مجلس مخالف تغییر سهمیه بنزین است و حتی توضیحات دیروز وزیر نفت در مجلس هم آن‌ها را قانع نکرد. اما آیا مخالفت مجلسی‌ها می‌تواند مانع تغییر سهمیه بنزین شود؟

جزئیات جدید از طرح تغییر سهمیه بنزین / مجلس مخالف است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تجارت نیوز، جواد اوجی، وزیر نفت، روز پیش به مجلس رفت تا توضیحاتی درباره طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین به کمیسیون انرژی ارائه دهد.

در این جلسه، اعضای کمیسیون انرژی از توضیحات اوجی درباره تغییر سهمیه بنزین قانع نشدند.

اما آیا دولت می‌تواند بدون موافقت مجلس سهمیه بنزین را تغییر دهد؟

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در همین باره می‌گوید: دولت می‌تواند بدون رضایت مجلس این طرح را اجرایی کند و این جزو اختیارات دولت است.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه می‌دهد: مخالفت کمیسیون انرژی مجلس، جنبه قانون‌گذاری نداشت. اصلا به این صورت نبود که طرحی به عنوان لایحه در مجلس بیاید و مجلس با آن مخالفت کند. وزیر نفت به مجلس آمد و توضیحاتی داد که اعضای کمیسیون نظر مثبتی نسبت به این طرح نداشتند.

زمان برای اجرای طرح مناسب نیست

با این حال نخعی، زمان اجرای طرح را مناسب نمی‌داند و می‌گوید: مخالفت ما به این شکل نبود که لایحه دولت را رد کرده باشیم. ما می‌گفتیم اکنون زمان اجرای چنین طرح‌هایی نیست. اما دولت توضیح می‌دهد که این طرح تنها به صورت آزمایشی انجام می‌شود و در صورت عدم موفقیت، ادامه پیدا نمی‌کند.

ظاهرا بنا بر گفته‌های وزیر نفت در مجلس، هنوز مشخص نیست که قرار است سهمیه بنزین هر فرد ۱۵ لیتر باشد یا ۲۰ لیتر.

سخنگوی کمیسیون روز پیش گفته بود که اجرای این طرح، در زمانی که قرار است ارز ۴۲۰۰ حذف شود، نگرانی‌هایی را در مورد افزایش تورم ایجاد کرده است. از سوی دیگر، احتمال به وجود آمدن بازار سیاه بنزین و قاچاق آن، یکی دیگر از عوامل نگران‌کننده است.

اعضای کمیسیون انرژی در حالی با این طرح مخالفت کردند که تغییر سهمیه‌بندی بنزین از دو هفته پیش و با دستور معاونت اقتصادی رئیس جمهور به صورت آزمایشی در کیش و قشم در حال اجرا است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار