ورزش کم هزینه "فریزبی" با اجرای طرح‌ استعدادیابی یکی از سرگرمی‌های جذاب برای گلستانی‌ها تبدیل شده است که به گفته کارشناسان، این استان با برنامه‌ریزی اصولی می‌تواند به یکی از قطب‌های این رشته در کشور مطرح تا عاملی برای افزایش نشاط اجتماعی بشود.

ورزش فریزبی در گلستان عاملی برای افزایش نشاط اجتماعی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، توجه به این ورزش نوپا که در سبک‌های مختلف "آلتیمیت، آلتیمیت ساحلی، دیسک گلف، گاتس، دبل دیسک، فری استایل(آزاد) و رویداد میدانی" با استفاده از یک وسیله بازی به نام "بشقاب‌پرنده" انجام می‌شود که به تاکید کارشناسان می‌تواند باعث افزایش نشاط اجتماعی در جامعه شود.

فریزبی یا همان بشقاب‌پرنده نوعی وسیله بازی است که از یک صفحه مدور لبه‌دار به قطر ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر و جرم ۱۷۰ گرم درست شده و از آن برای تفریح و ورزش رقابتی استفاده می‌شود و افراد در این ورزش سرگرم‌کننده در سبک‌های مختلف بشقاب پرنده را به آسمان پرتاب می‌کنند و آن را می‌گیرند.

به گفته کارشناسان حوزه ورزش، علاقمندان از سنین چهار سال به بالا می‌توانند در رشته فریزبی فعالیت کنند اما بیشترین تمایل به این رشته ورزشی در میان دانشجویان و دانش آموزان است که مهمترین علت آن به فراهم بودن شرایط ورزش در محیط‌های دانشگاهی و مدارس بر می‌گردد.

فعالیت ۸۰۰ ورزشکار رشته فریزبی در گلستان 

گلستان با داشتن بیش از ۸۰۰ ورزشکار فعال در رشته فریزبی به عنوان یکی از سه استان برتر کشوری این رشته مطرح است و با اجرای طرح‌های استعدادیابی در محلات و مدارس هر روز بر تعداد علاقمندان آن افزوده می‌شود چرا که این رشته علاوه بر رویدادی رقابتی، می‌تواند بازی سرگرم‌کننده برای ارتقای تندرستی و سلامتی مردم باشد.

مسوول کمیته آموزش انجمن فریزبی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سطح علاقمندی جوامع بین المللی به ویژه در گروه‌ سنی جوانان به این رشته روز به روز در حال افزایش است، گفت: سابقه این رشته ورزشی نوپا در کشور به حدود ۱۰ سال می‌رسد و یکی از سبک‌های این رشته کاندید ورود به المپیک است.

بهروز اسفندیاری افزود: با توجه به اینکه المپیک مهمترین میدان رقابت‌ برای ورزشکاران رشته‌های مختلف است با کاندید شدن این رشته برای ورود به المپیک، نگاه‌ها به سمت آن معطوف شده و ایران در رشته فریزبی سرمایه گذاری کرده و هر روز به تعداد علاقمندان آن افزوده می‌شود.

وی اظهارداشت: ورزشکاران رشته فریزبی در ایران در سبک‌های "آلتیمیت و رویدادهای میدانی" فعالیت دارند و طرح ملی دیسک طلایی در این سبک‌ها با هماهنگی سایت فدراسیون ورزش‌های همگانی در انجام است.

مسوول کمیته آموزش انجمن فریزبی ایران یادآور شد: علاقمندان فریزبی از ۲۰ استان آبان‌ ماه در مسابقات آنلاین دیسک طلایی در سبک رویدادهای میدانی شرکت کردند و از هر استان سه نفر در بخش بانوان و سه نفر در بخش آقایان با کسب نتایج برتر برای شرکت در مسابقات کشوری طرح ملی دیسک طلایی برگزیده شدند.

اسفندیاری گفت: نخستین مسابقات کشوری دیسک طلایی بخش مردان از پنج آذر به میزبانی شهر ساری استان مازندران در حال برگزاری است و مسابقات بخش بانوان  از ۹ تا ۱۱ آذر به میزبانی گنبدکاووس در استان گلستان برگزار می‌شود.

رشته فریزبی ۱۰ سال قبل وارد ایران شد

رییس کمیته فریزبی گلستان افزود: از ۱۰ سال پیش که رشته فریزبی وارد ایران شد تعداد محدودی به صورت آماتور در استان در این رشته فعالیت می‌کردند تا اینکه از سه سال قبل فدراسیون ورزش‌های همگانی سازماندهی و طرح استعدادیابی این رشته را به صورت ویژه در دستورکار قرار داد.

وی با اشاره امکان عضویت در این رشته از سنین چهار سال به بالا، ادامه داد: اجرای طرح‌های استعدادیابی با حضور در محلات و نام نویسی از علاقمندان در تمام گروه‌های سنی به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان توسط کمیته فریزبی استان در حال انجام است و هم اکنون در هفت شهرستان گرگان، گنبدکاووس، آق‌قلا، بندرترکمن، رامیان، مینودشت و آزادشهر دفتر این کمیته فعالیت دارد.

اسفندیاری یادآور شد: طبق اعلام فدراسیون ورزش‌های همگانی، گلستان در مسابقات آنلاین دیسک طلایی با شرکت ۸۴۶ نفر به عنوان یکی از سه استان برتر انتخاب شد.

وی افزود: وسیله موردنیاز برای این ورزش یک عدد دیسک فریزبی یا همان بشقاب پرنده با قیمت متوسط یک میلیون ریال است که هفت تا هشت نفر می‌توانند از آن استفاده کنند و یکی از کم هزینه ترین ورزش‌های کشور با قابلیت سرگرمی تعداد زیاد محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای این ورزش فضای خاصی نیاز ندارد و علاقمندان در محیط خانه، پارک و طبیعت می‌توانند این بازی سرگرم‌کننده را انجام دهند و در زمان حاضر هر هفته جمعه‌ها به صورت ثابت در پارک الغدیر گنبدکاووس و تفرجگاه ناهارخوران و هزارپیچ گرگان ورزشکاران این رشته اجرای برنامه‌ها تمرینی دارند. 

اسفندیاری اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته در بحث استعدادیابی در محلات و مدارس، رتبه گلستان در رشته فریزبی از ۱۲ کشوری به عنوان سه استان برتر ارتقا یافته است.

سرپرست مسابقات فریزبی کشوری بخش بانوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: این مسابقات با نام "لیگ دیسک طلایی" به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی رشته فریزبی در سطح آسیا برای نخستین بار در ۲ بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود که این استان به محوریت گنبدکاووس میزبان بخش بانوان است.  

سیدمحمد حسینی افزود: ۸۰ ورزشکار از ۲۰ استان کشور روز سه‌شنبه وارد گنبدکاووس می‌شوند و روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر با حضور در استادیوم آزادی این شهرستان با هم رقابت می‌کنند.

وی اظهارداشت: این مسابقات در سه بخش دقت، مساحت و حداکثر زمان پرواز (MTA) برگزار می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت استان حدود ۶۰۰ هزار نفر معادل ۳۰ درصد در گروه سنی جوان (۱۸ تا ۳۴ سال) قرار دارند.

قاسمعلی برزمینی از هیات‌های ورزشی استان خواست مهمترین رویکرد خود را فراهم کردن زمینه حضور بیشتر این گروه سنی در رشته‌های مختلف برای افزایش سلامت و تندرستی جامعه قرار دهند.

وی افزود: خانواده‌های گلستانی در سه سال اخیر با افزایش آگاهی نسبت به جذابیت بالای ورزش فریزبی برای ایجاد لحظاتی مفرح در دورهمی‌ها و محیط‌های باز مانند پارک‌ها، بوستان‌ها و سایر تفرجگاه‌ها، فرزندان خود را تشویق به فعالیت در این رشته می‌کنند.

گلستان به قطب اصلی فریزبی در کشور تبدیل می شود

وی از فعالان عرصه رسانه خواست همکاری بیشتری را با کمیته فریزبی استان برای معرفی این رشته ورزشی و انعکاس فعالیت‌های استعدادیابی در این رشته نوپا داشته باشند تا گلستان در چند سال آینده به قطب اصلی فریزبی در کشور تبدیل شود.

طبق آخرین اعلام اداره کل ورزش و جوانان گلستان، حدود ۲۰ هزار ورزشکار سازمان یافته در رشته‌های مختلف ورزشی استان فعالیت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار