مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به تعهد ۵۰ هزار هکتاری این سازمان برای اجرای طرح زهکشی گفت که تاکنون ایجاد کانال اصلی زهکشی برای پوشش ۳۵ هزار هکتار از اراضی شوره‌زار استان به پایان رسید.

تاکنون ایجاد کانال زهکشی ۳۵ هزار هکتار اراضی گلستان پایان یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحسن کیاالحسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: امسال برای اجرای طرح زهکشی اراضی شوره زار گلستان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

به گفته وی اعتبار تعیین شده برای اجرای زهکشی این ۵۰ هزار هکتار، هشت هزار میلیارد ریال است و تلاش می کنیم تا دو ماه آینده اعتبار باقی مانده به استان تزریق شود.

 کیا الحسینی اضافه کرد: اکنون در سطح ۱۰ هزار هکتار از این اراضی، ایجاد ابنیه زیر پوشش طرح زهکشی در دست اجراست.

وی گفت: از ۵۰ هزار هکتار اجرای طرح زهکشی در گلستان، ۳۰ هزار هکتار آن در شمال رودخانه های گرگانرود و قره‌سو و بقیه در نوار جنوبی استان واقع در گرگان تا بندرگز قرار دارد.

زهکشی ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان و طرح توسعه سامانه‌ نوین آبیاری در ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های محدوده سد وشمگیر آق‌قلا دی ماه پارسال با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) سپاه، استاندار و مسوولان گلستان به صورت متمرکز در کردکوی آغاز شده بود.

از جمله مزایای اجرای طرح زهکشی افزایش راندمان تولید، هدایت آب باران و آب‌های سطحی به آب بندان‌های کشاورزی و تالاب‌ها، خروج آب از زمین‌ و بازچرخانی آن برای استفاده در آبیاری محصولات کشاورزی است.

زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی گلستان سال ۹۳ در سفر استانی هیات دولت به تصویب هیات دولت رسید.

طرح زهکشی اراضی در گلستان توسط سازمان جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان پیگیری می شود که مطابق آمار ارائه شده، ۱۱۰ هزار هکتار توسط جهادکشاورزی و ۱۰ هزار هکتار توسط شرکت آب منطقه ای اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری و بخشی از اراضی منطقه جنوبی استان به دلیل ماندابی، امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

اقتصاد ساکنان گلستان بر پایه کشاورزی استوار است که هر ساله ۶۶۷ هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی این استان به زیر کشت محصولات می رود و در تولید ۱۵ محصول رتبه های اول تا پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار