اهتمام جدی دولت به ایجاد زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخش‌های مختلف در نواحی شرق استان گلستان می‌تواند به جبران محرومیت‌ها و رفع عقب ماندگی‌ها، توسعه متوازن و گره‌گشایی از مشکلات اهالی این منطقه کمک کند.

چشم امید ۸ طرح زیرساختی گلستان به اهتمام جهادی دولت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، استان مرزی گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و هزار و ۴۹ روستا و در گستره ۲۰ هزار و ۴۳۸ کیلومتر مربع وسعت سکونت دارند، نیمی از جمعیت این استان شمالی در نواحی شرقی آن شامل هفت شهرستان "گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه و در وسعت ۱۳ هزار و ۲۵۴ کیلومتر مربع ( معادل ۶۵ درصد مساحت کل گلستان) زندگی می‌کنند. 

تنوع اقوام و مذاهب ساکن در منطقه شرق گلستان که زندگی مسالمت آمیز همراه با وحدت و محبت دارند سبب شده تا این منطقه همانند کل استان به نگارستان ایران یا ایرانی کوچک مشهور باشد که به اعتقاد کارشناسان و مسوولان محلی، نواحی شرقی استان از حیث شاخص‌های کمی و کیفی توسعه، زیرساخت‌ها و امکانات خدماتی و رفاهی نیازمند توجه ویژه هستند. 

نکته مهم این که برخی از زیرساخت‌ها و پروژه‌های نیمه تمام منطقه شرق استان گلستان سالهاست به دلایلی بی توجهی شده و اهالی اکنون منتظرند تا این مشکلات و نیازهای اساسی آنان در این بخش با گامهای استوار و تصمیم جهادی دولت سیزدهم برطرف شود.

۱ - راه آهن گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد

 پروژه ملی راه‌آهن گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد در حافظه تاریخی مردم گلستان بویژه نواحی شرقی آن سابقه‌ طولانی دارد و با وجود چندین بار کلنگ زنی شروع ساخت آن در دوره‌های گوناگون اما به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار و تامین نشدن فاینانس خارجی هنوز در نقطه صفر باقی مانده است.

اجرایی شدن این پروژه ملی و مسیر ریلی نه تنها مطالبه مردم گلستان بلکه خواسته اهالی استان‌های خراسان شمالی و رضوی نیز است و به اعتقاد کارشناسان از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و توسعه برای سه استان بالاخص گلستان و خراسان شمالی خواهد بود و نقش مهمی در بهبود و رونق اقتصادی و اشتغالزایی منطقه، حمل و نقل ایمن و سریع مسافر و بار و نیز ترانزیت کالا خواهد داشت.

این پروژه یک خطه ۲۷ ایستگاه و حدود ۵۷۰ کیلومتر طول دارد و ابتدای مسیر آن از خروجی ایستگاه گرگان شروع شده و با عبور از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان و اخلمد به گلبهار مشهد ختم می‌شود.

گفته می‌شود ظرفیت جابجایی سالانه این خط ریلی که مسوولان ارشد دولت و مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته وعده ساخت آن را داده و حتی کلنگ شروع عملیات اجرایی آن را نیز بر زمین زدند، ۲ تا چهار میلیون مسافر و حمل تقریبی ۲ میلیون تن بار است ضمن اینکه اجرای این پروژه آخرین بار در جریان سفر رییس جمهور وقت و هیات دولت در آذرماه سال ۹۳ مورد تصویب قرار گرفت.

با این حال اجرا نشدن این مصوبه سبب شد تا ساخت آن به‌عنوان یک مطالبه عمومی همچنان مورد پیگیری مقامات استانی و نمایندگان قرار بگیرد که حاصل آن موافقت هیات وزیران در آذر سال ۹۷ مبنی بر اختصاص ۱۵ درصد سهم کارفرما برای پروژه راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد از محل صندوق توسعه ملی و ۸۵ درصد فاینانس بود.

در ادامه این روند و در جریان سفر ۹ اسفند ۹۹ معاون اول رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی دولت قبل به گلستان، خبر احداث راه آهن گرگان - مشهد ظرف پنج سال با کمک بازار سرمایه داده شد تا امید دوباره‌ای در دل مردمان این استان شمالی ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح فاز نخست طرح تعریض جاده کردکوی به بندرترکمن گفته بود که عزم دولت برای برقراری مسیر ریلی گرگان - مشهد جدی است و آنرا با کمک بازار سرمایه طی مدت پنج سال ساخته و به بهره‌برداری خواهیم رساند.

محمد اسلامی بابیان اینکه دولت تلاش می‌کند با ترسیم ساز و کار اجرایی قدرتمند و استفاده از فرصت بازار سرمایه، مسیر تکمیل این خط آهن را ترسیم کند، افزوده بود که کارهای مالی و حقوقی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه از بازار سرمایه به مراحل پایانی رسیده و اگر در تامین منابع مالی وقفه ایجاد نشود، این مسیر ریلی در مدت زمان پنج سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

در همین پیوند نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت که اجرای این پروژه علاوه بر تکمیل زیرساخت‌های ریلی که نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد، از منظر اجتماعی و جابجایی ایمن مسافر اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

امانقلیچ شادمهر افزود: گلستان از استان‌های پرترافیک شمال کشور است و با توجه به مناسب نبودن وضعیت جاده‌های ارتباطی آن هرساله شاهد حوادث رانندگی زیادی هستیم که اجرای خط ریلی گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد علاوه بر کاستن از بار ترافیکی محورهای ارتباطی استان، در کاهش آمار سوانح رانندگی و خسارات جانی و مادی آن نیز موثر خواهد بود.

چشم امید ۸ طرح زیرساختی شرق گلستان به اهتمام جهادی دولت

همچنین نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی در باره اهمیت این پروژه به ایرنا گفت: برای اجرای این خط ریلی مجمع نمایندگان گلستان چندین نشست با مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، آستان قدس رضوی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پیدا کردن راهکار تامین منابع مالی احداث این پروژه برگزار کردند.

رضا آریانپور افزود: مطابق برآوردهای انجام شده براساس فهرست بهای سال ۹۹، هزینه اجرایی پروژه راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد ۳۵۰ هزار میلیارد ریال است که با توجه به مشکلات و تنگناهای مالی دولت، باید از ظرفیت بخش خصوصی و بازار سرمایه در اجرای پروژه استفاده کرد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای این پروژه ملی در دولت انقلابی و جهادی سیزدهم اضافه کرد: نمایندگان مردم سه استان گلستان، خراسان شمالی و رضوی ساخت راه آهن گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد را خواستار هستند و در این راه به دولت کمک خواهند کرد.

به گفته آریانپور، با اجرایی شدن این پروژه ریلی و اتصال آن به کریدور راه آهن شمال - جنوب، ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به گلستان و خراسان شمالی رونق بیشتری گرفته و زمینه ساز توسعه و رونق اقتصادی هرچه بیشتر این ۲ استان و ایجاد اشتغال برای هزاران جویای کار منطقه خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ (گلستان) با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این اداره کل در طول یک سال اخیر، گفت که توسعه راه آهن باید یکی از اولویت‌های استان باشد زیرا در پدافند غیرعامل و ایجاد اشتغال مؤثر است.

محسن اعتماد با بیان اینکه اتصال گرگان به مشهد مهم‌تر از پروژه گرگان به شاهرود است، افزود: نقشه‌های اجرایی این طرح آماده و محاسبات آن انجام شده است.

۲ - راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود

طرح راه‌آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود و اتصال آن به کریدور ریلی شمال - جنوب به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مهمترین حلقه‌ مفقوده در ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان بویژه نواحی شرقی آن است که احداث آن نقش موثری در توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی این استان به کشورهای شرق و مرکز آسیا خواهد داشت.

مطالعه و اجرای طرح راه آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر (خوش ییلاق) - شاهرود که حدود ۲ دهه قدمت دارد با وجود مزایای اقتصادی و توسعه‌ای قابل توجه آن و پیگیری‌های مسوولان گلستان هنوز اجرا نشده که به نظر می‌رسد احداث آن تحولی بزرگ در توسعه اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته ایجاد کند.

ایجاد حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر به اعتقاد کارشناسان از مهمترین زیرساخت‌های توسعه‌ است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، در صورت داشتن موقعیت جغرافیایی و مرزی به توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین ترانزیت، صادرات و واردات به دیگر کشورها از طریق خطوط ریلی، کمک زیادی می‌کند.

استان گلستان از شمال ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی با کشور ترکمنستان دارد و از جنوب نیز به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به مازندران و دریای خزر محدود می‌شود.

گمرک اینچه‌برون واقع در نوار شمالی شهرستان گنبدکاووس که حدود سه دهه قدمت دارد و از آن به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه یاد می‌شود، تنها محل تردد زمینی استان گلستان به ترکمنستان است که در آذر ۹۳ یک خط ریلی از این مرز به مقصد ترکمنستان و در ادامه قزاقستان به بهره‌برداری رسید.

با این حال خط ریلی اینچه برون - گرگان که جنبه بین المللی هم دارد با وجود انتقاد برخی کارشناسان به دلیل نامناسب بودن مسیر در اواخر دولت دهم اجرایی شد اما هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

کارشناسان معتقدند اگر خط ریلی اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود که چندسال قبل مورد تایید وزرات راه و شهرسازی و مدیران راه آهن جمهوری اسلامی قرار گرفته اجرا می‌شد، می‌توانست تاثیر بیشتری در توسعه‌ گلستان بگذارد.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، منطقه مرزی اینچه‌برون به شرط ایجاد طرح‌های زیرساختی زمینه تقویت روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و در نهایت توسعه همه جانبه گلستان را فراهم می کند.

کارشناسان همچنین معتقدند که ایجاد راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود می‌تواند گره کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان را باز کند؛ نکته‌ای که کارشناسان امر بر آن تاکید کردند.

این کارشناسان گفتند ارتباط گلستان با کشورهای آسیای میانه از طریق راه آهن بین‌الملی اینچه برون، موقعیت مناسب بازرگانی بخش خصوص و سرمایه‌گذاری برای صادرات و واردات است که تلاش می شود با تکمیل این خط آهن و اتصال آن به خط سراسری ریلی کشور، فرصت سرمایه‌گذاری بیشتر در استان فراهم شود.

چشم امید ۸ طرح زیرساختی شرق گلستان به اهتمام جهادی دولت

علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم بر ضرورت تسریع در احداث و بهره‌برداری از راه‌آهن اینچه‌برون - گنبدکاووس - شاهرود به‌عنوان یک ظرفیت مناسب برای رونق صادرات و جابه‌جایی کالا از گلستان تاکید کرد و گفته بود که بهره‌برداری از این خط ریلی سبب کاهش مسیر صادراتی گمرک اینچه برون به جنوب کشور و در نتیجه افزایش جابجایی کالا و صادرات محصولات گلستان خواهد شد.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گلستان برای شتاب بخشیدن به ایجاد زیرساخت های راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس تاکید کرد.

چوپانی اردیبهشت ۹۹ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به اقتصادی و به صرفه بودن اجرای طرح راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود اشاره کرد و گفت که اجرایی شدن این طرح ۱۸۶ کیلومتری در فاز اول حداقل ۵۰۰ کیلومتر مسیر اتصال به کریدور شمال - جنوب (بافق - بندرعباس) و در فاز دوم اتصال راه آهن شاهرود به این کریدور را ۵۰۰ کیلومتر دیگر کوتاهتر می‌کند.

وی افزود اجرایی کردن این خط ریلی همچنین استان‌های مازندران و گلستان را به خراسان رضوی و مشهد مقدس متصل کرده و آرزوی دیرینه مردم این ۲ استان برای استفاده از خط ریلی برای رفتن به مشهد را برآورده خواهد کرد.

چوپانی با اشاره به تصمیم مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی برای برقی کردن راه آهن "اینچه برون، گرگان - ساری - گدوک - گرمسار" با اعتبار فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی و مشارکت یک شرکت روسی گفته بود که به عنوان نماینده بخش خصوصی استان گلستان مخالف اجرای این طرح به سبب نداشتن توجیه اقتصادی و حیف شدن بیت المال هستم.

وی ادامه داد: برقی کردن این خط ریلی که باید همراه با اصلاح بخشی از مسیر و ارتفاع تونل‌های گردنه گدوک باشد علاوه بر اینکه هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند، فایده و توجیه اقتصادی لازم را ندارد زیرا ظرفیت حمل بار از این مسیر را حداکثر یک و نیم میلیون تن افزایش می‌دهد و علاوه بر آن رسیدن به جنوب را ۵۰۰ کیلومتر دورتر می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان همچنین با انتقاد از اجرای خط آهن بین المللی ترکمنستان - قزاقستان از مسیر اینچه برون به گرگان و اتصال آن به ساری، گدوگ و گرمسار برای اتصال به راه آهن جنوب گفته بود که متاسفانه مسوولان و کارشناسان راه آهن پرهزینه‌ترین و غیر اقتصادی ترین مسیر را انتخاب و اجرا کردند.

چوپانی با بیان اینکه پیشنهاد اجرایی کردن این خط ریلی به جای برقی کردن مسیر راه آهن اینچه برون - گرمسار به وزیر راه و شهرسازی داده شده و در کمیسیون مربوطه در حال بررسی است، تصریح کرد: اگر طرح راه آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود که یک دهم هزینه برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار هزینه دارد، اجرایی شود، تولید ثروت برای کشور و گلستان به ارمغان خواهد آمد و از این طریق می توان سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن بار بویژه غلات را از کشورهای آسیای میانه به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا دیگر کشورهای هدف ترانزیت کرد.

وی کوتاه شدن افزون بر هزار کیلومتر مسیر کریدور شمال - جنوب از مسیر اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر به شاهرود، نصف شدن هزینه ترانسفر کالا به جنوب، کاهش زمان به یک سوم، پرهیز از هزینه‌های اضافی برای خرید لوکوموتیو و صرفه جویی ارزی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی برای کشور را از دیگر مزایای اجرای خط ریلی اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود دانسته بود و از آمادگی بخش خصوصی گلستان برای مشارکت در اجرایی کردن این خط ریلی خبر داده بود.

به گفته چوپانی، صرفه جویی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی از ۲ بخش حذف هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ یورویی برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار و دیگری حذف هزینه ۵۰۰ میلیون یورویی اجرا شدن راه آهن مسافرتی گرگان - مشهد حاصل می‌شود.

در همین پیوند مدیرکل گمرکات استان گلستان به خبرنگار ایرنا، اجرای خط آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود دارای مزایای بسیاری از جمله کوتاهتر شدن مسیر رسیدن به راه آهن شمال - جنوب، کاهش هزینه‌های ترانزیت و حمل بار و عبور آسان واگن‌های کشورهای آسیای میانه و چین از خطوط ریلی ایران است.

سیدابراهیم حسینی افزود: با اجرای این مسیر علاوه بر برخورداری برخی شهرهای منطقه از خط راه آهن، امکان صادرات از این شهرها به کشورهای آسیای میانه از طریق مرز اینچه برون میسر می‌شود.

وی اضافه کرد: خط فعلی راه آهن اینچه برون - گرمسار به دلیل برخی مشکلات فنی، طولانی بودن مسیر و کوهستانی بودن و ارتفاع کم تونل‌های آن، امکان عبور واگن‌های تاج دار کشور ترکمنستان، قزاقستان و چین را ندارد.

همچنین مدیر پیشین اجرای پروژه راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود به خبرنگار ایرنا گفت که اجرای این پروژه و مطالعات و نقشه اجرایی آن با تایید وزیر وقت راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی تهیه شده و قرار بود با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شود که محقق نشد.

آنه محمد غراوی معتقد است که ساخت راه آهن اینچه برون - شاهرود می‌تواند به توسعه اقتصادی گلستان و صادرات غیرنفتی آن و نیز ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه و روسیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه قاره هند از طریق کریدور شمال - جنوب کمک زیادی نماید.

غلامعلی کوهساری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی اواخر سال گذشته گفته بود که کمیسیون عمران مجلس به درخواست نمایندگان مردم گلستان، ردیف بودجه برای احداث راه‌آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور اختصاص داده است.

۳ - تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت

سد نرماب چهل چای مینودشت که از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در استان گلستان به شمار می‌رود و عملیات احداث آن در سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات موردنیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۸۸ درصد رسیده است.

چشم امید ۸ طرح زیرساختی شرق گلستان به اهتمام جهادی دولت

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ تا ۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه و نیز کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان تکمیل سد نرماب چهل‌چای مینودشت یک تیر و چند نشان خواهد بود زیرا علاوه بر کنترل سیلاب‌های فصلی در استان سیل خیز گلستان و خسارات سهمگین ناشی از آن، نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی یک چهارم جمعیت تقریبی ۱.۹ میلیون نفری این استان شمالی و تامین آب چند ده هزار هکتار اراضی زراعی این خطه از ایران اسلامی را که سال‌هاست کم آبی و خشکسالی امان کشاورزان آن را گرفته، برعهده خواهد داشت.

با این حال تکمیل این پروژه ملی و بزرگ گلستان که مقامات عالی‌رتبه زیادی هر از چندگاه از آن بازدید و قول مساعد برای تسریع روند اجرایی می‌دهند و بهره‌مندی از محاسن و مزایای آن مستلزم تخصیص اعتبارات ویژه است که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ۱۰ شهریور امسال در بازدید از آخرین وضعیت سد نرماب چهل چای، نیاز مالی برای تکمیل آنرا ۱۶ هزار میلیارد ریال اعلام کردو گفت که این میزان اعتبار برای تکمیل بخش‌های باقی مانده سد شامل سدهای انحرافی، تملک اراضی، جابجایی روستاها، تاسیسات هیدرومکانیکال، بدهی به پیمانکار، احداث تونل‌ها، نظارت‌های عالیه و احداث راه دسترسی باقی مانده صرف خواهد شد.

سیدمحسن حسینی افزوده بود که سد نرماب چهل چای مینودشت از مهمترین منابع تامین کننده آب آشامیدنی، صنعت و بخشی کشاورزی استان گلستان است که در بودجه امسال مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ادامه عملیات ساخت آن پیش بینی شده است.

وی، کنترل سیلاب در مناطق شرق استان گلستان در حوضه سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمارود را از دیگر اهداف احداث این سد بزرگ برشمرده و اضافه کرده بود که هم اکنون سد خاکی بر روی رودخانه نرماب با ارتفاع ۶۰ متر در حال احداث است و تا کنون از ۷.۲ میلیون مترمکعب خاکریزی مورد نیاز، ۶ میلیون و ۲۰۰ مترمکعب آن انجام شده است ضمن اینکه کار طراحی و احداث دریچه و نصب تاسیسات هیدرومکانیکال سد به‌صورت کامل انجام و در مراحل پایانی نصب قرار دارد. 

حسینی، بزرگترین مشکل در تکمیل سد نرماب چهل چای را استملاک و تملک اراضی برای مخزن سد دانسته و گفته بود که از حدود ۷۰۰ هکتار، ۲۵۰ هکتار آن استملاک شده و پیگیر خرید ۱۶۰ هکتار اراضی برای کشاورزان از طریق بنیاد مستضعفان هستیم که هنوز نتیجه نداده است.

به گفته وی همچنین کمبود سنگ ریپ رپ (مقاوم به فرسایش) برای بدنه سد از دیگر از مشکلات تکمیل سد نرماب چهل چای است که به دلیل نیاز فوری به این سنگ‌ها، باید با تدابیر صورت گرفته در تهیه آن تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان اظهار داشت که تا کنون حدود ۹ هزار میلیارد ریال برای سد نرماب چهل‌چای هزینه شده که ۲ هزار میلیارد ریال آن را مربوط به بدهی به پیمانکار است.

آنچه مسلم است، اهتمام به تکمیل این سد با مزایا و محاسنی که کارشناسان و مسوولان متولی به آن اشاره کردند، می‌تواند گام بزرگی در مسیر توسعه و رفع کمبودهای منطقه کمتر توسعه یافته شرق استان گلستان و افزایش امید به آینده در مردمان این دیار باشد.

نکته‌ای که نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و با حیاتی دانستن تسریع در تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت گفت که بخش قابل توجهی از تامین منابع آب پروژه مجتمع آبرسانی فجر این شهرستان مرزی در گرو آبگیری و بهره‌برداری از این سد است که دولت و وزارت نیرو باید اهتمام ویژه‌ای به تکمیل آن داشته باشند.

امانقلیچ شادمهر افزود: در نشستی که مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی با علی اکبر محرابیان وزیر نیرو داشتند و مشکلات و کمبودهای استان در حوزه آب، برق و فاضلاب مطرح شد، وی دستور دارد تا ۲ تن از معاونین وزارتخانه به این استان سفر نمایند.

وی اضافه کرد: گنبدکاووس در تامین منابع آب شرب شهری و مناطق روستایی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که مشکلات حوزه روستایی با تکمیل سد نرماب و راه‌اندازی دستگاه آب شیرین کن در نوار مرزی (حوزه هوتن و کرند و چندین روستای همجوار آنها) با هزینه ۱۰۰ میلیارد ریال رفع خواهد شد ضمن اینکه برای تامین منابع پایدار آب آشامیدنی شهر گنبدکاووس به ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

همچنین علاوه بر تسریع در سد نرماب چهل چای که مطالبه مردم شرق گلستان از دولت است، اهتمام به احداث سد "قره‌چای" رامیان و "چایلی" مراوه‌تپه که نقش موثری در پیشگیری از سیلاب‌های فصلی و مهمتر از آن ذخیره آب برای مصارف آشامیدنی، دام و اراضی زراعی و باغی این ۲ شهرستان و برخی شهرهای همجوار آن نیز مورد تاکید اهالی این دیار است.

به گفته فرماندار رامیان، هم اکنون مطالعات سد قره‌چای این شهرستان پایان یافته و منتظر تخصیص منابع اعتباری و انتخاب پیمانکار برای عملیات اجرایی این پروژه که علاوه بر کنترل سیلاب‌های فصلی در تامین آب اهالی روستاها و شهر رامیان و شهرهای آزادشهر و نگین شهر و تامین آب مورد نیاز اراضی زراعی پایین دست نقش اساسی دارد، می باشد.

جواد صادقلو با تاکید برضرورت تسریع در احداث سد قره چای توسط دولت سیزدهم و وزارت نیرو، افزود: برای احداث این سد و تملک ۹۴ هکتار زمین مورد نیاز آن براساس فهرست بهای امسال چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

همچنین فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تسریع در احداث سد چایلی و تعیین تکلیف طرح کوچ ۶ روستای داخل کاسه این سد را مهمترین مطالبه مردم این شهرستان مرزی از دولت سیزدهم دانست و یادآور شد: مطالعات احداث این سد خاکی با حجم آب قابل تنظیم ۲۲۸ میلیون متر مکعب بین سال‌های ۸۵ تا ۸۸ انجام شد اما عملیات اجرایی آن با وقفه پنج ساله درسال ۹۲ آغاز و تا کنون فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امانگلدی ضمیر، کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت مالی و جانی به مردم، تقویت سفره‌های زیرزمینی، تامین آب مورد نیاز حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی مراوه‌تپه و برخی اراضی پایین دست آن در نوار مرزی داشلی برون از جمله اهداف ساخت سد چایلی اعلام کرد و گفت: تکمیل این سد و نیز جابجایی ۶ روستای واقع در کاسه آن به حداقل هشت تا ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید مورد توجه متولیان وزارت نیرو و دولت قرار گیرد.

۴ - فرودگاه کلاله و برقراری دوباره پروازها

 فرودگاه شهدای کلاله از حدود چهار سال قبل به دلایل مختلف از جمله متنوع نبودن مقاصد پروازی، ساعت پرواز و مهمتر از همه نبود جایگاه سوخت و در نتیجه استقبال کمرنگ ساکنان شرق گلستان غیرفعال شده و فعالیت دوباره آن به مطالبه مردم این دیار از دولت سیزدهم تبدیل شده است.

چشم امید ۸ طرح زیرساختی شرق گلستان به اهتمام جهادی دولت

نبود جایگاه سوخت فرودگاه کلاله که ۵۰ سال از زمان احداث آن می‌گذرد و به تبع آن متنوع نبودن مقاصد پروازی، یکی از عوامل اصلی کم رونقی و تعطیلی چندباره این فرودگاه در سال‌های گذشته بوده که درصورت رفع این نقص اساسی به اعتقاد کارشناسان و مسوولان، فرودگاه کلاله در مسیر رونق و توسعه قرار خواهد گرفت.

فرودگاه کلاله که درسال ۱۳۵۰ برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی در سه کیلومتری شمال غربی این شهر در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود، پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاشی را حفظ کرد تا اینکه با صرف هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد زیرساخت‌های پروازی آن، بار نخست در سال ۱۳۷۴ و برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با حضور رییس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران - کلاله (هفته ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از مدتی کوتاه تعطیل شد.

این فرودگاه پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ دوباره راه‌اندازی شد که با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت‌های دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت، مجدد با توقف پرواز ایرلاین‌ها و تعطیلی مواجه شد.

پروازهای فرودگاه شهدای کلاله برای چهارمین بار مرداد ۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چند ماه به سبب استقبال کم مردم و این بار به بهانه نبود جایگاه سوخت به سرنوشت دوره‌های قبلی گرفتار شد و از آن تاریخ به بعد فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف گردید.

به اعتقاد کارشناسان، مسوولان محلی و مردم شرق گلستان تعطیلی چند باره فرودگاه کلاله بیشتر به سبب نامناسب بودن زمان پروازها (کلاله به تهران) و نیز کم بودن مقاصد پروازی آن بوده و همین عوامل دلیلی بر استقبال کم حدود یک میلیون نفر از اهالی ساکن هفت شهرستان واقع در شرق گلستان یعنی رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه از این فرودگاه است.

کارشناسان معتقدند که پیش بینی پروازهایی از فرودگاه کلاله به مشهد و مناطق جنوبی کشور از جمله زابل، زاهدان و هرمزگان، باتوجه به بافت جمعیتی و قومیتی شرق استان گلستان می‌تواند به رونق این فرودگاه کمک کند و لازمه آن نیز برخورداری فرودگاه کلاله از جایگاه سوخت است.

احداث جایگاه سوخت برای فرودگاه کلاله از سال ۹۶ و پس از پیش بینی خط پروازی از کلاله - زاهدان مطرح شد و حتی قرار بود از اواخر دی‌ماه همان سال یک فروند از هواپیماهای پسا برجام خریداری شده ATR۷۲  توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) پروازهای این فرودگاه از سر گرفته شود که به دلایلی محقق نشد.

نکته‌ای که ۲۳ بهمن ۹۹ نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در گفت و گو با ایرنا به آن اشاره کرده و گفته بود: باتوجه به بافت جمعیتی و قومیتی منطقه شرق گلستان پروازهایی به مقصد مشهد و زابل و زاهدان و یا مناطق جنوبی کشور می‌تواند با صرفه اقتصادی مناسب برای شرکت‌های ایرلاین، از طریق فرودگاه کلاله انجام شود.

رضا آریان‌پور تاکید کرده بود که اگر پروازهای مسافرتی برای تهران، مشهد زابل و زاهدان از فرودگاه کلاله برقرار گردد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود ضمن اینکه باتوجه به سکونت اقوام مختلف در منطقه شرق گلستان، چنین پروازهایی ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، فرودگاه کلاله در منطقه مهمی ساخته شده که از یک طرف با نزدیکی به پارک ملی گلستان و آتش سوزی‌های مکرر در این پارک و حادثه خیز بودن این منطقه، می‌تواند به عنوان فرودگاه پشتیبان برای بالگردهای اطفای حریق یا هواپیماهای امداد رسان، مورد استفاده قرار گیرد و از طرف دیگر نزدیکی به مرز ترکمنستان و وجود خط لوله گاز بین ایران و ترکمنستان، سبب شده تا این فرودگاه از نظر پدافند غیرعامل نیز نقش مهمی داشته باشد.

آریان پور اضافه کرده بود که فرودگاه کلاله با هزینه‌های بالا راه‌اندازی و ساختمان اداری و مدیریت آن در این شهرستان مستقر شده اما به سبب نداشتن جایگاه سوخت فعال نیست و حدود ۴۰۰ هکتار زمین، برج مراقبت و تجهیزات آن، بلا استفاده بوده و در حال فرسوده‌ شدن است.

وی بابیان اینکه ساخت جایگاه سوخت در فرودگاه‌ها برعهده وزارت نفت است، گفته بود که احداث این پروژه در فرودگاه کلاله به منظور تامین سوخت ایرلاین‌ها به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

با این حال پیگیری‌های این نماینده مجلس برای رونق دهی به فرودگاه کلاله به‌عنوان یک سرمایه ملی و ظرفیتی برای توسعه استان گلستان بویژه نواحی شرقی آن در تازه ترین نامه‌ای که ۲۸ تیرماه امسال به وزیر راه و شهرسازی زده بود، جواب داد و محمد اسلامی دستور ساخت سریع جایگاه سوخت فرودگاه کلاله را با مشارکت دو سویه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و استانداری گلستان با انتخاب پیمانکار واجد شرایط صادر کرد.

فرماندار کلاله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به صدور مجوز راه و شهرسازی جهت احداث هرچه سریعتر جایگاه سوخت در فرودگاه این شهرستان، گفته بود که انجام این پروژه و فعالیت دوباره فرودگاه، نقطه عطفی در توسعه منطقه کم برخوردار شرق گلستان خواهد بود. 

محمد ابراهیمی تودرواری افزود که با احداث جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله، پروازهای مسافری کلاله به تهران، مشهد، زابل و زاهدان و برگزاری دوره‌های آموزش خلبانی در این فرودگاه از سر گرفته خواهد شد.

مدیرکل فرودگاه‌های گلستان هم گفته بود که با راه‌اندازی جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله می‌توان در بسیاری از حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله و نیز آتش سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی، در نواحی شرقی استان از این ظرفیت برای سوخت‌گیری بالگردها بهره‌مند شد.

علی متانت افزود که برای این فرودگاه ۲ جایگاه سوخت ۴۵ هزار لیتری در نظر گرفته شده که پس از طراحی نقشه‌ها و تایید سازمان‌های مربوطه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

به گفته وی با توجه به بافت و تراکم جمعیتی ساکن در شرق گلستان و واقع شدن شهرستان‌های آزادشهر، رامیان، گالیکش، مینودشت، گنبدکاووس و مراوه‌تپه درحوزه نفوذ فرودگاه کلاله، این فرودگاه بهترین مسیر برای پروازهای تهران، کلاله و زابل و مقاصد جنوب است که به علت بُعد مسافت نیاز به جایگاه سوختگیری هواپیمایی دارد.

با این حال اهالی شرق گلستان امیدوارند که با ساخت جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله توسط دولت سیزدهم، مقدمات رونق و توسعه این فرودگاه بیش از پیش فراهم شود.

۵ - تسریع در ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون

خبر ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و در جریان سفر رییس جمهوری وقت و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

در نهایت ۱۵ اردیبهشت امسال ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون به همراه هفت منطقه مشابه در دیگر استان‌های کشور به تصویب رسید و اکنون مردمان گلستان چشم امید به دولت سیزدهم برای تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این منطقه تجاری دارند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و مدیران ارشد گلستان، منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون این استان ظرفیتی کم نظیر برای اقتصاد ملی و تعمیق روابط فرهنگی ایران با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه و به تقویت جمهوری اسلامی در عمل به پیمان اوراسیا خواهد انجامید.

همچنین راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون، گام بزرگی در ایجاد صنایع تبدیلی خواهد بود و در کنار آن بخش تجاری و اقتصادی گلستان نیز تقویت خواهد شد.

 نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا، با بسیار مهم دانستن نقش منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون برای توسعه اقتصادی گلستان گفت که توسعه روابط اقتصادی این استان با کشورهای آسیای میانه و ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار در منطقه بخشی از مزایای تصویب منطقه آزاد اینچه برون است.

امانقلیچ شادمهر افزود که تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، بزرگترین کمک و هدیه نظام و دولت به مردم گلستان برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته و ارتقای شاخص‌های اقتصادی و درآمدی آن خواهد بود.

وی، تصویب این منطقه آزاد تجاری را در توسعه روابط اقتصادی ایران و گلستان با کشورهای آسیای میانه و حتی چین بسیار موثر دانست و اضافه کرد: وجود گمرک اینچه برون و پایانه صادراتی آن، خط ریلی بین المللی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان و فراهم بودن زمینه برای اتصال این خط ریلی به کریدور شمال به جنوب با احداث راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود از جمله ظرفیت‌های موجود این استان است که با فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز در اینچه برون، توسعه اقتصادی گلستان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

۶ - تسریع در تکمیل عملیات بهسازی و تعریض جاده ترانزیتی خوش ییلاق

طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی و بین المللی آزادشهر - شاهرود مشهور به "خوش ییلاق " به طول ۱۰۰ کیلومتر که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است، با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباط‌دهنده شمال به جنوب کشور و همچنین محور ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف شد.

اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از این جاده که مهمترین راه ارتباطی گلستان و سمنان به شمار می‌رود دوباره به صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

چشم امید ۸ طرح زیرساختی شرق گلستان به اهتمام جهادی دولت
 عملیات تعریض جاده خوش ییلاق

 رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان‌های رامیان و آزادشهر دیماه پارسال به خبرنگار ایرنا گفته بود: با وجود اینکه دولت از سال ۹۳ تا کنون برای این پروژه ملی، هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کرده اما فقط ۶۰۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی، تخصیص یافته است و همین مشکل اعتباری و همراهی کمرنگ مالکان اراضی زراعی حریم جاده برای آزادسازی مسیر، سبب شده تا اکنون پشیرفت فیزیکی پروژه حدود ۲۵ درصد باشد.

مسعود جعفرزاده افزوده بود که طرح بهسازی و تعریض محور شریانی آزادشهر - شاهرود با اعتبار تخصیصی ۶۰۰ میلیارد ریالی طی هفت سال گذشته، در سه قطعه توسط پیمانکاران زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان درحال اجراست.

وی اضافه کرده بود: قطعه اول این پروژه ملی به‌طول پنج کیلومتر از ابتدای آزادشهر تا نوده خاندوز به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون عملیات احداث چهار دور برگردان استاندارد شامل شانه سازی، احداث ابنیه فنی از قبیل آبرو، تعریض پل، زیرسازی و تعریض باند در این قطعه درحال انجام است.

به گفته جعفرزاده، قطعات دوم و سوم این طرح ملی حدفاصل کیلومتر ۱۳ الی ۲۸ و کیلومتر ۲۸ الی ۳۸ شامل ترانشه برداری، تعریض، احداث ابنیه فنی و زیرسازی نیز درحال اجراست که انجام یک میلیون مترمکعب ترانشه برداری، احداث ۲ هزار متر طول دیواره‌های حائل بتن مسلح در حاشیه رودخانه و ترانشه‌ها و احداث واریانت ( تغییر نقشه مسیر راه ) به‌طول ۱۲۰ متر در کیلومتر ۱۸ باهدف اصلاح طرح هندسی و ارتقای ایمنی راه و تعریض چند فقره پل و احداث پل‌های باکسی زیرخاکی و آبرو بخشی از اقدامات صورت گرفته شده است.

رییس اداره راه و شهرسازی ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر همچنین برآورد مالی انجام شده مطابق فهرست بهای سال ۹۹  تکمیل این پروژه ملی درحوزه استان گلستان به ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد که درصورت تخصیص کامل این پروژه را می‌توان تا ۲ سال با قطعه بندی مسیر به بهره‌برداری رساند. 

با این حال سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض این جاده ارتباطی که از زیرساخت‌های مهم و تاثیرگذار توسعه گلستان به شمار می‌رود، به اعتقاد کارشناسان انکار ناپذیر است چرا که به سبب واقع شدن این جاده ترانزیتی در منطقه‌ای کوهستانی و مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارش‌های فصلی و وقوع سیلاب‌های ناشی از آن، خسارات‌ مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد می‌کند.  

۷ - تسریع در تعریض جاده اولنگ رامیان به سه راهی شاهرود

عملیات اجرایی بهسازی جاده اولنگ رامیان به سه راهی شاهرود به طول ۴۲ کیلومتر با هدف بهبود عبور و مرور، کاهش سوانح رانندگی و کوتاهتر شدن مسیر گلستان (رامیان) به شاهرود و پس از وقوع سیلاب تابستان سال ۹۱ در این شهرستان آغاز شد اما هنوز اقدامات عمرانی برای بهسازی این جاده به نیمه نرسیده بود که سیلاب‌ تابستانه دیگری در سال ۹۳ و متعاقب آن در اوائل سال ۹۸ بیشتر آنچه که متولیان ساخته و بافته بودند، بر آب داد و بخش‌هایی دیگری از این جاده را نیز دچار شُستگی و خسارت کرد.

چشم امید ۸ طرح زیرساختی شرق گلستان به اهتمام جهادی دولت
 آسفالت بخشی از جاده اولنگ رامیان به سه راهی شاهرود سال ۹۸

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان مهر ۹۷ در حاشیه آغاز عملیات آسفالت سه کیلومتر از جاده اولنگ به شاهرود ( از انتهای حوزه شهری رامیان تا منطقه گردشگری باغ تاشته) با هزینه چهار میلیارد ریال گفته بود که تا کیلومتر ۱۷ این جاده، عملیات تعریض ابنیه و ۵۶۳ متر دیوار حفاظتی در چهار نقطه پرتصادف آن و ترانشه‌ برداری به حجم ۲۵۳ هزار مترمکعب انجام شده است.

نبی‌الله داودی همچنین گفته بود که برای بهسازی کامل این جاده در مجموع به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز می‌باشد.

‌همچنین رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رامیان فروردین امسال در گفت و گو با ایرنا از وجود ۴۸ نقطه آسیب‌دیده در جاده اولنگ به شاهرود خبر داد و گفته بود که برای بازسازی نقاط حادثه دیده از سیل سال ۹۱ در مجموع ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد که فقط یک سوم آن تخصیص یافت.

حسن حقیقت با اشاره به سیل روزهای آغازین سال ۹۸ در جاده اولنگ رامیان - شاهرود، افزود: برای رفع نقاط آسیب‌دیده و ارتقای ایمنی جاده برای تردد، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصمیم گرفت با تجهیزات و ماشین آلات خود بخشی از این نقاط را ترمیم و بازسازی نماید.

به گفته وی با پیگیری‌ انجام شده و تلاش نماینده مردم رامیان - آزادشهر در مجلس شورای اسلامی سال گذشته ۷۵ میلیارد ریال برای مرمت و آسفالت جاده اولنگ - شاهرود از اعتبارات سازمان راهداری کشور تصویب شد که تاکنون بخشی از این منابع تخصیص یافته و پیمانکار نیز با تجهیز کارگاه، مشغول انجام کار است.

حقیقت از پیشنهاد تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای رفع نقاط آسیب دیده این جاده از منابع استانی در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت موافقت و تخصیص این اعتبار، جاده اولنگ به سه راهی شاهرود تا نیمه نخست امسال از حالت انسداد خارج و تردد عمومی در آن انجام خواهد شد.

وی دیواره سازی برای پایداری برخی نقاط جاده اولنگ که احتمال ریزش در آن وجود دارد، تعریض برخی پل‌ها و احداث ۲۰ دهنه پل ۲ متری جدید و زیرسازی و آسفالت نقاط آسیب دیده را از نیازهای این جاده برای تردد عمومی برشمرد و افزود: اداره راهداری رامیان در زمان حاضر به صورت امانی درحال انجام برخی از اقدامات ذکر شده است.

۸ - طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس

طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس که افزون بر ربع قرن از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد و هنوز به نیمه راه نرسیده، از دیگر مطالبات مردم شرق گلستان بویژه قریب به ۱۷۰ هزار شهروند شیعه و اهل سنت دومین شهر بزرگ استان گلستان از وزرات نیرو  است.

 عملیات اجرایی طرح جمع آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس در سال ۱۳۷۴ آغاز شده و به گفته مسوولان متولی تا کنون تنها ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن اینکه افق این طرح در زمان طراحی اولیه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود و اکنون که در این سال قرار داریم و تا کنون افزون بر ۴۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است اما اجرای این طرح ملی به دلائل مختلف هنوز به نیمه راه نیز نرسیده است.

چشم امید ۸ طرح زیرساختی شرق گلستان به اهتمام جهادی دولت

حرکت بسیار کُند و لاک پشتی طرح ملی جمع آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس که باهدف جمع آوری و تصفیه فاضلاب خانگی و دفع آب‌های سطحی این شهر و استفاده از آن برای مصارف کشاورزی درحال اجراست، گلایه مردم و برخی مسوولان این شهرستان مرزی را از سالیان گذشته به‌دنبال داشته و آنها از هر فرصتی بالاخص زمان حضور مسوولان عالی‌رتبه برای بیان این مطالب خود استفاده می‌کنند.

وضعیت توپوگرافی و هم تراز بودن زمین در بیشتر نقاط شهر گنبدکاووس، بالا بودن سطح آب های سطحی و زیرزمینی و ورود فاضلاب خانگی به کانال‌های هدایت آب‌های سطحی که سبب ایجاد بوی تعفن در این کانال‌ها شده، اهمیت تسریع در عملیات اجرایی طرح ملی فاضلاب در این شهر را دو چندان کرده است.

حرکت لاک پشتی این طرح ملی و توقف عملیات اجرایی آن در چند سال گذشته همچنین سبب شده تا ورود فاضلاب شهری و خانگی به ۲  رودخانه واقع در قسمت شمالی و جنوبی گنبدکاووس که سال‌هاست که علاوه بر آلودگی زیست محیطی، سیمای این ۲ گذرگاه آبی را زشت و اسفناک نمایند، بر غم و غصه مردمان این شهر بیافزاید.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در همین پیوند به خبرنگار گفت که پروژه ملی جمع آوری فاضلاب این شهر که ۲۸ سال از زمان شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد و هنوز به نیمه راه نیز نرسیده است، مستلزم نگاه ویژه وزارت نیرو به این پروژه است.

امانقلیچ شادمهر افزود: هیچ پروژه فاضلابی در کشور نداریم که با گذشته ۲۸ سال هنوز فاز نخست آن به بهره‌برداری نرسیده باشد و بنده در این ارتباط علاوه بر سوال کردن از وزیر نیرو در یکی از کمیسیون‌های مجلس، بزودی این موضوع را در صحن مجلس مطرح خواهم کرد.

با وجود وعده مسوولان شرکت آب و فاضلاب گلستان و برخی مقامات کشوری این شرکت برای بهره‌برداری از مرحله نخست این طرح شامل تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ شماره ۹ آن تا پایان سال ۹۵ اما هنوز این مهم محقق نشده است و به گفته علیرضا هژبری مدیر بودجه و تجهیز منابع مالی شرکت آبفای استان اکنون برای تکمیل این مرحله به حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

گفته می‌شود با تکمیل مرحله نخست طرح جمع آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس و تصفیه خانه آن، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار متر مکعب آب در شبانه روز تصفیه (باز تولید) و برای مصارف کشاورزی اراضی اطراف آنکه سال هاست از مشکل خشکسالی و کم آبی رنج می‌برند، مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه از آلودگی‌های زیست محیطی ورود فاضلاب به ۲ رودخانه این شهر و بوی تعفن ناشی از آن نیز جلوگیری خواهد شد.

به گفته مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان گلستان از آغاز عملیات اجرایی طرح ملی جمع آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس در سال ۷۴ تا کنون برخی اقدامات از جمله انجام ۳۸ درصد شبکه درون شهری به مقدار ۸۳ کیلومتر، ۴۱ درصد از ۹ ایستگاه پمپاژ و ۸۵ درصد تصفیه خانه فاضلاب آن انجام شده و رساندن شبکه‌های اصلی و فرعی درون شهری این طرح به ۲۰۰ کیلومتر به همراه تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه فعلی آن باقی مانده است.

کلام آخر

علاوه بر پروژه‌های زیرساختی و عمرانی اشاره شده که هر کدام مزایای قابل توجه برای اهالی استان گلستان بالاخص نواحی شرقی آن دارد، برخی طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی و عمرانی دیگر در این منطقه وجود دارد که مردمان آن چشم امید به تدبیر و عمل دولت انقلابی آیت الله رییسی و کابینه‌اش برای به سرانجام رساندن آن دارند.

تسریع در ساخت بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی گالیکش که عملیات اجرایی آن در مهر ۹۷ شروع شد و ساخت بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی رامیان که عملیات اجرایی آن در فروردین ۹۹ شروع شد، اهتمام به طرح توسعه بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی حضرت معصومه (س) آزادشهر به ۱۳۰ تخت، تلاش برای تامین زمین ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی گنبدکاووس که چهار بیمارستان قدیمی و فرسوده دارد، اهتمام به مساله تامین آب آشامیدنی پایدار و تقویت شبکه برق نواحی شرقی گلستان بویژه اهالی مناطق مرزی و روستایی آن و تلاش برای تامین زمین و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی از دیگر مطالبات مردم این منطقه از دولت سیزدهم است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار