معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور:

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای ۲۲ هزار هکتار زراعت چوب در سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم امسال به ۴۰ هزار هکتار می رسد.

زارعت چوب در  ۴۰ هزار هکتار از اراضی ملی اجرا می شود

به گزارش پایگاه خبری گلستان24، عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن دمای هوا در کشور در استان گلستان دمای کف جنگل باعث افزایش بیماری‌ها شده و در اردیبهشت امسال دمای کف جنگل های استان به ۴۷ درجه رسید که به همین علت بیماری ذغال بلوط که از سال ۱۳۸۷ شناسایی شده اکنون به مرحله طغیان خودش نزدیک شده است.

وی افزود: معاونت حفاظت و ادارات کل استان‌های شمالی کشور تلاش می‌کنند برای مبارزه با این آفت با کمک مراکز علمی و دانشگاهی تحقیقاتی لازم را انجام داده و نتیجه آن را با مبارزه غیر شیمیای در عرصه‌های جنگلی اجرا کنند.

وی آفت بلایت شمشاد و شب پره شمشاد را مهمترین آفت جنگل‌های شمال کشور دانست و افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع با تهیه بذر از جنگل‌های شمشاد نهال تولید و در استان‌های مختلف کشت کرده تا در صورتی که درطبیعت شمشاد از بین رفت نهال‌های پایه مادری را به طبیعت منتقل کنیم.

وی درباره طرح‌های حفاظت از جنگل گفت: در قالب طرح‌های صیانت از جنگل، حفاظت از جنگل، توسعه جنگل، احیاء جنگل وغنی سازی جنگل فعالیت می‌کنیم و همکاران ما توسعه وغنی سازی را در جنگل‌های دراز نو شروع کرده اند.

نوبخت افزود: با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور این کار را در ایلام شروع کردیم و برای نجات زاگرس از ۱۰ آذر با مشارکت مردم بذر کاری در تمام استان‌ها را شروع می‌کنیم و امسال برای ۳۷ هزار هکتار طرح توسعه انجام می‌دهیم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای ۲۲ هزار هکتار زراعت چوب در سال گذشته خبر داد که قرار است امسال به ۴۰ هزار هکتار برسد تا با تولید چوب دست درازی به جنگل‌ها را کاهش دهیم.

نوبخت درباره ارزش واقعی جنگل‌ها گفت: مردم باید بدانند که با استفاده از چوب جنگل چه خسارتی به خود و آیندگان می‌زنند زیرا تنها ۲۰ درصد جنگل به عنوان کالای تجاری است و ۸۰ درصد ارزش جنگل به کالای غیر تجاری آن است.

وی گفت:در حالی که ارزش هر لیتر آب آشامیدنی در بازار ۲ هزار تومان است هر هکتار جنگل‌های شمال کشور بطور متوسط سالانه ۱۵۰۰ متر مکعب آب باران را در خود ذخیره می‌کند و وسعت ۲ میلیون و ۴ هزار هکتاری جنگل‌های شمال کشور می‌تواند ۳ میلیاردو شش میلیون متر مکعب آب ذخیره و آب مورد نیاز نیمی از جمعیت ایران را در دامنه شمالی وجنوبی رشته کوه البرز تامین  کند این درحالی است که بزرگترین سد خاکی کشور، سد کارون ۳ تنها ۳ میلیارد متر مکعب آب را در طول چند سال ذخیره می‌کند که آب آن برای مصرف باید تصفیه شود.

وی با اشاره به تولید اکسیژن مورد نیاز ۲۰ میلیون و ۴ هزار نفر در جنگل‌های شمال کشور گفت: هر هکتار جنگل می‌تواند دو نیم تن اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر را در سال تامین کند.

نوبخت از مردم خواست با تهیه نهال مورد نیاز از سازمان جنگل‌ها ومراتع هر جایی را که می‌توانند به فضای سبز تبدیل کنند تا همه از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار