مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به فعالیت سامانه ناپایدار جوی از شامگاه امشب جمعه در آسمان استان گفت که بر اثر فعالیت این سامانه، ارتفاع امواج در دریای خزر به ۲ متر خواهد رسید و اهالی ساکن در مناطق کوهستانی منتظر بارش ۱۰ سانتیمتر برف باشند.

برف و کولاک در راه گلستان،ارتفاع امواج دریا به ۲ متر می‌رسد

به گزارش گلستان ۲۴؛ نوربخش داداشی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در مدت زمان فعالیت  این سامانه که تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت،  تردد قایق‌های صیادی و گردشگری تا چند روز آینده خطرناک است.

وی افزود: طی این مدت  فعالان مزارع پرورش ماهی در قفس و شاغلان تاسیسات دریایی برای مواجهه با امواج دریا باید نسبت به استحکام بخشی سازه های شناور خود اقدام کنند.

حدود ۲۰ مزرعه پرورش ماهی در قفس در نقاط فراساحلی گلستان دایر است و قریب به ۲ هزار فروند قایق نیز در دریای خزر و خلیج گرگان به ماهیگیری و فعالیت های مرتبط با گردشگری می‌پردازند.

استان گلستان بیش از ۱۰۰ کیلومتر ساحل دارد و بخشی از جمعیت شهرهای بندرگز، گمیشان و بندرترکمن به ماهیگیری در دریای خزر مشغول هستند.

 مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: بر اثر فعالیت این سامانه کاهش ۱۲ درجه ای دما و بارش ۱۰ تا ۲۰ میلیمتری باران در برخی نقاط دشت و کوهپایه و در نتیجه آبگرفتگی معابر و بارش برف در ارتفاعات بیش از هزار و ۲۰۰ متر استان پیش بینی می شود.

داداشی تصریح کرد : بر اساس پیش بینی ها بارش باران ناشی از فعالیت این سامانه در مناطق شرق استان بیشتر است و کاهش دمای حداکثری روزانه از جمله پیامدهای این سامانه است به نحوی که حداکثر دما به کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

 به گفته وی کاهش شعاع دید و مه آلود شدن جاده های کوهستانی از دیگر پیامدهای این سامانه است. 

استان گلستان دارای ۲۸ مرکز باران سنجی برخط و ۱۴۰ مرکز ایستگاه هواشناسی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار