معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تولید نهال شمشاد برای حفظ نسل این درخت ارزشمند خبر داد.

تولید نهال، راهکاری برای حفظ نسل شمشاد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در جلسه بررسی آفات و بیماری‌های جنگل‌های گلستان "بلایت" و "شب پره" شمشاد را مهمترین آفت جنگل‌های شمال کشور معرفی کرد و گفت: برای حفظ گونه‌های شمشاد، سازمان جنگل‌ها و مراتع با تهیه بذر شمشاد از استان‌های مختلف، نهال تولید و در استان‌های مختلف کشت کرده تا در صورتی که این گونه گیاهی در طبیعت از بین رفت نهال‌های پایه مادری به طبیعت منتقل شود.

او با تاکید بر توسعه جنگل کاری گفت: طرح‌های مربوط به حفاظت از جنگل را با قوت و جدیت زیادی در دست اجرا داریم.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر در قالب طرح‌های صیانت از جنگل، حفاظت از جنگل، توسعه جنگل، احیای جنگل و غنی سازی جنگل فعالیت می‌کنیم و در استان گلستان هم طرح توسعه و غنی سازی در جنگل‌های دراز نو را شروع کرده ایم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اجرای طرح‌های حفاظت از جنگل فقط مختص جنگل‌های شمال نیست، از اجرای طرح در جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: این طرح از استان ایلام شروع شده و از دهم آذرماه امسال بذرکاری را برای نجات زاگرس در استان‌های مورد نظر اجرا می‌کنیم.

او طرح توسعه زراعت چوب را یکی دیگر از طرح‌های مهم در حوزه مدیریت و حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها بیان کرد و افزود: امسال ۲۲ هزار هکتار زراعت چوب در کشور انجام شده و برای سال آینده تا ۴۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

نوبخت هدف از توسعه طرح زراعت چوب را جلوگیری از تخریب و دست اندازی به جنگل دانست و گفت: تنها ۲۰ درصد جنگل‌های ما کاربرد صنعتی و تجاری دارد و ۸۰ درصد جنگل‌های کشور جزو کالا‌های غیرتجاری است که باید به شدت از آن‌ها حفاظت کرد.

 

منبع: صدا و سیما

 

ارسال نظر

آخرین اخبار