آغاز ساخت ۵۰۰ واحد مسکن محرومان در گنبد، حضور استاندار در مناطق محروم آق‌قلا، بی‌رغبتی ۳۵ هزار خانوار گلستانی به تزریق واکسن کرونا و میزبانی از رقابت‌های کشتی قهرمانی کشور در گرگان از جمله رخدادهای هفته گذشته گلستان بود.

آغاز ساخت ۵۰۰ واحد مسکن محرومان و دیگر رخدادهای خبری هفته قبل گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، دریافت سود بانکی و جریمه‌ نامتعارف یکی از چالش‌های مهم بانک بر سر راه تولید و سرمایه‌گذاری در گلستان  است که در جلسات متعدد و مستمر با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی گلستان بر رفع این موانع تاکید شده است.

در هفته گذشته رییس کل دادگستری گلستان خبر خوشی به فعالان تولیدی استان داد و گفت: پرونده ۲۲ واحد تولیدی استان که با شکایت بانک‌ها برای دریافت سود و جریمه تاخیر وام به دادگاه ارسال شده بود، رد شده و این شرکت‌ها از پرداخت مبالغ درخواستی معاف شدند.

حیدر آسیابی اظهار داشت: دادگاه‌های گلستان از ابتدای امسال تاکنون دادخواست بانک‌ها برای دریافت سود و جریمه مازاد از تولیدکنندگان را در ۲۲ پرونده برخلاف رای وحدت رویه دیوان عالی کشور و مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تشخیص داده و رد کردند.

وی بیان داشت: با صدور این آرای قطعی، واحدهای تولیدی سود اضافی و جریمه مازاد را پرداخت نخواهند کرد و مبالغ پرداخت شده در این مدت هم از سوی بانک‌ها بازگردانده خواهد شد.

**

با وجود استقبال فراوان اهالی گلستان از تزریق واکسن کرونا هنوز حدود ۳۵ هزار خانوار واجد شرایط استان برای ایمنی برابر این ویروس تصمیم نگرفته‌اند

تاکنون یک میلیون و ۳۳۰ هزار نفر در گلستان معادل ۹۲.۲ درصد دُز اول، ۷۷.۴ درصد دُز دوم و ۱۱ درصو دُز سوم این واکسن را در استان تزریق کردند و در حال حاضر رنگ همه شهرهای گلستان از شیوع کرونا آبی است.

 بی توجهی حدود هشت درصد از اهالی واجد شرایط گلستان به واکسیناسیون سبب شد تا استاندار گلستان خواستار  سخت گیری در خصوص اجرای واکسیناسیون شود و بر اجرای  خانه به خانه و فرد به فرد به جای مرکز به مرکز تاکید کند.

علی‌محمد زنگانه خاطرنشان کرد: مراکز بهداشت باید کنترل، نظارت و پایش اماکن مبنی بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را بیشتر کنند تا سطح رعایت از ۷۰ درصد به ۸۵ درصد برسد.

**

در هفته گذشته استاندار گلستان به آق قلا در ۱۵ کیلومتری گرگان رفت و به صورت چهره به چهره با جمعی از اهالی این شهرستان دیدار کرد.

 زنگانه در این سفر با حضور در منطقه کم برخوردار وشمگیر این شهرستان دستوراتی را برای کاهش محرومیت این منطقه صادر کرد که مهمترین آن ایجاد قرارگاه خدمت رسانی و محرومیت زدایی بود.

استاندار گلستان در این سفر وعده داد تا مشکل دیرین اهالی روستای وحدت اسلامی و مجموعه مسکونی ۶۰ واحدی اهالی این منطقه  تا ۲ ماه آینده برطرف شود.

زنگانه سپس به سد وشمگیر رفت و از نزدیک با مشکلات این سازه آبی آشنا شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم  با تاکید بر ضرورت تکمیل سریع‌تر علاج‌بخشی سد وشمگیر آق‌قلا گفت که اتمام این طرح به سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

سیدمحسن حسینی گفت: طرح علاج بخشی سد وشمگیر تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد رسیده و با انجام آن ظرفیت ذخیره‌سازی آب از ۲۰ میلیون به ۳۷ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

استاندار گلستان در ادامه سفر خود به آق قلا با جمعی از نخبگان این شهرستان دیدار کرد و گفت برای  تحقق توسعه نیازمند تقویت وحدت و همدلی در استان هستیم و نقش نخبگان در این موضوع بسیار اهمیت دارد.

**

روند اعطای  تسهیلات بانکی دامدار کارت که یکی از سیاست های دولت سیزدهم در حمایت از فعالان حوزه دامپروری است در گلستان آغازشده است .

مدیر شعب بانک کشاورزی گلستان گفت که از زمان آغاز اجرای طرح دامدار کارت در این استان تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال معادل ۵۰ درصد تسهیلات سهمیه تخصیصی گلستان جذب شد.

وحید صیادی بیان کرد: در حال حاضر برای ۲۱۷ متقاضی گلستانی، دامدار کارت صادر شده و برای تامین نقدینگی، تهیه نهاده دامی و حمایت از رونق تولید در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

صیادی ادامه داد: ۳۶ شعبه بانک کشاورزی در گلستان آماده ارایه خدمات دامدار کارت به بهره برداران برای استفاده از این تسهیلات با نرخ ۱۱ درصد و دوره بازگشت یکساله است.

**

عملیات اجرایی ساخت ۵۰۰ واحد مسکن محرومان ویژه مددجویان کمیته امداد گلستان در قالب نهضت ملی مسکن پنجشنبه با حضور استاندار و برخی مدیران استانی و شهرستانی به‌صورت متمرکز در روستای قزلجه‌ماتی از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: تفاهم نامه کشوری پنج جانبه میان بنیاد مسکن، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، سپاه و ستاد اجرای فرمان امام برای ساخت ۴۰ هزار واحد برای مددجویان کمیته امداد در قالب نهضت ملی مسکن منعقد شده است.

سیدمحمد حسینی افزود: بر اساس این تفاهم نامه یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت توسط بنیاد مسکن و ۶۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض توسط بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و کمیته امداد برای ساخت هر خانه پرداخت می‌شود.

بر اساس قانون جهش تولید مسکن، سهم استان برای چهار سال آینده ساخت ۹۳ هزار و ۹۰۰ واحد تعیین شده که حدود ۲۷ هزار واحد آن متعلق به روستاییان است.

برای ساخت این ۵۰۰ واحد، ۳۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض توسط بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و کمیته امداد و  ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود و سپاه نینوا نیز در ساخت پروژه مشارکت خواهد داشت

**

استفاده از غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، سوسیس و کالباس از جمله دلایل چاقی در بین ایرانیان است که گنبدی ها در شرق گلستان هم گرفتار این معضل هستند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس گفت: طبق آخرین بررسی‌ها نیمی از جمعیت بالای ۶ سال این شهرستان به دلیل کم تحرکی، مصرف غذاهای چرب و شور و فرآوری‌شده و فست فودها دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.

عبدالرحیم پالیده میانگین چاقی و اضافه وزن در گنبدکاووس را به ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد اعلام کرد و اظهارداشت: درصد چاقی در نوجوانان ۶.۳، در جوانان ۱۱.۷ و میانسالان ۲۴.۷ و همچنین درصد اضافه وزن در نوجوانان ۱۲.۳، جوانان ۲۳.۳ و ۳۵.۱ است.

**

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۱ هزار و ۶۷۴ دلار از تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی این استان به صورت چمدانی و از طریق واسطه‌ها به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی صادر شد.

 رحمان فرمانی اظهار داشت: گلیم و گبه، فرش چرم، زیورآلات ترکمن، رودوزی سنتی، پارچه دستبافت و جاجیم از عمده محصولات صادراتی صنایع‌دستی گلستان است که از طریق واسطه‌ها و به‌صورت چمدانی به کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن، ازبکستان، عراق، قزاقستان، ترکیه، استرالیا، بحرین، کانادا و روسیه صادر شده است.

**

​رقابت های کشتی قهرمانی کشور با حضور ۳۸۷ کشتی‌گیر از ۳۱ استان در قالب ۴۳ تیم در اوزان ۱۰ گانه (۵۲، ۶۱، ۶۵، ۷۰، ۷۴، ۷۹، ۸۷، ۹۲، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم) در گرگان برگزار شد که بعد از انجام ۴۴۷ کشتی در ۹ دور، مازندران الف با چهار مدال طلا، ۲ نقره و کسب ۱۶۵ امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت، تهران الف با یک طلا و ۴ برنز و ۱۰۳ امتیاز دوم شد و کرمانشاه الف با یک طلا، یک نقره و یک برنز با ۸۴ امتیاز در جایگاه سوم ایستاد.

تیم گلستان هم با سه برنز و ۵۸ امتیاز در جایگاه ششم قرار گرفت.

پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد به همراه محسن کاوه، بهروز یاری، مجید خدایی، مصطفی میرعمادیان و بهنام احسان‌پور به عنوان اعضای کمیته فنی از نزدیک شاهد برگزاری این مسابقات بودند.

هرچه که روزهای اول رقابت های کشتی قهرمانی کشور در گرگان به دلیل برگزاری مسابقات جذاب و رقم خوردن نتایج جالب، تماشایی بود، ساعات انتهایی آن به دلیل بروز چند تنش و درگیری، کام هواداران این رشته و ورزش دوستان گلستان را تلخ کرد.

در شرایطی که زمان زیادی تا پایان این رقابت ها باقی نمانده بود ۲ درگیری در حاشیه مسابقات فینال اوزان ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم سالن امام خمینی گرگان را به محلی برای برخورد فیزیکی و رودررویی معدود تماشاگران حاضر در سالن تبدیل کرد.

این درگیری ها با صحبت‌های طرفین و شنیدن آن توسط رییس کل دادگستری که در سالن مسابقه حضور داشت و عذرخواهی طرفین به پایان رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار