دور استان گلستان یک دایره کشیده شده و با آمارهای غلط دور همین دایره اعلام می‌شود که در رتبه اول قرار داریم و هیچ اتفاقی هم برای پیشرفت استان نمی افتد، از سویی دیگر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اتاق خلوت و لابی‌گری برای یکسری افراد خاص شده است، 90 درصد تسهیلات استان نیز دست 10 نفر قرار گرفته که آنها هم مدعی هستند.

ستاد رفع موانع تولید اتاق خلوت برخی افراد شده است/ 90 درصد تسهیلات رونق تولید گلستان در دست 10 نفر

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، مشکلات بغرنج استان گلستان در یک میزگرد تخصصی با عنوان حرف حساب مورد ارزیابی قرار گرفت تا دلایل عقب‌ماندگی چندساله در این حوزه بررسی شود تا گره کار آشکار و برای رفع آن تلاش شود، حرف‌هایی در این میان از سوی مسئولان استان رد و بدل شد که خواندن و دانستن آن برای مخاطبان این پایگاه خبری خالی از لطف نیست.

*** منتظری: عدم احساس مسئولیت از مشکلات جدی مسئولان ناکارآمد در گلستان

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات صنعت استان گلستان گفت: در مقطعی می‌گفتند که گلستان یک استان کشاورزی است و صنعت در آن مطلقاً ممنوع است که این یک نگاه افراطی بود، ما معتقد هستیم باید نوع نگاه به واقع‌بینانه اصلاح شود.

غلامرضا منتظری با تاکید بر اینکه هنوز نگاه افراط‌ وتفریط وجود دارد، افزود: باید باورمان شود که مزیت نسبی گلستان کشاورزی است اما نیازمند صنایعی هستیم که کشاورزی ما را تهدید نکند و پاسخ‌گوی نیازهایمان باشد و این شدنی است.

وی در خصوص دلایل عقب ماندگی صنعتی استان بیان کرد: اگر واقعاً مصادیقی وجود دارد، شفافیت را برای همین گذاشتند با یکدیگر تعارف نکنیم فهرستی ارائه شود تا اگر لازم باشد قوه قضاییه و سازمان بازرسی ورود پیدا کنند ما نمی‌توانیم شاهد صحنه‌هایی تلخ باشیم و زمان را از دست بدهیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم احساس مسئولیت و پیگیری مصوبات پروژه‌ها یکی از مشکلات جدی از سوی مسئولان ناکارآمد است، گفت: دو نمونه آن را مصداقی و شفاف اشاره می‌کنم اسفندماه سال گذشته پروژه گردشگری و تجاری با حمایت مؤسسه اعتباری ملل در کمربندی گرگان کلنگ‌زنی شد پس‌از هفت ماه بانک آمده و می‌گوید زمین معارض پیدا کرده‌است.

منتظری ادامه داد: با همکاری شیر پگاه دامداری دوهزار رسید توافق و زمین آن‌هم انتخاب شد اما پس‌از پنج ماه رفتیم خدمت حمیدی فرماندار وقت و ایشان گفتند یکسری مسائل باید حل‌وفصل شود، با این توجیه و تفسیرها سرمایه‌گذار با چه انگیزه‌ای باید کار کند.

وی با اشاره به اینکه ضعف در مدیریت‌ها است، گفت: عنصر مدیریت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد بنده در یک نگاه به کارنامه مدیریت حوزه صنایع نمره مثبت نمی‌دهم، مدیریت اگر تحول‌خواه باشد همراه با روحیه جهادی و انقلابی باشد باید زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم کند.

*** بهرامی: آمار غلط ما را از گردونه رقابت با استان‌های هم‌جوار خارج می‌کند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان نیز با برشمردن مشکلات صنعت استان گفت: در استان طی یک دهه فضایی به‌وجودآمده و با آمارسازی غلط درون استان خودمان دایره کشیدیم و دور دایره همه‌اش می‌گوئیم ما استان اول هستیم و هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

رمضان بهرامی با تاکید بر اینکه آمار غلط ما را از گردونه رقابت با استان‌های هم‌جوار خارج می‌کند، ابراز کرد: باید فضا را برای سرمایه‌گذار آماده کنیم، فضایی که حاکم بر استان است آماده برای جذب پذیرش سرمایه‌گذار نیست به‌خاطر این‌که سرمایه‌گذار مؤلفه‌های زیادی را می‌بیند.

وی ادامه داد: در رابطه با فضای کسب‌وکار می‌بینیم یک کارشناس واحد تولیدی را تعطیل می‌کند چه کسی پشت‌پرده این مسائل است، در حقیقت اگر پشتوانه قوه قضاییه در حمایت از تولید طی یک‌سال اخیر نبود همین واحدهای فعلی هم تعطیل می‌شدند و مشکلات بعدی که می‌تواند استان ما را دچار عقب‌ماندگی کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با انتقاد از رویه حاکم بر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیان کرد: ستاد تسهیل شده یک اتاق خلوت برای لابی یکسری افراد؛ بیش از  450 مصوبه وجود دارد این اسناد اگر واقعاً حق مردم است چرا در ستاد تسهیل مردم را سرگرم می‌کنند و می‌گویند نه نمی‌شود.

بهرامی گفت: 90 درصد تسهیلات استان ما دست 10 نفر است که این‌ها خودشان مدعی هستند آن 90 درصد بی‌پناهی که در حوزه تولید هستند هم مجبورند از گردونه رقابت خارج شوند.

*** طلوعیان: محیط برای سرمایه‌گذاری مهیا نیست

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان خطاب به نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: من یک سوالی از آقای منتظری دارم شما در استان یک دور بزنید و ببینید از این منابعی که در اختیار سازمان مدیریت و استان است چند درصد آن صرف زیرساخت‌های بخش صنعت می‌شود از این منابع آبی که در استان است چند درصد آن صرف صنعت استان می‌شود این‌ها همه درد صنعت است.

حسین طلوعیان افزود: وقتی شما مدیریت صنعتی را محکوم می‌کنید خواهش می‌کنم این‌ها را هم بررسی کنید از سرمایه‌گذارانی که به استان دعوت کردید بپرسید کجای کار شما گیر است اگر گره کار در صنعت بود آن‌وقت از ما گلایه کنید محیط برای سرمایه‌گذاری مهیا نیست من هم به این‌موضوع اذعان دارم.

*** آسیابی: بانک‌ها نباید بخشی از تسهیلات وام گیرندگان را بلوکه کنند

رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز گفت: در جلسات ستاد استانی اقتصاد مقاومتی دو جلسه با بانک‌ها بوده‌ است 20 مورد مشکل بانکی احصا کردیم که نیاز به اصلاح قانون ندارد نیاز به تغییر رویکرد دارد و اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها است.

آسیابی افزود: به عنوان مثال عدم ارائه قرارداد به تسهیل گیرنده که این مشکل قانونی نیست یا مشکل بلوکه کردن بخشی از تسهیلات مثلاً بانک ده میلیارد تسهیلات می‌دهد و دو میلیارد آن را به‌عنوان بخشی از سپرده حفظ می‌کند که این جزو مقرراتی است که بانک مرکزی آن را ممنوع کرده اما به آن عمل نمی‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار