سرآمدی گلستان در تولید داروهای سرطانی، تاثیر منفی زمین خواران بر بنیان های اقتصادی، تفاهم نامه احیای بافت تاریخی گرگان، بررسی مشکلات واحدهای اقامتی، تفاهم نامه همکاری دانشگاه علی آباد با دانشگاه های خارجی، همایش ماهیگیری خانوادگی و بازدید از دو واحد تولیدی و صنعتی در آق قلا و اخراج خبرنگاران از جلسه وزیر

بسته خبری گوناگون استان گلستان

به گزارش گلستان 24، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از کارخانه 'آریاتیناژن' در شهرک صنعتی آق قلا که در زمینه تولید داروهای نوترکیب فعالیت می کند، گفت: گلستان در تولید داروهای سرطانی در کشور نمونه است. 

نعمت‎زاده در این بازدید فعالیت‎های صنعتی در گلستان را طی سال‎های اخیر مثبت خواند و افزود: صنایع این استان با فعالیت خوبی که از خود نشان داده اند توانسته اند که رتبه‎های برتر در سطح ملی را کسب کنند، گلستان در تولید داروهای سرطانی در کشور وضعیت خوبی دارد و می‎توان گفت نمونه است. 

وی به طرح‎های سرمایه‎گذاری در گلستان اشاره کرد و گفت: این استان ظرفیت خوبی برای سرمایه‎گذاری در بخش صنعت دارد که اگر این مهم محقق و زمینه ورود سرمایه‎گذاران تسهیل شود، رونق اقتصادی در استان گلستان ایجاد خواهد شد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که گلستان فرصت‎های خوبی در بخش صنایع تبدیلی، کشاورزی و غذایی دارد، اظهار کرد: اگر در این راستا صنعت و دانشگاه با یکدیگر ارتباط قوی برقرار کنند رونق اقتصادی ایجاد می‎شود. 

نعمت‎زاده استفاده از دانش‎ روز را در رونق اقتصادی استان گلستان مهم خواند و گفت: نمونه‎هایی از موفقیت هم گرایی بین صنعت و دانشگاه وجود دارد که می‎توان به شرکت آریاتیناژن اشاره کرد. 

***

دادستان عمومی و انقلاب گرگان در جمع دادستان های مراکز استان های کشور در مشهد گفت: تخریب اراضی کشاورزی و هجوم زمین خواران در سال های اخیر، سبب از بین رفتن بخشی از بنیان های اقتصادی استان گلستان شده است. 

حجت الاسلام سیدمصطفی حقی در این گردهمایی با تشریح ویژگی های جغرافیایی و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی گلستان گفت: از آن جا که این استان وابستگی زیادی به کشاورزی دارد، با تخریب اراضی و هجوم زمین خواران در سال های اخیر و تبدیل این اراضی به واحدهای ویلایی شاهد از بین رفتن بخشی از بنیان های اقتصادی، تغییر بافت اجتماعی، گسترش ناهنجاری ها و مشاغل کاذب در استان هستیم. 

وی با بیان این که از بین رفتن ساختار کشاورزی استان در مدت کوتاه سبب فروپاشی ساختارهای شکل گرفته بومی و سنتی می شود تصریح کرد: این تغییر وضعیت بدون فرصت لازم برای جایگزینی الگوی جدید صورت می گیرد و پیامدهای گسترده ای از جمله تبعات سوء اقتصادی و اجتماعی را خواهد داشت که بخشی از این مسئله در دستگاه قضایی نمود پیدا می کند. 

وی یکی دیگر از معضلات موجود در استان گلستان را از بین رفتن تنوع زیستی و گیاهی در اثر تخریب گسترده محیط زیست در سال های اخیر عنوان کرد و گفت: نقش عامل انسانی در این روند بیش از 80 درصد برآورد می شود که این امر لزوم توجه بیش از پیش به نحوه مدیریت و تخلفات انجام شده در سال های گذشته و جلوگیری از این روند را یادآور می شود. 

دادستان مرکز استان گلستان، اجرایی نشدن الگوی کشت صحیح، مناسب نبودن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اتخاذ سیاست های گوناگون و متفاوت در کشت اقلام کشاورزی و نبود نظارت دقیق در این بخش و همچنین نبود مطالعات بنیادین و اساسی در این زمینه را از علل بی انگیزگی به کشت و کار و فروش اراضی به سودجویان عنوان کرد. 

حقی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و لزوم توجه بیش از پیش به تولید داخلی و استقلال کشاورزی خاطرنشان کرد: ادامه روند تخریب زمین های کشاورزی، سبب از بین رفتن تولید محصولات استراتژیک در کشور از جمله گندم و برنج خواهد شد که این امر وابستگی بیش از پیش به واردات محصولات کشاورزی و از دست رفتن استقلال غذایی را در پی خواهد داشت. 

حجت الاسلام حقی با بیان این که حفر غیرمجاز چاه های متعدد و استفاده بی اندازه و غیراستاندارد از منابع آبی، بحران کمبود آب و پایین رفتن سفره های زیرزمینی را ایجاد کرده است بر لزوم تغییر سریع در این روند تاکید کرد و گفت: دستگاه های متولی امر باید با ارائه راه های جایگزین از جمله به کارگیری آبیاری صنعتی و کشت محصولات متناسب با اقلیم موجود از ذخایر آبی حفاظت کرده و دستگاه قضایی نیز باید با متخلفان این حوزه برخورد نماید. 

وی اجرای بیش از 100مورد از احکام قلع و قمع در گرگان و خلع ید از 756 هکتار از اراضی ملی گلستان را از موارد برخورد دستگاه قضایی استان با قانون شکنان در راستای حفظ و احیاء اراضی ملی عنوان کرد و افزود: برخورد قاطعانه با متخلفان و قانون شکنان در هر جایگاه و مقامی که باشند و صدور قرارهای سنگین کیفری و جریمه های حداکثری از عوامل موثر در جلوگیری از دست اندازی به عرصه های ملی، منابع طبیعی و کشاورزی است. 

*** 

با تلاش انجمن حامیان بافت های تاریخی سرزمین گرگان، تفاهم نامه حفاظت و احیای بافت تاریخی گرگان در خانه شفیعی به امضا رسید. 

این تفاهم نامه شش جانبه بین اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل اوقاف، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شورای اسلامی شهر و شهرداری گرگان و انجمن حامیان بافت تاریخی امضا شد. 

در همایشی که با حضور فعالان و حامیان میراث فرهنگی استان و گروهی از مسئولین به همت انجمن حامیان بافت های تاریخی سرزمین گرگان در خانه شفیعی سرچشمه برگزار شد، با امضای تفاهم نامه ای به نظارت عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، دستگاه های اجرایی مرتبط، دخیل و موثر در حفظ و احیای بافت های تاریخی به منظور باززنده سازی بافت کهن گرگان در برنامه ای مدون و مشخص، متعهد شدند. 

بازسازی محله قدیمی در گرگان، هدف مواد قید شده در این تفاهم نامه است. 

مسئول اجرایی این طرح، شرکت مادر تخصصی عمران و به سازی بافت های تاریخی وابسته به وزارت راه و شهرسازی است. 

از ماه گذشته، دفتر شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی بافت های کهن، نخستین دفتر خود در سطح کشور را در گرگان افتتاح کرد. 

بافت تاریخی گرگان، نخستین بافت ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور به سال 1310 شمسی است. 

این بافت در سال 1390 با طرحی به نام آفتاب، به منظور بهسازی بافت های فرسوده در مساحتی به ابعاد 5 هکتار، تخریب و انسجام نخستین خود را از دست داد. 

با این همه بافت تاریخی گرگان، با ویژگی های منحصر به فرد معماری، همچنان تنوع عناصر و ساختار مرکز محله های خود را حفظ کرده است. 

*** 

موانع و مشکلات واحدهای پذیرایی و اقامتی استان گلستان در نشستی مورد بررسی قرار گرفت. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این نشست گفت: نسبت به رفع مشکلات موجود و رسیدگی به موانع واحدهای پذیرایی و اقامتی استان در ارگان های دیگر نیز پیگیری های لازم به عمل خواهد آمد. 

ابراهیم کریمی در ادامه بر عدم استفاه از قلیان در واحدهای پذیرایی استان اشاره کرد و افزود: با اجرای فعالیت های جایگزین، برنامه های متنوع و اجرای موسیقی سنتی در این اماکن با اخذ مجوز از دستگاه های متولی می توان در جلب گردشگران همت گمارد. 

وی همچنین تلاش کلیه دستگاه های اجرایی استان را در راستای تبدیل گلستان از استان عبوری به مقصد گرشگری مهم و ضروری دانست. 

در ادامه این نشست مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری گلستان نیز ایجاد زیرساخت های گردشگری را در توسعه این صنعت مهم برشمرد و گفت: بخش عمده ای از زمینه های توسعه گردشگری استان، اماکن پذیرایی و اقامتی استان هستند که زمینه های آسایش و آرامش گردشگران فراهم می کنند. 

حیدرعلی احمدی همچنین پایبندی به قانون و مقررات را ضروری دانست و افزود: تا زمانی که قوانین وجود دارند باید به آن ها عمل شود و اگر نظری در خصوص موارد قانونی وجود دارد باید از طریق مراجع اداری انتقال داده شده و از طریق نمایندگان مجلس پیگیری شوند. 

وی در ادامه رفع موانع و مشکلات را از طریق گفت و گو و بررسی قابل پیگیری عنوان کرد و گفت: همه ما تمکین به قانون داریم ولی در عین حال انتظار حمایت نیز از قوانین داریم. 

در این نشست که با حضور اعضای جامعه واحدهای پذیرایی و اقامتی استان گلستان برگزار شد، ساماندهی واحدهای غیرمجاز و برگزاری جلسات مستمر واحدها با روسای نمایندگی های میراث فرهنگی در شهرستان ها و ایجاد کارگروه جهت پیگیری مطالبات و خواسته های واحدهای پذیرایی و اقامتی استان از سوی اعضا مطرح شد. 

*** 

مسئول امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد از عقد تفاهم نامه همکاری های آموزشی و پژوهشی این واحد با دانشگاه های کشورهای خارجی خبر داد. 

دکتر سید رضایی که در کنفرانس بین المللی آسایهل 2015 به میزبانی واحد اصفهان حضور داشت افزود: این کنفرانس با همکاری معاونت بین الملل سازمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آکسفورد (AUO) و مرکز همکاری های بین المللی آکسفورد (OICC) برگزار شد و تفاهم نامه همکاری میان واحد علی آباد با دانشگاه های کشورهای اندونزی و ترکیه منعقد شد. 

***

همایش ماهیگیری خانوادگی به مناسبت روز جوان و روز جهانی بدون دخانیات در آب بندان محمدآباد و با شعار 'ماهی غذای سلامتی' با استقبال پرشور مردم برگزار شد. 

این همایش با هدف ترویج فرهنگ مصرف آبزیان و تشویق مردم برای استفاده هر چه بیشتر از آبزیان در سبد غذایی خانواده به عنوان غذای سالم برگزار شده است. 

در برگزاری این همایش شیلات گلستان، کمیته ماهیگیری هیات ورزش های همگانی استان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان همکاری داشتند.

***

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: خدمات دولت تدبیر و امید در عرصه سلامت بی سابقه بوده و طرح تحول نظام سلامت با هزاران میلیارد تومان بودجه شاهکار دولت در این حوزه است. 

علی اصغر طهماسبی در جلسه مشترک کارگروه سلامت و امنیت غذایی و کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان که با حضور رئیس بنیاد بیماران خاص کشور در گرگان برگزار شد اظهار کرد: سرانه ای برای بیماران خاص در استان گلستان در نظر گرفته شده که دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است. 

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با بیان این که باید مرکز جامع بیماران خاص را در گلستان پایه گذاری کنیم افزود: ایجاد صندوق تعاون برای بیماران خاص، طرح ملی پیشگیری از بیماری های خاص، طرح بیمه رایگان بیماری های خاص و گسترش، تکمیل و تجهیز مراکز دیالیز از کارهایی مهمی است که در دستور کار مسئولان استان است. 

طهماسبی خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات درمان به بیماران خاص در گلستان در دستور کار ما قرار دارد و به این منظور جلساتی را با مدیران عامل بانک های استان داشته ایم. 

معاون سیاسی استاندار با اشاره به طرح تحول نظام سلامت در کشور افزود: در بیمه های شهری و روستایی در گذشته بالغ بر 38 درصد هزینه توسط خود بیمار پرداخت می شد در حالی که در حال حاضر کمتر از ده درصد در بیمه شهری و کمتر از 5 درصد در بیمه روستایی توسط بیماران پرداخت می شود. 

طهماسبی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند تمام بار حوزه سلامت را به دوش بکشد گفت: در بخش بهداشت و درمان و حوزه سلامت به یک عزم ملی و فرهنگسازی عمومی نیاز داریم تا در حوزه پیشگیری توانمند عمل کنیم. 

وی گفت: وضعیتی که اکنون ما در حوزه بهداشت داریم میراثی بوده که از گذشته به جا مانده و امید است با مشارکت سازمان های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت خیرین، صدا و سیما، خبرگزاری ها و اصحاب رسانه استان برای ایجاد فرهنگ پیشگیری و ارتقاء حوزه سلامت گام های بلندی در این حوزه برداشته شود. 

*** 

مسئول امور ایثارگران دستگاه قضایی استان گلستان با تاکید بر دوام و بقای فرهنگ ایثارگری و شهادت در جامعه گفت: باید روحیه ایثارگری در همه حوزه های علمی، فرهنگی، تولیدی و اقتصادی حاکم باشد. 

احمد جعفری در جمع اعضای امور ایثارگران دستگاه قضایی استان تداوم فرهنگ ایثارگری را رسالت امروز مسئولان فرهنگی برشمرد و افزود: دست اندرکاران این حوزه باید چگونگی ترویج روحیه ایثارگری و تعمیم آن به همه ابعاد زندگی افراد را بررسی کنند. 

وی با بیان این که انعکاس فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه می تواند امنیت کشور را تامین کند گفت: در صورتی که نگاه ما به فرهنگ در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد می توانیم در این بخش موفق عمل کنند. 

جعفری با بیان این که ایثارگران سرمایه های ارزشمند جامعه هستند، شناسایی ایثارگران دستگاه قضایی، تجلیل از خانواده های ایثارگران و ایجاد بانک اطلاعاتی ایثارگران دستگاه قضایی استان را از برنامه های در دست پیگیری امور ایثارگران استان گلستان عنوان کرد. 

هم اینک در دستگاه ها و نهادهای قضایی استان 450 ایثارگر فعالیت دارند. 

نشست امور ایثارگران استان گلستان در اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس برگزار شد. 

*** 

موزه گرگان مورد بازدید حجت الاسلام حقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان قرار گرفت. 

این بازدید در جهت تعامل و همکاری های بیشتر بین مراجع قضایی و اداره کل میراث فرهنگی و با هدف آشنایی و بررسی وصول و نگهداری اشیای فرهنگی تاریخی موجود در موزه های گرگان اعم از اشیای حاصل از کاوش های باستان شناسی، قاچاق اشیا و اشیای واصله از مراجع قضایی و همچنین اشیای اهدایی به منظور آشنایی از روند مستندسازی و جمع آوری اطلاعات و نگهداری این اشیا صورت گرفت. 

*** 

در احکام جداگانه از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، محمدحسین منتظری به عنوان کارشناس ارزیابی عملکرد و رییس حوزه ریاست، یاسر قندهاری به عنوان رییس اداره میراث فرهنگی گرگان و طاها عسگری به عنوان رییس اداره میراث فرهنگی بندرگز معرفی شدند. 

همچنین طی حکمی سارا اخوت به سمت معاون صنایع دستی منصوب و مریم حاجی ابراهیمی به سمت جانشین معاونت صنایع دستی معرفی شد. 

***

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ای که با مدیران و شورای هم خانواده صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در گرگان داشت، دستور داد از فعالیت خبرنگاران برای پوشش جلسه جلوگیری شود. 

در این نشست که به دعوت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان صورت گرفت خبرنگاران صدا و سیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه ایران حضور داشتند اما در ادامه جلسه نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار ترک آنان از جلسه شد و گفت که در جلسه هم خانواده این بخش، جای خبرنگاران نیست. 

این موضوع به دلخوری خبرنگاران منجر شد بطوریکه یکی از آنها مشاجره لفظی کوتاهی با همراهان وزیر داشت. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از این نشست، گفت: عقب ماندگی صنعتی استان های شمالی کشور از سالیان پیش به این دلیل است که به غلط جا افتاده به کشاورزی لطمه می زند. 

به گفته وی، در حالی که کشاورزی و محیط زیست و صنعت می توانند همانطور که در دنیا اینگونه است، مکمل و در کنار هم باشند. 

نعمت زاده افزود: اگر صنعت را بدرستی بشناسیم نه تنها آلوده کننده نیست بلکه اصلاح کننده تمام بخش ها می باشد. 

استاندار گلستان نیز در این نشست از وزیر صنعت خواست که نگاه ویژه در منابع بانکی برای رونق سرمایه گذاری در این استان داشته باشد. 

کمک به تکمیل مجتمع پتروشیمی گلستان، تعاملات مالی معادن زغال سنگ، عملیاتی کردن احداث کارخانه دو میلیون تنی فولاد در استان از موارد دیگری بود که دکتر صادقلو استاندار از وزیر صنعت برای توسعه صنعتی این خطه شمالی کشور درخواست کرد. 


***


علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: برقراری فوق العاده شغل فرهنگیانی که با شرایط خاص در مناطق مرزی مشغول به کار هستند، از طریق مبادی ذیربط پیگیری می شود. 

در صورت برقراری این فوق العاده برخی معلمان گلستان از آن برخوردار خواهند شد./ایرنا


 

ارسال نظر

  • پایگاه خبری آبشار شهر خان ببین
    0

    بی مهری مسؤلین شهرستانی به قهرمان فندرسکی کاراته آسیا

    http://www.absharnews.ir/?p=6063

آخرین اخبار