برگزاری آیین‌های بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه (س) و سردار سلیمانی، رشد ۴۵ درصدی صادرات، اعلام تزریق نوبت نخست واکسن کرونا به ۹۲.۸ از افراد واجدان شرایط و آغاز سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

رشد ۴۵ درصدی صادرات و دیگر رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، بیشتر رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته پیرامون برنامه های گرامیداشت دومین سالروز شهادت سردار سلیمانی  و سالروز شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) بود و همه شهرها و روستاهای گلستان میزبان مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی و دخت رسول الله بودند.

در این هفته آیین هایی تحت عنوان چهاردهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید حبیب طاهری گرگانی و یادبود علامه مصباح یزدی و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور اهالی گلستان برگزار شد و اهالی شهید پرور این خطه بار دیگر با آرمان های شهدا بیعت کردند.

رشد ۴۵ درصدی ارزش صادرات

در ابتدای هفته گذشته مدیر کل صنعت معدن تجارت گلستان در گزارشی عملکرد  ۹ ماهه خود را در بخش صادرات را بیان کرد .

حسین طلوعیان گفت : با بهبود شرایط شیوع کرونا، در این بازه زمانی افزون بر ۱۴۰ میلیون دلار کالا به وزن ۳۷۴ هزار تن از گلستان صادر شد که از لحاظ ارزش ۴۵ درصد و از لحاظ وزن ۸۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

وی گفت : امسال ویتنام ، بلژیک و کنیا به جمع مقاصد صادراتی گلستان اضافه شدند.

به گفته طلوعیان عمده صادرات کالاهای گلستان به ۳۳ کشور از جمله ۱۵ کشور هدف انجام می شود که افزون بر ۹۰ میلیون دلار از مجموع ۱۴۰ میلیون دلار صادرات انجام شده در سال جاری به کشورهای هدف انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۲۸ درصدی داشته است.

وی افزود : صادرات به هند و چین با رشدی ۲۷ درصدی به حدود یک میلیون دلار و صادرات به سایر کشورها نیز با رشدی ۴۳۶ درصدی به حدود ۴۰ میلیون دلار رسیده است .

گرامیداشت شهدای واقعه ۱۲ دی گالیکش

در اوایل هفته گذشته جمعی از اهالی شرق گلستان در چهل و سومین سالگرد واقعه ۱۲ دی گالیکش بر مزار شهدای این حادثه حاضر شدند و یاد و خاطر آنان را گرامی داشتند.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج گنبد در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهیدان انقلاب اسلامی، برلزوم استمرار راه آنان تاکید کرد.

حجت الاسلام روح الله رجنی بیان کرد: شهیدان گنبدی واقعه ۱۲ دی سال ۵۷ گالیکش که در جریان پیروزی انقلاب نقش آفرینی کردند به همراه سایر شیهدان انقلاب، هشت سال دفاع مقدس، شهدای امنیت و مدافع حرم همه با نثار خون خود سبب رشد و بالندگی انقلاب اسلامی شدند.

همه ساله برای بزرگداشت شهدای واقعه ۱۲ دی سال ۵۷ گنبدکاووس مراسم بزرگداشتی با حضور خانواده‌های این شهدا و نیز مردم و مسوولان ۲ شهرستان برگزار می‌شود.

در واقعه ۱۲ دی گالیکش، مزدوران رژیم طاغوت به مردم انقلابی گالیکش حمله کردند . زمانی که خبر این حمله به گوش گنبدی‌ها رسید آن‌ها نیز برای کمک به هموطنان خود به شتافتند.

مزدوران رژیم به سمت مردم آتش گشودند و هفت نفر از انقلابیون را به شهادت رساندند و بیش از ۶۰ نفر را هم زخمی کردند.

در چهلم شهدای این واقعه ، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

تاکید بر اتمام پروژه های نیمه تمام شهرداری گرگان

 از دیگر رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته مصوبه اعضای شورای شهر گرگان برای شتاب بخشیدن به اتمام پروژه های شهری بود.

اعضای شورای شهر گرگان با تصویب چند لایحه دو فوریتی به شهرداری گرگان اجازه دادند تا رقمی در حدود ۲۵۰ میلیارد ریال از بدهی خود را در قالب تهاتر و با فروش تعدادی از املاک و مستغلات شهرداری پرداخت کند تا استمرار اجرای پروژه‌های عمرانی مرکز گلستان با وقفه روبرو نشود.

بر این اساس بخشی از بدهی شهرداری این شهر در قالب تهاتر به برندگان مزایده های فروش که اغلب از پیمانکاران پروژه های عمرانی گرگان هستند پرداخت  می شود.

شهر گرگان ۵۷ پروژه نیمه تمام دارد. 

اومیکرون همچنان در کمین

هرچند روند ابتلا به کرونا در گلستان کاهشی است اما شیوع سویه جدید امیکرون سبب شد تا مدیران ارشد استان نگرانی زیادی از رشد دوباره این ویروس داشته باشند.

استاندار گلستان با تاکید بر ضرورت همراهی بیشتر مردم برای مهار سویه‌های جدید کرونا گفت که از مجموع جمعیت حدود یک‌ میلیون و ۴۵۰ هزار نفری واجد شرایط تزریق واکسن کرونا در این استان تاکنون ۹۲.۸ درصد نوبت اول را تزریق کردند.

علی‌محمد زنگانه اظهار داشت: از زمان شروع تزریق واکسن کرونا در گلستان تاکنون ۷۲ درصد واجدین شرایط دُز دوم و هشت درصد هم نوبت سوم این واکسن را تزریق کردند.

آغاز سرشماری پرندگان مهاجر

از رخدادهای خبری حوزه محیط زیست می توان به آغاز سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی گلستان در ۲۳ زیستگاه‌ آبی استان اشاره کرد.

سال گذشته نتیجه سرشماری انجام شده در ۲۳ زیستگاه حیات وحش استان، حاکی از حضور ۳۰۲ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی در تالاب‌ها و آب‌بندان‌های گلستان بود.

استمرار روند خشکسالی و کم بارشی

 از موضوعاتی که هفته گذشته بار دیگر توسط مسوولان بر آن تاکید شد استمرار روند خشکسالی و کم بارشی گلستان بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به ثبت ۱۱۳ میلیمتر بارش باران در فصل پاییز این استان گفت که این میزان نسبت به دوره بلند مدت ۱۳ درصد کاهش یافته است.

سیدمحسن حسینی اظهارداشت : مقدار بارندگی تجمعی متوسط از اول مهر تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ بر مبنای ایستگاههای شرکت آب منطقه ای ۱۱۳ میلیمتر است که این رقم در دوره  بلند مدت ۱۳۰ میلی متر بود.

به گفته وی حوضه آبریز گرگانرود ۱۱ درصد ، اترک سفلی ۲۴ درصد، قره سو چهار درصد و نکارود علیا ۳۸ درصد نسبت به دوره  بلندمدت کاهش داشته و بارش ها  در این مدت در حوضه آبریز خلیج گرگان هفت درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافته است.

با وجود کاهش بارندگی در دوره بلند مدت، روزهای آخر هفته گذشته و در نتیجه فعالیت سامانه سرد و بارشی، ریزش برف در مناطق کوهستانی و برفگیر گلستان، موجب اخلال در رفت و آمد خودروها شد تا جایی که نیروهای راهداری در عملیات های گوناگون اقدام به پاکسازی جاده ها و برفروبی کردند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار