معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان گفت: فقر مالی از مهمترین علل بی‌سوادی در استان گلستان به شمار می‌رود.

فقر مالی بیشترین علل بی‌سوادی در گلستان است/ فعالیت 9 مرکز یادگیری محلی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، محمد حبیبی امروز با گرامیداشت هفته سوادآموزی اظهار کرد: بزرگترین چالش سوادآموزی شناسایی بی‌سوادان است و فقر مالی از مهمترین علل بی‌سوادی در استان گلستان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مسوول فقرزدایی در جامعه نیست، تصریح کرد: ۹۶.۶ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان گلستان باسواد هستند و این آمار برابر با میانگین کشوری است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان ابراز کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۹۴.۳ درصد جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال گلستان بی‌سواد بودند که با برگزاری دوره‌های سوادآموزی این عدد رو به کاهش است.

حبیبی در خصوص انواع سواد از نگاه یونسکو خاطرنشان کرد: از دیدگاه یونسکو سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد تربیتی و سواد رایانه‌ای است.

وی با بیان اینکه سواد یک مهارت اجتماعی است، افزود: سواد نخستین گام در توسعه فردی و اجتماعی است و همچنین سوادآموزی باید به یک مسوولیت و تعهد اجتماعی تبدیل شود جامعه محور کردن سوادآموزی یک ضرورت است و شرکای سوادآموزی باید ایفای نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

* ۵۵ درصد آموزش‌های نهضت سوادآموزی در مناطق روستایی گلستان انجام می‌شود

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به اینکه ۹ مرکز یادگیری محلی در گلستان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: دو مرکز دولتی، پنج مرکز غیردولتی و دو مرکز مشارکتی در گستان وجود دارد و همچنین سه مرکز غیردولتی مجری طرح بسته تحولی سواد زندگی به افراد بی سواد هستند.

حبیبی با بیان اینکه ۵۵ درصد آموزش‌های نهضت سوادآموزی در مناطق روستایی گلستان انجام می‌شود، تصریح کرد: دوره‌های سوادآموزی، تحکیم و انتقال، مهارت‌های اجتماعی، حقوق شهروندی، آموزش سواد پایه و برخی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از مباحث قابل تدریس در مراکز یادگیری محلی در گلستان است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد جمعیت سوادآموزان گلستان را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: مبنای ما سرشماری است براساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد ۶۴۳ نفر بی‌سواد بودند.

با بیان اینکه جریان سوادآموزی سه بخش دارد، ابراز کرد: جریان سوادآموزی از سه بخش شناسایی، جذب و آموزش تشکیل شده است که کار جذب و آموزش بر عهده آموزش و پرورش است ولی انتظار داریم در شناسایی افراد بی‌سواد سایر دستگاه‌ها اقدام کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار