در شرایط فعلی که با بحران کم آبی مواجه هستیم یکی دانشجوی نخبه گلستانی توانست طرح ذخیره سازی و استفاده از منابع آب طبیعی از جمله آب باران در مصارف شرب و کشاورزی را ارائه کند.

​ابتکار نخبه گلستانی برای کمک به بحران آب/ ذخیره سازی آب باران برای مصارف غیرشرب و کشاورزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از استان گلستان؛ کاهش شدید منابع آبی از یک سو و نیازهای روزافزوم جوامع بشری از سوی دیگر موجب شد تا موضوع ذخیره سازی آب باران و استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار کشورهای مختلف قرار گیرد.

 

متأسفانه افزایش جمعیت، بروز پدیده تغییر اقلیم، توسعه کشاورزی، ارتقای سطح زندگی انسان ها و رشد مداوم مصرف آب از جمله مواردی هستند که به بروز بحران آب در ایران و دیگر کشورهای جهان دامن زده اند و در این شرایط آب باران می تواند جایگزین مناسبی برای آب شیرین باشد.

 

به طور قطع جمع آوری آب باران علاوه بر حفاظت از آب موجب کاهش رواناب و سیلاب شهری خواهد شد و توسعه پایداری آب و صرفه جویی در آب آشامیدنی را به همراه دارد.

 

مجتبی محمودی یکی از جوانان نخبه و خوش فکر گلستانی است که با ارائه طرحی به دنبال جمع آوری آب طبیعی و استفاده از آن در مصارف کشاورزی و غیرشرب است.

 

وی که دانشجوی کارشناسی ارشد معماری است طرح های مختلفی را ارائه کرده که یکی از طرح های وی در حوزه جمع آوری آب باران است تا با این کار ضمن کاهش بحران بی آبی و کمک به پایداری منابع آبی بتواند بخشی از مشکلات کشاورزان را حل کند.

 

این نخبه گلستانی گفت: طرح ما درباره ذخیره آب طبیعی است، تصور کنیم در طول یک شبانه روز در منطقه معتدل و مرطوب گرگان بارندگی باشد چه حجم از آب از آسمان می آید و چه حجم زیادی از آب هدر می رود، اگر با یک تدبیر و مهندسی بخواهیم مقداری از آب باران را ذخیره کنیم می توان از یک بارندگی باران چند هزار لیتر مترمکعب آب ذخیره کنیم و حداقل می توان آب مصرفی غیرشرب منزل را تأمین کنیم.

 

محمودی ابراز داشت: ابتدا باید این فرهنگ را جا بندازیم که برای مصرف غیرشرب از آب آشامیدنی استفاده نکند لذا قبل از مردم باید زمینه این مهم فراهم شود و بستری برای تأمین آب غیرشرب برای مردم فراهم شود.

 

وی تصریح کرد: در کنار این مهم درصدد هستیم آب جمع آوری شده را در بخش کشاورزی استفاده کنیم تا بخشی از مشکلات کشاورزان در تأمین آب برطرف شود.

 

این مخترع گلستانی افزود: طرح دیگر بنده در زمینه عمران بود و موفق شدم بتنی را بسازم که مقاومت آن در حد بتن مسلح باشد بدون آنکه در آن میله گرد به کار برود.

 

محمودی خاطرنشان کرد: بتنی که در آن میله گرد به کار برود بتن مسلح نام دارد و در سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و این بتن بار وارده بر ساختمان را تحمل می کند.

 

وی بیان کرد: طرح ما جدا از ساختمان ها در سازه های پیش ساخته مثل تیرچه ها و یا پنل های از پیش ساخته بتنی که زیاد درگیری انسانی نداشته باشد به کار می رود چراکه خطر حذف میله گرد از ساختمان زیاد است و میله گرد نقش اصلی و نگه دارنده بتن را برعهده دارد.

 

این دانشجوی نخبه با بیان اینکه هدفم از این طرح کاهش هزینه ها بوده است، یادآور شد: این محصول تولیدی برای کارخانجات و شرکت هایی که تایل های از پیش ساخته بتنی تولید می کنند مناسب و به صرفه است.

 

محمودی افزود: طرح دیگر بنده در زمینه مکانیک تحت عنوان درب های چندمنظوره است که به زیباسازی شهر کمک می کند، در واقع بنده شهر را از منظر زیباسازی بررسی کردم و چالش هایی را به وجود آوردم و خواستم خودم آنها را برطرف کنم.

 

وی به نظم در شهرسازی در کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: متأسفانه در کشورمان هر کسی طرح دلخواه خود را پیاده می کنند و به راحتی از منظر شهری خارج می شوند در همین راستا در منظر شهری چالشی را به وجود آوردم که درب ها و سایه بان های مغازه هایی که حداقل در یک راستا خیابان قرار دارند از یک نظم خاص برخوردار باشند و از فرم خاصی تبعیت کنند و خارج از آن نظام شهری نباشد.

 

این دانشجوی نخبه متذکر شد: در حال حاضر بیشترین مانعی که پیش روی مخترعان وجود دارد مسائل مالی است و انتظار داریم مسئولان حمایت بیشتری از مخترعان داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار