وجود ده ها زیستگاه کوچک و بزرگ در گلستان و حضور صدها هزار انواع پرنده این استان را بهشت علاقه مندان به طبیعت و پرنده نگری تبدیل کرده، موضوعی که تاکنون توجه خاصی به آن نشده است.

پرنده نگری مفری برای درآمدزایی ساحل نشینان/ اکوتوریسم متولی ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، بهره‌مندی گلستان از زیستگاه های مختلف حیات وحش و زندگی بیش از 300 گونه از پرندگان مختلف و نامگذاری ١۶ دی‌ماه با عنوان روز پرندگان بهترین فرصت برای توجه  بیشتر به  پرندگان به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی و زیست محیطی  این استان است.

 

گاهی از شنیدن پژواک آهنگ‌شان در قفس، گاهی از غریو و همهمه خانوادگی آنها در دشت یا دریا، گاهی از تماشای پرهای رنگارنگشان و گاهی از پرواز و شیرجه های بی نظیرشان لحظات دل انگیزی را سپری می کنیم.

 

آری  پرندگان از جمله حیات وحش زیبای مصنوع پروردگار هستند که سرزمین پهناور ایران میزبان طیف گسترده ای از آنها مشاهده می‌شود.


هر چند انسان ها در طول تاریخ برخی از گونه های مختلف پرندگان نظیر انواع مرغابی ها، مرغ ها، بوقلمون، شترمرغ و .. را  تحت عنوان طیور اهلی رام و بیشتر در صنعت غذایی از آنها استفاده می کنند اما صدها گونه غیر اهلی از پرندگان در ایران و  گلستان مشاهده می شود که هر کدام هزاران فایده و کاربرد در زندگی بشری دارند.

 

 سرزمین هیرکان به سبب برخورداری از جنگل های هیرکانی، دشت های وسیع و مراتع گسترده  و اکوسیستم‌های متعدد آبی مانند تالاب آلاگل، آجی گل، آلماگل، تالاب بین المللی گمیشان و خلیج گرگان و قرار گرفتن در کریدور مهاجرتی پرندگان آبزی و کنار آبزی، امکان تماشا و رؤیت حداقل 300 گونه از پرندگان را برای علاقه مندان را فراهم کرده است از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده که در گلستان شناسایی شده است ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند.

 

پرنده‌نگری یکی از  پرطرفدارترین شاخه‌های گردشگری طبیعی و یا اکوتوریسماست که در جهان  صنعتی  امروزی روح و روان بشر را صیقل می دهد.

 

پرنده نگری از جمله رشته‌های درآمدزا و پرطرفدار در بسیاری از کشورهای جهان است اما در ایران و گلستان تاکنون چندان به آن توجه نشده که در صورت توسعه آن می‌تواند شکار غیرمجاز پرندگان و کشتار حیات وحش را کاهش داده و زمینه ایجاد اشتغال پایدار و همسو با طبیعت را فراهم کند.

 

یک کارشناس محیط زیست به خبرنگار ما گفت: از مهمترین  پتانسیل های مهم تالاب های  گلستان، امکان سرمایه گذاری برای رونق اکوتوریسم و طبیعت گردی است.


سلیمان دوجی افزود: رشد و توسعه طبیعت گردی و پرنده بینی نیازمند ایجاد زیرساخت هایی مانند اقامتگاه های محلی و روستایی و و زیر ساخت های اولیه مانند راه  دسترسی است.

 

به گفته وی، راه اندازی کریدور های  پیاده روی و آموزش راهنماهای محلی از جمله زیرساخت های اولیه برای راه اندازی و رونق گردشگری پرنده نگری است.

 

دوجی با اشاره به اینکه خلیج گرگان و مناطق پیرامونی جزیره آشوراده محل مناسبی برای ایجاد ایستگاه پرنده‌نگری است، اضافه کرد: این منطقه دچار مشکلات تخریب زیستگاه است و برای تبدیل شدن به یک سایت گردشگری پرنده بینی باید امنیت را به این منطقه برگردانیم.

 

وی گفت: گلستان در کریدور پرندگان مهاجر قرار دارد و طبق آمارها بیش از صد ها گونه پرنده به گلستان مهاجرت کرده یا ساکن هستند که با کل پرندگان نیمی از کشورهای اروپا برابری می کند.

 

دوجی افزود: پرنده‌نگری به تجهیزات و سرمایه آن چنانی نیاز ندارد و فقط یک دوربین و یک کتاب می‌خواهد، بنابراین هزینه‌بر نیست و می‌توان از این صنعت که امروزه خیلی از کشورهای دنیا برای آن میلیون مسافر جابه‌جا می‌کنند؛ به نحو مطلوبی برای درآمدزایی در کشور بهره برد.

 

یکی از اعضای کانون شکار و صید گلستان در گفتگو با خبرنگار گفت: تعدادی از پرندگان گلستان مانند غاز پیشانی سفید کوچک جزو پرندگان کمیاب به شمار می روند و این امر فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران پرنده نگر به این استان است.

 

علی مقدم افزود: آشنایی بیشتر مردم با پرندگان و زندگی این موجودات می تواند در کاهش صید و شکار پرندگان موثر باشد و فرهنگ حمایت از پرندگان را افزایش دهد.

 

وی، از جمله مهمترین دستاوردهای توسعه پرنده نگری در جامعه را افزایش احترام به طبیعت دانست.

 

مقدم ادامه داد: پرنده نگری در گلستان و مناطق تالابی هنوز میان مردم و گردشگران شناخته شده نیست و تنها توانسته گروه خاصی از طبیعت گردان با سلایق خاص را به سوی خود جذب کند.

 

فرماندار بندرترکمن هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پرنده‌نگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری خلیج گرگان تاکنون مغفول مانده بود است.

سید صادق شیرنگی گفت: دیدگاه‌ها به گردشگری از توسعه هتل، اقامتگاه و موزه‌ها به سمت تنوع بالای گردشگری و پتانسیل‌های اکوکمپ‌ و اکوسیستم‌های منطقه رفته و لازم است گردشگری دریایی و پرنده‌نگری بیش از پیش توسعه یابد که برنامه‌ریزی لازم برای آن صورت گرفته است.

وی، معتقد است جذب گردشگر عمومی و حرفه‌ای پرنده‌نگر از هدف‌های توسعه‌ای گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود اما برای عملی شدن، نیاز است برنامه‌ها و رویدادهایی در این زمینه اجرا و بازخورد آن دریافت شود.

شیرنگی افزود: علاقه مندان به نگرش پرنده ها می توانند در شکل تورهای خاص یا برنامه های سفر به همراه دوستان و اعضای خانواده اقدام کنند و  از آنجا که گونه های بسیار متفاوتی از پرندگان وجود دارند، پرنده نگری می تواند یک چالش ذهنی برای پرنده نگرها باشد.

وی ادامه داد: همچنین وقتی مردم پرنده‌نگری کنند، کم کم با محیط زیست آشنا می‌شوند و این همان مشارکت واقعی است، مشارکت یعنی همین که در طبیعت حضور داشته‌ای و آن‌را شناختی. این یعنی اینکه دیگر شما در غم و شادی آن شریک هستید. مشارکت خیلی با ارزش است که یکی از راه‌های ایجاد آن پرنده‌نگری است که این امکان را با ارزان‌ترین قیمت و راحت‌ترین روش‌ها در اختیار همه می‌گذارد.

توسعه بخش پرنده نگری در گلستان علاوه بر مزیت های فراوانی که دارد می تواند نقش مهمی در اشاعه فرهنگ حفظ و پاسداشت حیات وحش خواهد داشت.

اگر بتوانیم صنعت پرنده‌نگری را توسعه دهیم، چالش‌هایی همچون شکار غیرمجاز و کشتار پرندگان کاهش خواهد یافت، یعنی در یک رفتار دو سویه هم بومیان منطقه از این صنعت بهره مند می‌شوند و هم برای جبران کمبود مأموران حفاظت از حیات وحش، گام بزرگی برداشته می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار