هستند.

مطابق گزارش کارشناسان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۲۰ گیاه دارویی دارای اولویت برای کشت صنعتی و سرمایه گذاری از جمله گل گاوزبان، سرخار گل، آویشن باغی، بابونه، رزماری، در مناطق جلگه و در دشت گیاهان زیره سبز، افسنطین، ماریتیغال و در جلگه گیاه رازک رشد می کند.

استان مرزی گلستان با جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا و برخورداری از خاک مناسب زمینه مناسبی برای رشد انواع گیاهان دارویی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار