بی‌کیفیتی و افزایش افسار گسیخته قیمت کود و سم در کنار خشکسالی بی‌سابقه در دو سال اخیر موجب نابودی بخش زیادی از محصولات زراعی و باغی در گلستان شده است،در حالی¬که مشکلات روزافزون در بخش کشاورزی، جان محصولات و تولیدات زراعی و باغی در گلستان را می‌گیرد اما تدبیر جدی در خصوص رفع مشکلات بخش کشاورزی در دستور کار مسوولان نیست.

بی‌کیفیتی و افزایش قیمت کود و سم، تیر خلاص به سوی کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، افزایش تحریم­‌ها طی چند سال گذشته به بخش‌های مختلف اقتصادی فشار مضاعفی وارد کرد، در این میان یکی از بخش­‌های مهم اقتصادی کشور که بیشترین فشارها به آن تحمیل شد، بخش کشاورزی بود.

تحریم،کاهش ریزش­‌های جوی و تغییر اقلیم و از سویی افزایش چند برابری قیمت کود و سم و هزینه‌‌های بالا در بخش کشاورزی تأثیر نامطلوبی را بر تولید محصولات و البته اقتصاد کشاورز بر جای گذاشت.

کود و سم از نهاده‌های مهم و ضروری برای مبارزه با آفات و بیماری­‌ها و رشد گیاه محسوب می­‌شود اگر نهاده‌­ها در زمان مناسب و مقدار کافی به دست کشاورز نرسد عملکرد محصول هم از لحاظ کیفی و هم کمی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت در کنار گرانی افسار گسیخته کود و سم موضوعی که موجب نارضایتی اکثر کشاورزان گلستانی شده است کیفیت پایین سموم در بازار است کشاورزان انتظار دارند در شرایطی که با مشکلات زیادی برای تولید محصولات دست و پنجه نرم می­‌کنند حداقل برای ادامه فعالیت خود نهاده­‌های با کیفیتی به دست آنها برسد.

در حالی که سم و کود یکی از نیازهای اصلی کشاورزان محسوب می­شود اما از سال ۱۳۹۹ و با حذف ترجیحی برای واردات این دو نهاده مهم، وارد کنندگان بخش خصوصی مجبور به واردات این کالاها با ارز نیمایی شدند، امری که به شدت بر افزایش قیمت این دو نهاده تأثیر منفی بر جای گذاشته است.

اقتصاد نخست گلستان بر پایه کشاورزی شکل گرفته و بدون تردید افزایش قیمت­‌ها و از سویی بی‌کیفیتی آن­ها بر تولید و اقتصاد گلستان تأثیر منفی می­‌گذارد.

*نارضایتی کشاورزان گلستانی از کیفیت و اثرپذیری پایین سموم/ نظارتی بر توزیع سموم تقلبی در بازار نیست

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ابراز نارضایتی از کیفیت پایین سموم در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه طی دو، سه سال اخیر با وجود آنکه قیمت سموم روند صعودی داشته اما روز به روز از کیفیت سموم کاسته می­شود و اثرپذیری کمتری روی آفات دارد.

صادق جعفری تصریح کرد: کشاورز سم را بر حسب نیاز خود از بازار تهیه می­‌کند به امید آن که زراعت خود را در مقابل هجوم آفات ایمن و کنترل کند اما شاهد تأثیرپذیری بسیار پایین سموم در مزرعه هستیم.

وی افزود:وقتی سم­پاشی در مزرعه انجام می‌­شود کشاورز چند روز منتظر می­ماند تا آفات کم شود اما در کمال تعجب نه تنها شاهد کم شدن جمعیت آفات هستیم بلکه هجوم آفات و میزان خسارت به مزرعه بیشتر می­‌شود.

کشاورز گلستانی با انتقاد از عدم نظارت بر کیفیت سموم و جولان سموم تقلبی در بازار گفت: وقتی انتظار کشاورز از کیفیت سموم برآورده نشود مجبور است مجدد از سم در مزرعه استفاده کند که این امر علاوه بر تحمیل هزینه­‌های سرسام آور به کشاورز موجب دلسردی وی خواهد شد.

*بیشترین خسارت کشاورزی گلستان در سال گذشته از کمبود نهاده بود/ مسوولان از وجود سموم تقلبی و بی‌کیفیتی آن اطلاع دارند، اما بر این موضوع سرپوش گذاشته می­‌شود

به گفته دبیر خانه کشاورز گلستان، کشاورزی در حال حاضر برای بهره­‌برداران صرفه اقتصادی ندارد و کشاورز برای بقای خودش فشار زیادی به آب و خاک وارد می‌­کنند.

علیقلی ایمانی تصریح کرد: مسوولان باید با نگاه اقتصادی برای کشاورزی برنامه­‌ریزی کنند تا هم آب، خاک و معیشت کشاورزان حفظ و تأمین شود.

وی افزود: حفظ معیشت کشاورزان تا حدود زیادی به بازرگانی محصولات باز می­‌گردد و مسأله بعد تأمین نهاده به مقدار کافی و در زمان مناسب است، سال گذشته بیشترین خسارت بخش کشاورزی استان از کمبود نهاده بود چرا که در کنار افزایش قیمت نهاده‌­های مهم هم‌­چون کود و سم این نهاده‌ها از کیفیت لازم برخوردار نبودند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه همه مسوولان از بی­‌کیفیتی سموم و کود اطلاع دارند ولی بر این موضوع سرپوش گذاشته می­‌شود، افزود: کود تقلبی در بازار وجود دارد چون شرکت خدمات حمایتی به اندازه نیاز کشاورزان نمی‌­تواند کود تهیه کند از طرفی کودهای شرکت خدمات حمایتی بسیار گران است، وقتی کشاورز برای تأمین کود به بازار مراجعه می­‌کند با کود و سموم تقلبی که تعداد آن نیز زیاد است در بازار مواجه می­‌شود.

ایمانی بیان کرد: در برخی محافل مسوولان اذعان می­‌کنند که آزمایش‌های لازم در خصوص کیفیت کود و سموم موجود در بازار انجام می­‌شود در حالی که کودی که روی پاکت آن نوشته 46 درصد فسفر، وقتی آن را مورد آزمایش قرار دادیم چهار درصد فسفر داشت، وقتی سموم را نیز مورد آزمایش قرار دادیم ماده مؤثر سم اصلأ در آن وجود نداشت تمام این خسران و ضررها در نهایت به جامعه کشاورزی و اقتصاد کشور باز می­‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: باید فکر اساسی در خصوص کیفیت  وجود سموم تقلبی در بازار شود نمی‌­توان از کشاورز انتظار داشت هر زمان که کود و سم را خریداری کرد آن را در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار دهد این کار بسیار هزینه‌بر است و با وضعیت اقتصادی کشور انجام چنین کارهای در توان وی نیست.

*دولت تمرکز خود را در بحث نظارت­‌ها تقویت کند

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در خصوص ابراز نارضایتی کشاورزان از کیفیت پایین سموم در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: گاهأ ممکن است برخی کشاورزان در زمان مناسب و با تکنیک مناسب  سموم را استفاده نکنند یا اینکه سموم را با هم ترکیب کرده که این امر مشکلاتی را در خصوص کنترل آفات ایجاد می­کند.

ابوالفضل فرجی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مواد تکنیکال سموم وارداتی است، افزود: این امر باعث شده در شرایطی مثل امسال که با شرایط نامناسب آب و هوایی و دمای بالا در استان مواجه بودیم کنترل آفات کشاورزی بسیار سخت شود.

وی در خصوص نظارت بر کیفیت کود و سم در بازار گفت: متولی نظارت بر توزیع و کیفیت کود مؤسسه تحقیقات آب و خاک کشور است در استان­‌ها نیز کارگروه پایش کود داریم و قرار نیست کشاورزان موردی کود خود را مورد آزمایش قرار دهند این کارگروه موردی کودها را ارزیابی و مورد پایش قرار می­‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان یکی از مشکلات مهم در خصوص توزیع کود و سم را بحث نظارت عنوان کرد و گفت: ما اعتقاد داریم بخش دولتی باید از نظر مباحث مختلف خود را کنار بکشد و نظارت‌­ها را تقویت کند، پایش‌­های  کارگروه استانی به صورت روزانه است و موارد متعددی  مجوز تولید کود در کارگاه‌هایی که استاندارها را رعایت نمی­‌کنند را باطل کرده­‌ایم و به شدت نیز با این موارد برخورد شده است.

فرجی افزود:در شرایط تحریم وقتی قرار باشد داخل کشور محصولی را تولید کنید مشکلاتی نیز در بحث نظارت­ها ایجاد می­‌شود در واقع باید مجموعه‌­ای از عوامل زراعی و تکنیک‌­های مدیریتی و نظارت کنار هم باشد تا کمتر دچار آسیب شویم.

براساس این گزارش افزایش قیمت کود و سم و بی­‌کیفیتی این نهاده‌­ها در سال زراعی گذشته تأثیر منفی بر تولیدات کشاورزی گلستان بر جای گذاشت در صورتی که برنامه جدی در خصوص رفع مشکلات کشاورزی در دستور کار مسووولان قرار نداشته باشد امنیت غذایی کشور به شدت با مخاطره مواجه خواهد شد امری که تبعات منفی زیادی در بخش­‌های مختلف کشور برجای خواهد گذاشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار