استفاده از گروه‌های مردمی به ویژه بسیج در زمان وقوع حریق، ضرورت استقرار دائمی بالگرد، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی، بلاتصدی بودن ۷۰ درصد پست‌های سازمانی مهم‌ترین موضوعاتی بود که در گفت‌وگو با مدیرکل محیط‌زیست گلستان مطرح شد.

بالگرد اطفای حریق در استان گلستان استقرار دائمی داشته باشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان ، محیط‌زیست استان گلستان مانند همه جای کشور با چالش‌ها و دغدغه‌های جدی روبه‌رو است. از کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از عرصه‌های تحت مدیریت گرفته تا شکار و صید غیرمجاز و البته وقوع حوادثی مانند خشکسالی و آتش‌سوزی از موضوعاتی است که باید به طور جدی به آنها پرداخته شود.

براساس استانداردهای جهانی به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط‌بان فعالیت دارد اما در استان گلستان به ازای هر 18 هزار هکتار از وسعت استان و به ازای هر 6 هزار هکتار از مساحت تحت مدیریت یک محیط‌بان فعالیت دارد که نشان دهنده فاصله بسیار زیاد با استانداردها است.

کمبود نیرو در امر حفاظت کار را برای محیط زیست سخت کرده است و حتی در زمان حوادثی مانند حریق نیز این کمبود نیرو خود را نشان می‌دهد و محیط زیست ناگزیر از به کارگیری ظرفیت سایر بخش‌هاست.

علاوه بر کمبود نیرو و خالی بودن حدود 70 درصد پست‌های سازمانی در محیط زیست استان گلستان، چالش‌های دیگری هم پیش روی طبیعت قرار دارد. خشکسالی و آتش سوزی دیگر به یک سریال تکراری در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و مناطق حفاظت شده استان تبدیل شده است به ویژه در آبان و آذر و بهمن ماه هرسال که با کاهش بارش‌ها مواجه هستیم، این عرصه‌ها تبدیل به انبار باروت می‌شود و کوچکترین سهل انگاری، آتش به دامن طبیعت می‌اندازد.

محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: آتش‌سوزی در اثر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ از ابتدای امسال تا پیش از حریق‌های سریالی که اخیرا در پارک ملی گلستان رخ داده بود، 11 فقره آتش سوزی در عرصه‌های تحت مدیریت داشتیم که 11 هکتار از این عرصه‌های خسارت دیده بود.

وی اضافه کرد: اما از 24 تا 30 آذرماه 5 مورد آتش سوزی در پارک ملی گلستان داشتیم که پشت سرهم بود و به 250 هکتار از مساحت پارک خسارت زد که خوشبختانه اغلب کف سوزی بود و برگ و درختان خشک و افتاده در آتش سوختند و درختان سبز درگیر نشدند و تلفات گونه‌های جانوری شاخص را نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه عوامل طبیعی و انسانی در بروز حریق موثر است، ادامه داد: در این فصل از سال، خزان شده و در برخی مناطق نیم تا یک متر برگ کف جنگل را پوشانده است بنابراین ماده مشتعله در جنگل وجود دارد، در کنار آن یک سهل انگاری یا خطای عمدی می‌تواند زمینه بروز آتش سوزی را فراهم کند.

وی گفت: برخی شرایط که از دست انسان نیز خارج است کار مهار و اطفای آتش را سخت می‌کند، سرعت وزش باد در زمان آتش سوزی و نکته دوم صعب العبور بودن منطقه بر شدت و حجم خسارت آتش سوزی‌ها اثرگذار است.

کنعانی توضیح داد: در زمان اطفای حریق عملیات میدانی و عملیات هوایی در دستور کار قرار می‌گیرد. در عملیات میدانی تلاش می‌کنیم در زمان وقوع حریق از ظرفیت نیروهای انسانی محیط زیست و منابع طبیعی استفاده کنیم البته ماده 14 قانون مدیریت بحران صراحت دارد که در آتش سوزی اراضی جنگلی و مرتعی متولی آن وزارت جهادکشاورزی و در استان‌ها نیز منابع طبیعی است.

وی به موضوع کمبود نیرو هم اشاره کرد و گفت: 70 درصد پست‌های سازمانی ما در استان بلاتصدی است. در همین پارک ملی گلستان 40 محیط بان داریم که باید 92 هزار هکتار را مدیریت کنند، این محیط بانان 15 روز سر کار هستند و  15 روز هم استراحت می‌کنند؛ به عبارت دیگر در هر شیفت فقط 20 نفر مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان داشت: در سال 98 و 99 برای رفع کمبود نیروی انسانی از ظرفیت بسیج و گروه‌های مردمی استفاده کردیم. ‌تفاهم نامه‌ای با سپاه نینوا بستیم و از برخی از نیروهای بسیجی را در قالب دیده بان آتش به کار گرفتیم اما با توجه به محدودیت‌های اعتباری تا حدی توانستیم حداقل‌ها را برای این نیروها تأمین کنیم.

وی ادامه داد: در زمان وقوع آتش سوزی چون تعدد نیروهای ما کم است نیروهای واکنش سریع را از شهرهای مختلف فراخوان می‌کنیم و دستگاه های دیگری مانند سپاه و بسیج، اهالی روستاهای همجوار، منابع طبیعی، هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس و غیره هم به کمک ما می‌آیند و در آتش سوزی اخیر پارک ملی گلستان هم شاهد حضور و همکاری همه این دستگاه‌ها بودیم.

کنعانی گفت: از سال 98 هر سال 14 نفر سهمیه استخدامی داریم که سال 98 این افراد را جذب کردیم و 14 نفر سال 99 هم در مرحله مصاحبه هستند تا فرآیند جذب آنان تکمیل شود. تا 10 سال جذب نیرو داریم که اگر این هم اتفاق بیفتد کمبود نیروی محیط زیست استان برطرف نمی‌شود.

وی افزود: برای همین باید از ظرفیت گروه‌های مردمی، سمن‌ها، جوامع محلی و غیره کمک بگیریم. وقتی معیشت جوامع محلی در گرو محیط زیست باشد خود آنان هم، از آن محافظت خواهند کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: کار خوبی که سال گذشته انجام شد این بود که آگاهی رسانی و آموزش 4200 نفر ساعت از جوامع محلی را به سمن‌های محیط زیستی استان واگذار کردیم. ضمن اینکه هر هفته به صورت مجازی نیز دوره‌های آموزشی برای سمن‌ها داریم.

وی در بخش دیگر سخنانش به موضوع استقرار بالگرد و ضرورت آن در استان اشاره کرد و گفت: اطفای هر حریقی تجهیزات موردنیاز خود را می‌طلبد. زمانی که وزش باد زیاد باشد نمی‌توان از ظرفیت بالگرد استفاده کرد اما در مناطق صعب العبور یا خط رأس‌ها بالگردها کارآیی زیادی دارند.

کنعانی خاطرنشان کرد: باتوجه به وسعت عرصه‌های منابع طبیعی و حفاظت شده در استان، شرایط اقلیمی و وجود مناطق صعب العبور در این عرصه‌ها، حضور دائمی بالگرد اطفای حریق با نگاه پیشگیرانه در استان امری ضروری است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار