به جای اینکه نه مطلق به ورود خودرو به النگدره داشته باشیم و با این کار فضایی برای آسیب به محیط زیست توسط سگ گردان ها ایجاد کنیم، متولیان پارک جنگلی النگدره را با طرح های پایشی مدیریت کنند.

ضرورت نصب شمارشگر برای ورود تعدادی مشخص خودرو به النگدره/ بی‌برنامگی بلای جان النگدره

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ در ماه های اخیر ورودی النگدره برای خودروها به دلیل کرونا ممنوع شد، پس از فروکش کردن کرونا این محدودیت ها همچنان ادامه داشت و این مسئله باعث اعتراضات ازسوی برخی از شهروندان در این زمینه شد.

از سویی برخی از فعالان محیط زیستی نیز معتقد هستند که عدم ورود خودرو به احیای این منطقه کمک می کند و لذا خواستار عدم حضور خودرو به پارک جنگلی النگدره هستند.

اما به نظر می رسد که آن چیزی به پارک جنگلی النگدره آسیب وارد کرده بی برنامگی و مدیریت این مکان است، چرا که حضور افراد به صورت پیاده و یا سگ گردانی که به عماق این پارک جنگلی می روند می تواند به همان میزان ورود خودرو آسیب برای محیط زیست و حیات وحش این منطقه به وجود بیاورد.

از سویی دیگر در گذشته میزان پراکنش جمعیت به دلیل ورود خودر بیشتر بود ولی در حال حاضر تعداد زیادی از گردشگر و طبیعت گر در فضای محدودتری تردد می کنند و این مسئله  باعث شده که آسیب به این پارک جنگلی به ویژه در قسمت های ورودی بیش از گذشته شود و ادامه این روند باعث نابودی بیشتر این منطقه خواهد شد.

پیشنهاد می شود متولیان مدیریت پارک جنگلی النگدره براساس ضوابط محیط زیستی با نصب شمارشگر خودرو در ورودی و خروجی این پارک به تعداد مشخصی خودرو اجازه ورود به این پارک جنگلی را بدهد و همچنین از ورود برخی خودروها آفرود و سنگین به این پارک جلوگیری کند.

همچنین شهرداری می تواند با ایجاد طرح جنگلداری شهری در نقاطی حاشیه ای شهر زمینه و تفرجگاه های بیشتر زمینه را برای توازن مدیریت شهری به وجود بیاورد.

به نظر می رسد که شهرداری گرگان باید جنگلداری شهری را در دستور کار قرار دهد و با این اقدام علاوه بر مدیریت درختان و جمعیت آن در محیط شهری به بهبود شرایط شهر نیز کمک کند.

جنگلداری شهری شامل برنامه ریزی و مدیریت، از جمله برنامه ریزی عملیات مراقبت و نگهداری از جنگل شهری است، جنگلداری شهری از نقش درختان به عنوان بخش مهمی از زیرساخت های شهری حمایت می کند. 

جنگل‌بانان شهری درختان را کاشت و نگهداری می‌کنند، از حفاظت مناسب درختان و جنگل‌ها حمایت می‌کنند، تحقیقات انجام می‌دهند و مزایای بسیاری را که درختان ارائه می‌دهند ترویج می‌کنند و جای این موضوعات در شهر گرگان خالی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار