معضل کمبود فضای سبز در گرگان و اظهارات اخیر مدیران شهری مبنی بر بی رغبتی به اداره پارک های جنگلی النگدره و ناهارخوران موجب نگرانی مردم شده است.

وضعیت قرمز سرانه فضای سبز در گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ همزمان با توسعه شهرنشینی دغدغه‌های مدیران شهر برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان افزایش یافته که یکی از این دغدغه‌ها، مقوله تأمین فضای سبز و یا تفرجگاه‌های طبیعی است.

گرگان، مرکز استان به سبب واقع شدن در اقلیم مرطوب و پرباران از جمله شهر‌های سرسبز کشور محسوب می‌شود که جمعیت آن بنا به دلایل اقتصادی و اجتماعی به طرز فزاینده‌ای در حال گسترش است، اما طی سال‌های گذشته توجه چندانی به موضوع توسعه فضا‌های سبز و پارک‌های این شهر نشده و سرانه فضای سبز شهری آن، کمتر از میانگین کشوری است.

استفاده از حاشیه رودخانه‌های عبوری از شهر گرگان و احداث پارک‌های محله‌ای و جیبی برای توسعه فضای سبز در دستور کار قرار دارد، اما مساحت این محدوده بسیار ناچیز است.

شهرداری گرگان طی قراردادی با اداره کل منابع طبیعی گلستان، مدیریت دو پارک جنگلی «النگدره» و «ناهارخوران» را در اختیار گرفت و تاسیسات و زیرساخت‌هایی در آن ایجاد کرد تا با این عمل بخشی از کمبود سرانه فضای سبز شهری جبران شود.

در هفته‌های گذشته بنا به برخی مسائل پیش آمده پس از برگزاری جشنواره پاییز هزار رنگ، روابط شهرداری و منابع طبیعی رو به تیرگی نهاد و شهرداری گرگان از ادامه مدیریت پارک‌های جنگلی ناهارخوران و النگدره انصراف داد، بدون آنکه به تبعات این تصمیم بیندیشد.

اقدام شهرداری غیراصولی بود

یک کارشناس جنگلداری در این باره گفت: ناهارخوران و النگدره قلب تپنده گرگان محسوب می‌شود و مهم‌ترین هسته فضای سبز شهر گرگان بوده و باید مدیران شهری برای حفظ آن تلاش وافر کنند.

قاسم آذریان گفت: وجود رویشگاه‌های طبیعی در جنوب گرگان با وسعت تقریبی ۱۰۰ هکتار یک امتیاز بزرگ برای مدیران گرگان است تا با حداقل هزینه از این اماکن به عنوان بخشی از فضای سبز شهر بهره ببرند.

به گفته او سال‌ها است این پارک‌های جنگلی در اجاره شهرداری گرگان بوده که به ناگاه و در اقدامی غیراصولی و غافلگیرانه این فضا به منابع طبیعی برگشت داده شد بدون آنکه برای جایگزینی آن فکری کرده باشند.

آذریان گفت: مدیران شهری گرگان نباید دغدغه‌ها و چالش‌های بین دستگاهی با منابع طبیعی را به موضوع پارک‌های جنگلی شهر ربط دهند،  آن‌ها می‌توانند از مسیر قانونی برای حل دغدغه‌های خود استفاده کنند.

او گفته جنگلداری شهری مقوله‌ای فرادستگاهی است که برای تحقق موفقیت در آن باید تعامل بین مجموعه‌های مختلف افزایش یابد.

آذریان گفت: واگذاری مدیریت پارک‌های جنگلی گرگان می‌تواند به زادآوری و احیای این رویشگاه‌های ارزشمند آسیب جدی وارد کند، انباشت زباله، شکستن نهال‌های کوچک، آسیب زدن به درختان و عدم رفع خطر از درختان موضوعی بوده که در دوره جابجایی مدیریت این مناطق محتمل است.

اعضای شورای شهر در جریان نبودند

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص گفت: گرگان با داشتن النگدره و ناهارخوران از شرایط نرمال سرانه فضای سبز کشور هم عقب‌تر است.

حجت مقسم گفته شهرداری گرگان در ماه گذشته لایحه سه میلیاردی برای بازسازی پیاده راه چوبی النگدره به شورا ارائه داد و طرح این تصمیم با مباحث قبلی شهرداری در تضاد است.

مقسم معتقد است که این کار صرفاً برای چانه‌زنی با منابع طبیعی اتفاق افتاده تا شهرداری بتواند امتیازات بیشتری از منابع طبیعی اخذ کند.

او گفت: برای حفاظت النگدره و ناهارخوران اصل بر تعامل بوده تا ضمن صیانت از طبیعت، فشاری اقتصادی هم به مدیریت شهری وارد نشود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این خصوص گفت: برای رفاه حال شهروندان پارک جنگلی النگدره و ناهارخوران در ابتدا به صورت قرارداد‌های یک ساله تا دو ساله به شهرداری گرگان واگذار و نهایتاً این واگذاری ۱۵ ساله شد.

عبدالرحیم لطفی گفته اداره کل منابع طبیعی نهایت همکاری را در قالب قرارداد با شهرداری داشته و اساس استفاده این پارک‌ها حفاظت از آن‌ها است و همچنین برای مدیریت بهینه، طرحی تدوین شده که دخالت در این پارک‌ها را از حالت طبیعی خارج نکند.

لطفی در خصوص قطع درختان خطرساز در پارک گفت: بر حسب قانون باید درختان خطر ساز ساماندهی شوند و اداره کل منابع طبیعی هم با توجه به مفاد قرارداد برای جلوگیری از تکرار هرگونه حادثه مشابه برای اجرای آن ضرب‌الاجل تعیین کرد که شهرداری آن را فشار بر این ارگان خطاب کرده است.

به گفته او در پاسخ بند ۹ این قرارداد هم تضمین خواسته شده که شهردار گرگان این موضوع را هم عدم همکاری با این مجموعه برشمرده است.

لطفی گفت: با ارسال یک نامه اینکه شهرداری خود را از هرگونه اتفاق مبرا کند، امکان پذیر نیست و برای تحویل و تحول نهایی نیاز است سیر قانونی طی شود که در صورت عدم توان شهرداری در مدیریت این پارک‌ها برای حال شهروندان این اداره کل برنامه‌هایی برای واگذاری به اشخاص حقیقی و یا حقوقی برنامه ریزی خواهد کرد.

شهردار گرگان هم در این باره گفت: اداره کل منابع طبیعی شروط سختگیرانه و یک جانبه‌ای را برای نگهداری پارک جنگلی النگدره برای شهرداری گذاشته که ما قادر به قبول کردن آن نیستیم.

محمدرضا سبطی با بیان اینکه شروط اداره کل منابع طبیعی مغایر با حقوق شهروندان گرگانی است، گفت: به دلیل این شروط، شهرداری از مدیریت بهره‌وری پارک جنگلی النگدره انصراف داده و امیدواریم مدیریت این پارک به دستگاهی که واجد شرایط است، واگذار شود.

به گفته او از زمانی که مدیریت بهره وری پارک جنگلی النگدره به شهرداری واگذار شد این دستگاه هزینه‌های هنگفتی را برای محافظت، زیرسازی و ارائه خدمات به شهروندان متقبل شده است.
او گفته پارک جنگلی النگدره خارج از محدوده شهری بوده و شهرداری مازاد بر وظیفه اش عمل کرده، ما در این سال‌ها علی رغم مشکلات مالی همواره تلاش کرده‌ایم تا خدماتی در حد مطلوب به شهروندان ارائه کنیم.

منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار