رئیس کل دادگستری گلستان گفت:قولنامه های تنظیم شده در بنگاه های معاملات ملکی ، سند رسمی نیست.


نقل و انتقالات قولنامه ای رسمی نیست

به گزارش گلستان 24 ؛ هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان گفت: با وجود این که بار‌ها در محافل و رسانه‌ها بر تنظیم اسناد و قولنامه‌ها در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرده ایم، اما همچنان مردم برای املاک و مستغلات خود قولنامه‌های عادی تنظیم می‌کنند.

وی افزود: قولنامه‌های تنظیم شده در بنگاه‌های معاملات ملکی، رسمی نیست و در محاکم قابل استناد نیستند.

هاشمیان گفت: فروش یک ملک به چند نفر و فروش مال دیگران از بیشترین پرونده‌های حقوقی محاکم استان است که به نتیجه رسیدن آن زمان بر است و در مورادی حتی افراد به حقوق خود نمی‌رسند.

وی به افراد توصیه کرد: با تنظیم اسناد و معاملات در دفاتر اسناد رسمی و مشورت با افراد آشنا به حقوق پیش از انجام معامله و قرارداد، از تضییع حقوق خود جلوگیری کنند.

هاشمیان گفت: کسانی که دسترسی به وکیل ندارند نیز می‌توانند با شماره ۱۲۹ تماس بگیرند، یا به واحد‌های مشاوره رایگان دادگستری‌های استان مراجعه کنند و یا با کارشناسان مشورت کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: دستگاه‌های اجرایی هم این موضوع را نادیده می‌گیرند و ثبت قرداد‌ها و حتی فرآیند اهدای زمین‌هایی که برای اقدامات عام المنفعه از سوی مردم واگذار می‌شود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت نمی‌کنند.

وی گفت: برای نمونه در یکی از شهر‌های استان، فردی یک زمین به شهرداری اهدا و شهرداری هم بدون بررسی سند، در این زمین، فضای سبز ایجاد می‌کند، اما اکنون یک نفر با سند در دادگاه دادخواست داده و حکم تخلیه این ملک را گرفته است.

هاشمیان گفت: اگر شهرداری پیش از هرگونه اقدام و در زمان اهدای زمین، آن را به طور رسمی از فرد می‌گرفت امروز با چنین چالشی مواجه نمی‌شدیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار