خانه‌دارشدن آرزوی حدود ۲۱ درصد ساکنان استان گلستان است که به دلیل هزینه زیاد زندگی و دشواری پس انداز ماهانه، چاره‌ای جز خانه به دوشی ندارند اما عزم جدی دولت برای اجرای طرح جهش مسکن،گلستانی‌های فاقد خانه را به پایان دوران اجاره‌نشینی امیدوار کرده است.

تحقق رویای خانه‌دارشدن ۴۲ هزار خانوار گلستانی در گرو طرح جهش تولید مسکن

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کاهش قدرت پرداخت اجاره طی سال های اخیر باعث شده مستاجران سال به سال به خانه های کوچک‌تر در محلات پایین‌ کوچ کنند و روز به روز از رویای لم‌دادن در مبل خانه شخصی دورتر شوند.

پس از طرح ناکام و ناتمام مسکن مهر، آغاز به کار دولت سیزدهم با شعار اجرای طرح جهش تولید مسکن، مستاجران را بار دیگر به خانه‌دار شدن امیدوار کرد که نشانه آن استقبال از نام نویسی در این طرح و هیجان برای آغاز مراحل ساخت آن است.

عزم جدی دولت در اجرای طرح جهش مسکن با تکیه بر تجارب و آسیب شناسی طرح‌های مشابه دولت‌های قبل و بررسی همه جوانب برای موفقیت سبب شد تا علاوه بر سرمایه‌گذاران مسکن و مدیران، مردم هم به نتیجه این طرح و رسیدن بازار خانه به آرامش نسبی خوش‌بین و امیدوار باشند.

شهاب قهرمان یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز گلستان معتقد است که طرح جهش مسکن می تواند بسیاری از دغدغه‌ها و چالش‌های افراد فاقد خانه را برطرف کند.

 استفاده از تجربه مسکن مهر

وی گفت: در این طرح و با استفاده از تجربیات طرح مسکن مهر، بسیاری از نواقص برطرف شده و خلاهای قانونی کمتری هم نسبت به سایر طرح‌های مسکن در کشور دارد.

 وی افزود: با توجه به اینکه اراضی به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و  حدود یک سوم تا نیمی از قیمت تمام شده واحد مسکونی به صورت وام از سوی بانک‌ها پرداخت می شود، امکان خانه دار شدن افراد با حقوق متوسط در جامعه افزایش خواهد یافت.

 وی گفت : شرکت‌های انبوه‌ساز بسیاری در گلستان از توانایی ساخت چند صد واحد مسکونی برخوردارند و به همین دلیل احتمال موفقیت این طرح در استان بسیار زیاد است.

 بگفته وی با افزایش بحث های نظارتی دغدغه مردم در بخش کیفیت واحدهای تولیدی هم برطرف خواهد شد و شاهد ساخت واحدهای مسکونی به نسبت مطلوب‌تر خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در خصوص آخرین آمار ثبت نامی ها در طرح جهش تولید مسکن گفت که تا پایان مهلت ثبت نام، ۴۲ هزار و ۹۹ گلستانی در سامانه ثبت نام کردند و از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۳۳ نفر واجد شرایط شناخته شدند که با ارزیابی و پالایش، شمار متقاضیان واجد شرایط بیشتر خواهد شد.

حسین محبوبی اظهار داشت: بیشترین ثبت نام کنندگان با ۱۶ هزار و ۴۴۱ نفر مربوط به گرگان و کمترین ثبت نام نیز با ۱۵۶ نفر مربوط به جلین است.

تامین زمین مهمترین نگرانی اجرای طرح جهش مسکن

وی گفت : یکی از نگرانی های اجرای طرح جهش مسکن، چگونگی تامین زمین برای اجرای پروژه است که در نخستین مورد با توجه به در پیش بودن راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون و تزریق بار جمعیتی زیاد به این منطقه، زمین ۲۰۰ هکتاری برای ساخت خانه های طرح جهش مسکن پیش بینی شد که این زمین متعلق به اراضی منابع طبیعی در جوار تالاب آلماگل و خارج از حریم و محدوده‌های این پهنه آبی قرار دارد.

محبوبی گفت: برای ایجاد شهر جدید در این منطقه، استعلام لازم از دستگاه‌های مختلف مانند آب منطقه‌ای، محیط زیست و منابع طبیعی دریافت شده که نتیجه آن به شورای برنامه‌ریزی گلستان اعلام خواهد شد.

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم به ایرنا گفت : فرآیند اجرای طرح جهش مسکن در گلستان در حال انجام است.

 عبدالجلال ایری افزود: ‌وزارت مسکن و شهرسازی فعالیت خوبی را در خصوص طرح جهش مسکن عملیاتی کرده و باید سایر نهادها مانند بانک مرکزی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری بیشتری را برای به سرانجام رسیدن این طرح انجام دهند .

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در طرح جهش تولید و تامین مسکن ، تلاش شده نواقص رویکرد دولت‌های قبل در ساخت مسکن برطرف شود تا مسکن برای افراد کم درآمد تامین شده و قیمت تمام شده آن کاهش یابد.

شوک قیمتی به مصالح ساختمانی وارد نمی شود

وی به جنبه های مختلف قانون جهش تولید و تامین مسکن اشاره کرد و گفـت: در این طرح به محورهای اساسی ساخت انبوه مسکن مانند تامین زمین ارزان قیمت و رایگان، پرداخت تسهیلات با سود کم، تامین مصالح ساختمانی، تسهیل فرآیند اخذ پروانه ساخت و پایان کار به همراه تخفیف هزینه‌های خدمات شهرداری و فنی مهندسی اشاره شده تا روند ساخت مسکن سرعت گرفته و به تبع آن اشتغال و کسب و کارهای مردم نیز رونق بگیرد.

ایری ادامه داد: در این طرح و بر اساس برآوردها رقمی در حدود ۴۵۰ میلیون ریال به عنوان تسهیلات برای متقاضیان پیش‌بینی شده که می‌تواند بخشی از قیمت تمام شده را در بر بگیرد.

وی با رد برخی ادعاها مبنی بر ایجاد شوک قیمتی در مصالح مورد نیاز ساختمان سازی با اجرای این طرح گفت: ‌در این طرح مقرر شده تا مصالح به قیمت کارخانه به سرمایه گذاران واگذار شود.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توانمندی شرکتهای فولاد و سیمان کشور به مراتب بالاتر از مصالح مورد نیاز طرح جهش مسکن است.

افزایش چند برابری قیمت مسکن در یک دهه گذشته سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها توان خرید سرپناه را نداشته باشند.

مردم امیدوارند با تلاش دولت با روش‌های مختلف مانند ارائه زمین رایگان یا زمین با قیمت مناسب و تسهیلات بانکی کم بهره و صدور مجوزهای رایگان، فرصت خانه‌دار شدن برای آنان فراهم شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار