روستاهای تاریخی تفریحی «زیارت» یا «توشن» گرگان فقط یک راه ورودی دارند که مسدودسازی آنها و نظارت بر انتقال مصالح در کنار نظارت شدید بر متولیان ایست و بازرسی راه‌ها تنها طریق جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز است البته شناسایی و برخورد یکسان با همه متخلفان تنها راه ممکن در این فرض است.

مسدودسازی تنها راه «زیارت» برای نظارت بر انتقال مصالح ساختمانی/ آیا ملاحظات زیست‌محیطی فقط برای گلستان است؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، روز پنجشنبه ۲۵ آذر حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس محترم قوه قضائیه و معاونان به گلستان سفر کردند. در این سفر نشست‌هایی با نخبگان و گروه‌های مردمی و فعالان اقتصادی انجام شد. با عنایت به سخنان نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان گروه‌ها و مطالب بیان شده از سوی رئیس قوه، ذکر نکاتی چند بی‌فایده نخواهد بود.

 
آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان در خصوص رعایت حقوق عامه و لزوم حفظ آن خصوصا در حوزه‌های آب و خاک و ریزگرد و جنگل و توجه به مطالبات مردمی با عنایت به توسعه استان و توجه به منابع ملی برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال و وضعیت نابسامان شرکت بدون فعالیت پتروشیمی گلستان و نیز جزیره آشوراده و استفاده بهینه از آن با هدف توسعه منطقه و توریسم دریایی مطالبی بیان داشتند.

با اینکه طبق لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت چنانچه هر شرکت سهامی بعد از ثبت به مدت یکسال فعالیت خود را آغاز نکند هر ذینفعی حق دارد انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد. ولی به‌نظر می‌رسد هیچ عزمی برای انحلال شرکت و بازگرداندن حقوق سهامداران پتروشیمی در استان نیست.

مقامات استانداری وقتی برای تشکیل و تامین سرمایه شرکت و الزام کارکنان دولت به خرید سهام شرکت فعالیت می‌کردند حالا چرا هیچ اقدامی برای انحلال شرکت انجام نمی‌دهند و حتی اثری از تشکیل مجامع عمومی نیست؟

فقط سرمایه هنگفتی در اختیار گروهی قرار گرفت که در کار دلالبازی و خرید زمین و ساختمان‌سازی صرف می‌شود و سود آن در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گیرد و سهامداران معترض با بازپرداخت مبلغ آورده چند سال قبل و سلب سهامداری، تنبیه می‌شوند.

با این وضعیت اگر مجددا مقامات استانی مردم را به سرمایه‌گذاری در پروژه دیگری دعوت کنند آیا رغبتی به اجابت دعوت وجود دارد؟
 
درباره «جزیره آشوراده» همچنانکه در زمان تصدی خود در معاونت دادگستری گفته بودم باز هم بر گسترش حوزه اقتصاد دریایی، گردشگری دریایی و ماهیگیری عمومی در مناطق تحت حفاظت شیلات تاکید می‌کنم، چرا این تغییر کاربری‌ها در جزایر خلیج‌فارس و سواحل مرکزی و غربی دریای خزر به ثمر نشست و حالا فقط برای آشوراده خطر زیست محیطی دارد؟

* معتقدان به حفظ محیط زیست در «آشوراده» چه اقدامی برای توسعه سرمایه‌گذاری در منطقه کرده‌اند/ چگونه و به یکباره احداث «تله‌کابین گرگان» با نابودی منابع ملی و جنگل همراه می‌شود؟

معتقدان به حفظ محیط زیست در «آشوراده» چه اقدامی برای توسعه سرمایه‌گذاری در منطقه کرده‌اند و چه میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال در منطقه به‌وجود آوردند و چند کارگر را به کار مشغول و دغدغه چند خانواده در بیکار شدن سرپرست خانوار را رفع کردند که حالا انتظار دفاع و حمایت از زیست بوم منطقه را دارند؟

نه تنها پروژه گردشگری دریایی در جزیره آشوراده قابل اجراست بلکه چرا پروژه مسافرت دریایی بین بندر ترکمن و بندر انزلی حد شرقی و حد غربی جنوب دریای خزر با استقرار دو فروند کشتی امکان‌پذیر نباشد که مردم در روزهای تعطیلات از این سفر دریایی لذت ببرند؟

 

همین مخالفت بی‌مبنا و ریشه درباره «تله‌کابین گرگان» نیز وجود دارد و چندین سال است که استان را درگیر کرده است، در حالی که در استان‌های مازندران، همدان و شاید گیلان پروژه تله‌کابین در دل جنگل و منابع طبیعی ایجاد و گردشگران زیادی را به استان جذب کرده است چگونه و به یکباره در استان گلستان با نابودی منابع ملی و جنگل همراه شده است؟

برپایی این پروژه با قطع چند درخت مواجه است و چه راهکاری برای جایگزین‌های حفظ محیط زیست و استفاده از این نعمت برای رشد اقتصادی و اشتغال مانند سایر استان‌ها وجود دارد؟

چرا مرثیه‌سرایی و سوگواری فقط برای منابع طبیعی و خلیج گرگان است و چه افرادی پشت این سناریو قرار دارند؟

چند درصد از مردم گلستان موافق ممنوعیت صنعت گردشگری در آشوراده و تله‌کابین گرگان هستند و آیا اصولا از مردم استان نظرخواهی شده است و آیا طبق نظر مردم استان عمل می‌شود؟

چه بسا همین برخوردها است که بی‌توجهی به حفظ و نگهداری از جنگل و درختان را در استان گسترش می‌دهد.

در خصوص تاکید رئیس قوه در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق روستایی و اختصاصا در روستای گردشگری «زیارت گرگان» باید گفت: اگر واقعا قصد برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای گردشگری را داشته باشید از همه روستاها و اراضی کشاورزی مجاور جاده‌ها آغاز کنید و اختصاصا به «زیارت» یا «توشن» گرگان پرداخته نشود.

* مسدودسازی تنها راه روستای «زیارت» برای نظارت بر انتقال مصالح تنها راه جلوگیری از ساخت‌وساز‌ غیرمجاز است/ شناسایی و برخورد یکسان با همه متخلفان تنها راه ساخت‌وساز غیرمجاز است.

کما اینکه روستاهای تاریخی تفریحی «زیارت» یا «توشن» گرگان فقط یک راه ورودی دارند که مسدودسازی آنها و نظارت بر انتقال مصالح در کنار نظارت شدید بر متولیان ایست و بازرسی راه‌ها تنها طریق جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز است.

در عین حال برخورد با متخلفان اداری که گاهی اوقات ساختمان‌های چند طبقه در حال ساخت یا ساخته شده را نمی‌بینند ولی خشت روی خشت گذاشتن در یک نقطه را به‌خوبی رصد کرده و تعقیب کیفری را شروع می‌کنند. شناسایی و برخورد یکسان با همه متخلفان تنها راه ممکن در این فرض است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار